10 ukusnih biljaka i začina s moćnim zdravstvenim prednostima

Uporaba bilja i začina bila je nevjerojatno važna tijekom povijesti.

Mnogi su bili slavni zbog svojih ljekovitih svojstava, mnogo prije kulinarske upotrebe.

Moderna znanost sada je pokazala da mnoge od njih doista nose značajne zdravstvene koristi.

Evo 10 najzdravijih biljaka i začina na svijetu, poduprtih istraživanjima.

1. Cimet snižava razinu šećera u krvi i ima snažan antidijabetički učinak

Cimet je popularan začin koji se nalazi u svim vrstama recepata i peciva.

Sadrži spoj koji se zove cinamaldehid, koji je odgovoran za ljekovita svojstva cimeta (1).

Cimet ima snažno antioksidativno djelovanje, pomaže u borbi protiv upale, a dokazano je da snižava kolesterol i trigliceride u krvi (2, 3, 4).

Ali tamo gdje cimet zaista sjaji, utječe na razinu šećera u krvi.

Cimet može sniziti šećer u krvi za nekoliko mehanizama, uključujući usporavanje razgradnje ugljikohidrata u probavnom traktu i poboljšanje osjetljivosti na inzulin (5, 6, 7, 8).

Studije su pokazale da cimet može kod pacijenata s dijabetesom sniziti šećer u krvi za 10-29%, što je značajna količina (9, 10, 11).

Učinkovita doza je obično 0.5-2 žličice cimeta dnevno ili 1-6 grama.

Više o impresivnim zdravstvenim prednostima cimeta možete pročitati u ovom članku.

2. Kadulja može poboljšati rad mozga i memoriju

Kadulja je dobila ime od latinske riječi Salvere, što znači "spasiti".

Imao je snažnu reputaciju zbog svojih ljekovitih svojstava tijekom srednjeg vijeka, a čak je korišten i kao pomoć u sprječavanju kuge.

Trenutno istraživanje pokazuje da će kadulja možda poboljšati rad mozga i pamćenje, posebno kod ljudi koji boluju od Alzheimerove bolesti.

Alzheimerovu bolest prati pad razine acetilkolina, kemijskog glasnika u mozgu. Kadulja inhibira razgradnju acetilkolina (12).

U četveromjesečnom istraživanju na 4 osobe s blagom do umjerenom Alzheimerove bolesti, dokazano je da ekstrakt kadulje proizvodi značajna poboljšanja u funkciji mozga (13).

Druga su istraživanja također pokazala da kadulja može poboljšati funkciju pamćenja kod zdravih ljudi, i mladih i starih (14, 15).

3. Paprika ublažava IBS bol i može smanjiti mučninu

Paprena metvica ima dugu povijest upotrebe u narodnoj medicini i aromaterapiji.

Kao što je slučaj s mnogim biljem, to je masna komponenta koja sadrži agense odgovorne za zdravstvene učinke.

Mnoga su istraživanja pokazala da ulje paprene metvice može poboljšati upravljanje bolom kod sindroma iritabilnog crijeva ili IBS-a (16, 17, 18).

Čini se da djeluje opuštajući glatke mišiće u debelom crijevu, što ublažava bol koja je doživjela tijekom crijeva. Također pomaže u smanjenju nadimanja u trbuhu, što je čest probavni simptom (19, 20).

Postoje i neka istraživanja koja pokazuju da paprena metvica u aromaterapiji može pomoći u borbi protiv mučnine.

U studiji na više od 1,100 porođaja, aromaterapija metvicama uzrokovala je značajno smanjenje mučnine. Pokazano je i da smanjuje mučninu nakon operacije i porođaja iz C sekcije (21, 22, 23, 24).

4. Kurkuma sadrži kurkumin, supstancu snažnog protuupalnog učinka

Kurkuma je začin koji curryu daje žutu boju.

Sadrži nekoliko spojeva s ljekovitim svojstvima, od kojih je najvažniji kurkumin (25).

Kurkumin je izvanredno moćan antioksidans koji pomaže u borbi protiv oksidativnih oštećenja i pojačava tijelo vlastite antioksidantne enzime (26, 27, 28, 29, 30).

Ovo je važno jer se vjeruje da je oksidativna šteta jedan od ključnih mehanizama starenja i mnogih bolesti.

Kurkumin je također snažno protuupalni, do točke u kojoj se podudara sa učinkovitošću nekih protuupalnih lijekova (31).

S obzirom da dugotrajna upala na niskoj razini igra glavnu ulogu u gotovo svakoj kroničnoj zapadnjačkoj bolesti, nije iznenađujuće vidjeti kako je kurkumin povezan s raznim zdravstvenim blagodatima.

Studije sugeriraju da može poboljšati moždane funkcije, boriti se protiv Alzheimerove bolesti, smanjiti rizik od srčanih bolesti i raka te ublažiti artritis, ako nabrojimo samo nekoliko (32, 33, 34, 35, 36).

Ovdje je članak o mnogim nevjerojatnim zdravstvenim prednostima kurkume / kurkumina.

5. Sveti bosiljak pomaže u borbi protiv infekcija i jača imunitet

Da se ne brka s običnim bosanskim ili tajlandskim bosiljkom, sveti bosiljak u Indiji se smatra svetom biljkom.

