16 ukusnih i hranjivih ljubičastih namirnica

Zahvaljujući visokoj koncentraciji moćnih biljnih spojeva, hrana s prirodnim ljubičastim nijansama nudi široku lepezu zdravstvenih prednosti.

Iako se boja ljubičasta najčešće povezuje s voćem, postoji mnogo vrsta hrane ljubičaste boje, uključujući povrće i žitarice.

Evo 16 ljubičastih namirnica koje su jednako hranjive i ukusne, koliko i vizualno privlačne.

ruke držeći ljubičastu cvjetačuPodijeli na Pinterest

1. Kupine

Kupine su među najpoznatijim ljubičastim plodovima. Ove sočne bobice prepune su hranljivih i snažnih antocijanskih pigmenata.

Antocijanini su vrsta polifenolnog spoja koji hrani daje ljubičastu, plavu ili crvenu boju. Nalaze se u visokim koncentracijama u ostalom voću, povrću i žitaricama na ovom popisu.

Oni djeluju kao snažni antioksidanti u vašem tijelu, štiteći vaše stanice od oštećenja i smanjujući upalu koja u protivnom može dovesti do negativnih zdravstvenih ishoda.

Antocijanini promiču vaše zdravlje na različite načine. Jedenje hrane bogate antocijaninom poput kupina može zaštititi od mnogih kroničnih stanja, poput dijabetesa, nekih vrsta raka i bolesti srca (1).

Kupine su također opterećene drugim jakim polifenolnim antioksidansima, kao i vlaknima i mikronutrijentima, uključujući vitamin C, folate, magnezij, kalij i mangan. Sva ova hranjiva sastojka čine kupine izuzetno hranjivim izborom za ukusnu, slatku poslasticu (2).

2. Zabranjena riža

Crna riža (Oryza sativa L. indica) – koja se često naziva i "zabranjena riža" – jedinstvena je sorta riže koja prilikom kuhanja poprima duboku ljubičastu boju (3).

Za razliku od drugih sorti riže, visoko pigmentirana zabranjena riža izvrstan je izvor antocijana koji može imati efekte borbe protiv raka.

Za antocijane crne riže pokazalo se da inhibiraju rast stanica karcinoma i izazivaju smrt stanica karcinoma u epruveti i ispitivanjima na životinjama (4, 5).

Ovo upečatljivo zrno daje šarenu zamjenu za bijelu ili smeđu rižu i može se koristiti u mnogim receptima, kao što su juhe, pomfrit i pilafs.

3. Ljubičasti slatki krumpir

Svi slatki krumpir visoko je hranjiv, pruža mnogo vitamina i minerala, uključujući vitamin C, provitamin A, kalij i B vitamine. Ljubičasti slatki krumpir ima dodatnu korist što sadrži antocijanske antioksidanse (6).

Istraživanje epruveta i životinja pokazuje da ljubičasti slatki krumpir može imati protuupalna svojstva, pa čak i zaštititi od pretilosti i određenih vrsta karcinoma, uključujući rak debelog crijeva (7, 8, 9).

Ljubičasti slatki krumpir možete koristiti kao zamjenu za češći slatki krumpir narančaste boje u bilo kojem receptu.

4. Patlidžan

Podijeli na Pinterest

Patlidžani dolaze u raznim bojama, ali patlidžani ljubičaste boje su među najčešćim.

Iako nisu guste hranjive tvari kao neke druge namirnice na ovom popisu, patlidžani su bogati antioksidansima i manganom, mineralima neophodnim za zdravlje kostiju i metabolizam (10).

Kora ljubičastih patlidžana posebno je koncentrirana u antocijaninu nasuninu za kojeg se pokazalo da ima protuupalna i zaštitna svojstva srca u ispitivanjima na životinjama i epruvetama (11, 12).

5. Ljubičasta cvjetača

Ljubičasta cvjetača (Brassica oleracea var. Botrytis) vizualno je zapanjujuće raspelo povrće. Za razliku od sorti bijele boje, ljubičasta cvjetača sadrži antocijane zahvaljujući genetskoj mutaciji koja im daje intenzivan ljubičasti ton (13).

Ljubičasta cvjetača ne samo da dodaje boju bilo kojem jelu, već nudi i protuupalne prednosti i može zaštititi od određenih karcinoma, uključujući kolorektalni karcinom (14, 15).

Dodavanje više križastog povrća poput cvjetače u vašu prehranu može smanjiti rizik od bolesti srca i također povećati vašu dugovječnost (16, 17).

6. Ljubičasta mrkva

Ljubičasta mrkva je slatkog okusa, hrskavog povrća koja je prepuna širokog spektra polifenolnih antioksidanata, uključujući antocijane, cimetnu kiselinu i klorogensku kiselinu.

Istraživanje je pokazalo da ljudi koji konzumiraju dijetu bogatu polifenolom imaju nižu stopu bolesti srca, pretilosti i dijabetesa od onih koji konzumiraju dijetu s malo tih važnih antioksidanata (18, 19).

Ljubičasta mrkva sadrži više polifenolnih antioksidanata od ostalih sorti mrkve, pa je njihovo dodavanje u prehrani pametan način jačanja zdravlja (20).

