10 iznenađujuće zdravstvene koristi meda

Med se od davnina koristio i kao hrana i kao lijek.

Vrlo je bogata korisnim biljnim spojevima i nudi nekoliko zdravstvenih prednosti. Med je posebno zdrav kada se koristi umjesto rafiniranog šećera, koji je 100% prazan kalorija.

Evo 10 najboljih zdravstvenih prednosti meda.

1. Med sadrži neke hranjive tvari

Prednosti medaPodijeli na Pinterest

Med je slatka, gusta tekućina koju čine pčele.

Pčele sakupljaju šećer – uglavnom nektar cvijeća bogat šećerom – iz svoje okoline (1).

Jednom uđu u košnicu, oni više puta konzumiraju, probavljaju i regurgiraju nektar.

Krajnji proizvod je med, tekućina koja služi kao pohranjena hrana za pčele. Miris, boja i okus ovise o vrstama posjećenog cvijeća.

Prehrambeno 1 žlica meda (21 grama) sadrži 64 kalorije i 17 grama šećera, uključujući fruktozu, glukozu, maltozu i saharozu.

Sadrži gotovo bez vlakana, masti ili proteina (2).

Također sadrži i nekoliko vitamina i minerala u tragovima – ispod 1% RDI-ja, ali da biste ispunili svoje dnevne potrebe, trebali biste pojesti mnogo kilograma.

Tamo gdje med sjaji, njegov je sadržaj bioaktivnih biljnih spojeva i antioksidansa. Tamnije su vrste u tim spojevima čak čak i veće nego kod lakših tipova (3, 4).

2. Visokokvalitetni med bogat je antioksidansima

Med visokog kvaliteta sadrži mnogo važnih antioksidanata. Oni uključuju organske kiseline i fenolne spojeve poput flavonoida (5).

Znanstvenici vjeruju da kombinacija ovih spojeva daje medu njegovu antioksidacijsku snagu (5).

Zanimljivo, dvije studije su pokazale da med od heljde povećava antioksidacijsku vrijednost u vašoj krvi (6, 7).

Antioksidanti su povezani sa smanjenim rizikom od srčanih udara, moždanog udara i nekih vrsta raka. Također mogu promovirati zdravlje očiju (8).

3. Med je "manje loš" od šećera za dijabetičare

Dokazi o medu i dijabetesu su različiti.

S jedne strane, može smanjiti nekoliko čimbenika rizika za srčane bolesti uobičajene kod osoba s dijabetesom tipa 2.

Na primjer, može sniziti "loš" LDL kolesterol, trigliceride i upalu, istovremeno podižući "dobar" HDL kolesterol (9, 10, 11).

Međutim, neka su istraživanja otkrila da također može povećati razinu šećera u krvi – samo ne toliko kao rafinirani šećer (10).

Iako je med možda malo bolji od rafiniranog šećera za osobe s dijabetesom, ipak ga treba konzumirati s oprezom.

U stvari, ljudi koji imaju dijabetes mogu najbolje postići minimiziranjem sve hrane s visokim udjelom ugljikohidrata (12).

Imajte na umu i da se određene vrste meda mogu preljubiti običnim sirupom. Iako je preljuba meda u većini zemalja ilegalna, i dalje je raširen problem (13).

4. Antioksidanti u njemu mogu pomoći sniziti krvni tlak

Krvni tlak je važan faktor rizika za srčane bolesti, a med može pomoći da ga snizi.

To je zato što sadrži antioksidativne spojeve koji su povezani s nižim krvnim tlakom (14).

Studije i na štakorima i na ljudima pokazale su skromno sniženje krvnog tlaka nakon konzumiranja meda (15, 16).

5. Med također pomaže u poboljšanju kolesterola

Visoka razina LDL kolesterola snažan je faktor rizika za srčane bolesti.

Ova vrsta kolesterola igra glavnu ulogu u aterosklerozi, nakupljanju masti u vašim arterijama što može dovesti do srčanih i moždanih udara.

Zanimljivo je da nekoliko studija pokazuje da med može poboljšati razinu kolesterola.

Smanjuje ukupni i „loši“ LDL kolesterol, istovremeno značajno povećavajući „dobar“ HDL kolesterol (9, 10, 11, 17).