Studije pokazuju da sveti bosiljak može spriječiti rast niza bakterija, kvasca i plijesni (37, 38).

Jedno malo istraživanje pokazalo je i da može pojačati funkciju imunološkog sustava povećanjem određenih imunoloških stanica u krvi (39).

Sveti bosiljak je također povezan sa smanjenom razinom šećera u krvi prije i nakon jela, kao i s liječenjem tjeskobe i depresije povezane s anksioznošću (40, 41).

Međutim, ove su studije bile prilično male i potrebno je još istraživanja prije nego što se mogu dati preporuke.

6. Cayenne Pepper sadrži kapsaicin koji pomaže smanjiti apetit i može imati svojstva protiv raka

Cayenne papar vrsta je čili paprike koja se koristi za pripremu začinjenih jela.

Djelatna tvar u njemu se zove kapsaicin, za koji je dokazano da smanjuje apetit i povećava sagorijevanje masti u mnogim studijama (42, 43, 44, 45, 46, 47).

Iz tog razloga, ona je uobičajeni sastojak mnogih komercijalnih dodataka za mršavljenje.

Jedno je istraživanje otkrilo da dodavanje 1 grama crvene paprike obrocima smanjuje apetit i povećava sagorijevanje masti kod ljudi koji nisu redovito jeli paprike (48).

Međutim, nije bilo učinka kod ljudi koji su bili navikli jesti začinjenu hranu, što ukazuje da se tolerancija na učinke može izgraditi.

Neke studije na životinjama otkrile su i kapsaicin za borbu protiv određenih oblika karcinoma, uključujući rak pluća, jetre i prostate (49, 50, 51, 52).

Naravno, ti opaženi efekti protiv raka daleko su od dokazanih kod ljudi, pa sve to uzmite s velikim zrnom soli.

7. Đumbir može liječiti mučninu i ima protuupalna svojstva

Đumbir je popularan začin koji se koristi u nekoliko oblika alternativne medicine.

Studije dosljedno pokazuju da 1 gram ili više đumbira može uspješno liječiti mučninu.

To uključuje mučninu uzrokovanu jutarnjim mučninama, kemoterapijom i morskom bolešću (53, 54, 55, 56, 57, 58).

Čini se da i đumbir ima snažna protuupalna svojstva te može pomoći u liječenju bolova (59).

Jedno istraživanje kod ispitanika koji su u riziku od raka debelog crijeva otkrilo je da 2 grama ekstrakta đumbira dnevno smanjuju markere za upalu debelog crijeva na isti način kao i aspirin (60).

Druga istraživanja otkrila su da mješavina ulja đumbira, cimeta, mastike i sezama smanjuje bol i ukočenost kod osoba s osteoartritisom. Imao je sličnu učinkovitost kao i liječenje aspirinom ili ibuprofenom (61).

8. Fenugreek poboljšava kontrolu šećera u krvi

Fenugreek se obično koristio u Ayurvedi, posebno za jačanje libida i muškosti.

Iako su njegovi učinci na razinu testosterona neuvjerljivi, čini se da pljusak izgleda blagotvorno na šećer u krvi.

Sadrži biljni protein 4-hidroksiizoleucin, koji može poboljšati funkciju hormona inzulina (62).

Mnoga ljudska ispitivanja pokazala su da najmanje 1 gram ekstrakta smreke dnevno može sniziti razinu šećera u krvi, posebno kod dijabetičara (63, 64, 65, 66, 67).

9. Ružmarin može pomoći u prevenciji alergija i začepljenja nosa

Aktivni sastojak ružmarina naziva se rosmarinska kiselina.

Pokazalo se da ova supstanca suzbija alergijske reakcije i začepljenost nosa.

U istraživanju s 29 pojedinaca pokazalo se da su i doze od 50 mg i 200 mg Rosmarinske kiseline suzbile simptome alergije (68).

Također se smanjio broj imunoloških stanica u nosnoj sluzi, uz smanjenu zagušenost.

10. Češnjak može suzbiti bolest i poboljšati zdravlje srca

Kroz drevnu povijest glavna upotreba češnjaka bila je zbog njegovih ljekovitih svojstava (69).

Sada znamo da najveći dio tih zdravstvenih učinaka nastaje zbog spoja zvanog alicin, koji je odgovoran i za izraziti miris češnjaka.

Dodatak češnjaka dobro je poznat u borbi protiv bolesti, uključujući i prehladu (70, 71).

Ako često prehlađujete, dodavanje više češnjaka u vašu prehranu može biti nevjerojatno korisno.

Postoje i uvjerljivi dokazi o povoljnim učincima na zdravlje srca.

Za one s visokim kolesterolom, čini se da suplementacija češnjaka smanjuje ukupni i / ili LDL kolesterol za oko 10-15% (72, 73, 74).

Ljudske studije su također otkrile da suplementacija češnjaka uzrokuje značajno smanjenje krvnog tlaka kod ljudi s povišenim krvnim tlakom (75, 76, 77).

U jednoj studiji bila je jednako učinkovita kao i lijek za snižavanje krvnog tlaka (78).

Pokrivanje svih nevjerojatnih zdravstvenih prednosti češnjaka je izvan okvira ovog članka, ali o njima možete pročitati ovdje.