Na primjer, jedna studija u 55 bolesnika uspoređivala je med sa stolnim šećerom i otkrila je da med uzrokuje smanjenje LDL za 5.8% i porast HDL kolesterola za 3.3%. Također je dovelo do skromnog gubitka težine od 1.3% (18).

6. Med može sniziti trigliceride

Povišeni trigliceridi u krvi još su jedan faktor rizika za bolesti srca.

Oni su također povezani s inzulinskom rezistencijom, glavnim pokretačem dijabetesa tipa 2.

Razine triglicerida povećavaju se na dijeti koja sadrži šećer i rafinirane ugljikohidrate.

Zanimljivo je da su višestruka istraživanja povezala redovitu konzumaciju meda s nižim razinama triglicerida, posebno kada se koristi za zamjenu šećera (9, 10, 11, 17).

Na primjer, jedna studija koja uspoređuje med i šećer utvrdila je 11–19% niže razine triglicerida u grupi meda (18).

7. Antioksidanti u njemu povezani su s drugim povoljnim učincima na zdravlje srca

Opet, med je bogat izvor fenola i drugih antioksidativnih spojeva. Mnoga od njih povezana su sa smanjenim rizikom od srčanih bolesti (8).

Mogu pomoći da se arterije u vašem srcu šire, povećavajući protok krvi u vaše srce. Oni također mogu spriječiti stvaranje ugrušaka u krvi, što može dovesti do srčanih udara i moždanog udara (8).

Nadalje, jedno istraživanje na štakorima pokazalo je da je med štitio srce od oksidativnog stresa (19).

Sve rečeno, ne postoji dugoročna studija na ljudima o zdravlju meda i zdravlja srca. Uzmite ove rezultate s zrnom soli.

8. Med potiče zarastanje opeklina i rana

Lokalno liječenje medom koristilo se za liječenje rana i opeklina još od drevnog Egipta, a uobičajeno je i danas.

Pregledom 26 studija o medu i njezi rana utvrđeno je da je med najučinkovitiji u zacjeljivanju opekotina djelomične debljine i rana koje su se zarazile nakon operacije (20).

Med je također učinkovit lijek za dijabetičke čireve na stopalu, što su ozbiljne komplikacije koje mogu dovesti do amputacije (21, 22).

Jedno istraživanje izvijestilo je o 43.3% uspješnosti s medom kao liječenju rana. U drugom istraživanju, topički med liječio je ogromnih čira dijabetičnih čira na 97% (22, 23).

Istraživači vjeruju da ljekovita moć meda proizlazi iz njegovih antibakterijskih i protuupalnih učinaka, kao i od sposobnosti njegovanja okolnog tkiva (24).

Štoviše, može pomoći u liječenju drugih stanja kože, uključujući psorijazu i herpesne lezije (25, 27).

Manuka med smatra se posebno učinkovitim za liječenje opekotina (28).

9. Med može pomoći u suzbijanju kašlja kod djece

Kašalj je čest problem djece s gornjim respiratornim infekcijama.

Te infekcije mogu utjecati na san i kvalitetu života djece i roditelja.

Međutim, glavni lijekovi protiv kašlja nisu uvijek učinkoviti i mogu imati nuspojave. Zanimljivo je da je med mogao biti bolji izbor, a dokazi govore da je vrlo učinkovit (28, 29).

Jedno je istraživanje pokazalo da med djeluje bolje od dva uobičajena lijeka protiv kašlja (30).

Druga studija je otkrila da smanjuje simptome kašlja i poboljšava san više od lijekova protiv kašlja (29).

Ipak, med se nikada ne smije davati djeci mlađoj od jedne godine zbog rizika od botulizma (31).

10. Ukusna je, ali još uvijek velika kalorija i šećer

Med je ukusna, zdravija alternativa šećeru.

Obavezno odaberite visokokvalitetnu marku jer se neke slabije kvalitete mogu pomiješati sa sirupom.

Imajte na umu da med treba konzumirati samo umjereno, jer je još uvijek visok unos kalorija i šećera.

Prednosti meda najizraženije su kod zamjene drugog, nezdravijeg zaslađivača.

Na kraju dana, med je jednostavno "manje loš" zaslađivač od šećera i visoko-fruktoznog kukuruznog sirupa.

Komentiraj