7. Redbor kelj

Kale je prehrambena sila, a sorta Redbor s ljubičastom nijansom nije iznimka. Jedno je istraživanje pokazalo da ekstrakt Redborove kale sadrži 47 moćnih biljnih spojeva, uključujući kaempferol, kvercetin i p-kumarinsku kiselinu (21).

Zbog karakteristične boje i zanimljive teksture, Redbor kelj često se koristi kao ukrasna biljka kako bi dodala vizualnu privlačnost vrtovima i sadnicama.

Međutim, jestiva je i vrlo hranjiva. Možete ga koristiti na isti način kao i ostale lisnato zelje u mnogo različitih recepata.

8. Voće strasti

Podijeli na Pinterest

Passiflora edulis je tropska vinova loza koja se uzgaja zbog sposobnosti proizvodnje ukusnih plodova poznatih kao voće. Zreli plodovi strasti imaju žutu ili ljubičastu koru koja prekriva slatko, meko meso napunjeno hrskavim sjemenkama.

Plodovi pasije sadrže poseban polifenolni antioksidans nazvan piceatannol, za koji se pokazalo da ima nekoliko izuzetnih svojstava za promicanje zdravlja i da može biti posebno koristan za zdravlje kože.

Na primjer, studija epruveta otkrila je da je piceatannol izoliran iz stanica pasivnih plodova zaštićenih stanica kože od oštećenja od sunca. Nadalje, studija u 32 žene sa suvom kožom pokazala je da uzimanje 5 mg piceatanola tijekom 8 tjedana povećava vlažnost kože (22, 23).

9. Ljubičasti mangostin

Stablo Garcinia mangostana uzgaja se od davnina u tropskim područjima radi mirisnog, ljubičasto-toniranog voća koje proizvodi – mangosteen.

Mangosteini imaju čvrstu, duboko ljubičastu vanjsku koru koju je potrebno ukloniti da biste uživali u tangi, blago slatkom voću koje se nalazi unutar.

Mangostini su prepuni vlakana i folata, vitamina B skupine koji je neophodan za mnoge važne procese u vašem tijelu, uključujući proizvodnju DNK i crvenih krvnih zrnaca (24).

Ovo jedinstveno voće sadrži i antioksidante koji se nazivaju ksantoni, a za koja je dokazano da pružaju protuupalna, neuroprotektivna i antikancerogena svojstva u nekim studijama (25).

10. Ljubičaste šparoge

Iako su šparoge najčešće povezane s zelenom bojom, ovo povrće dolazi i u drugim nijansama, uključujući bijelu i ljubičastu.

Ljubičasta šparoga receptima dodaje vizualnu privlačnost i prehrambene prednosti, pružajući obilje vitamina, minerala i moćnih biljnih spojeva. Odličan je izvor antocijana.

Ljubičasta šparoga je i sorta šparoga s najvišom koncentracijom rutina, polifenolni biljni pigment koji može imati snažna zaštitna i protiv raka svojstva (26, 27, 28).

11. Acai bobice

Acai bobice su mali, duboko ljubičasti plodovi koji su postali popularni u svijetu wellnessa zbog visoke koncentracije antioksidanata, uključujući antocijane.

Acai bobice mogu se uklopiti u razne recepte, uključujući acai zdjele – brazilsko jelo koje se sastoji od smrznute, pomiješane acai bobice. Izrađuju se i u sokove, praške i koncentrirane dodatke za medicinske svrhe.

Ove ukusne ljubičaste bobice mogu poboljšati vaše zdravlje na mnogo načina. Oni mogu povećati sadržaj antioksidanata u krvi i pomoći u smanjenju visokog kolesterola, razine šećera u krvi i upale (29, 30).

12. Ljubičasta jabučna zvijezda

Podijeli na Pinterest

Jabučna ljubičasta zvijezda – Chrysophyllum cainito – je drvo koje daje okrugle plodove koji postaju ljubičasti kad sazriju. Plodovi imaju slatko meso koje izlučuje mliječni sok i prilikom zračenja ima zračenje zvijezdastog uzorka.

Ljudi su voće, koru i lišće stabla jabuke koristili medicinski tijekom povijesti za liječenje različitih bolesti, uključujući kašalj, bol i dijabetes (31).

Zvjezdane jabuke nude obilje antioksidansa, a istraživanja na životinjama pokazuju kako mogu imati gastroprotektivna svojstva (32, 33).

13. Ljubičasti kupus

Sve su sorte kupusa izuzetno hranjive. Međutim, ljubičasti kupus – također poznat kao crveni kupus – sadrži antocijane koji povećavaju zdravstvene osobine ovog krstavog povrća još više (34).

Ljubičasti kupus nabijen je vlaknima, provitaminom A i vitaminom C. Pruža snažne protuupalne učinke zahvaljujući visokim razinama moćnih biljnih spojeva koji se nalaze u njegovim visoko pigmentiranim lišćem (35, 36).

Ljubičasti kupus može se koristiti na isti način kao i zeleni kupus, a izvrstan je dodatak slanicama, gulašima i pomfritima.

14. Borovnice

Borovnice starijeg luka poznate su po intenzivnoj ljubičastoj boji i učincima na jačanje imuniteta. Ljudi uzimaju koncentrirane proizvode od borovnice, poput sirupa i kapsula, kao prirodni lijek za liječenje prehlade i gripe.

Ljudske studije otkrile su da uzimanje dodataka visokih doza borovnice može poboljšati simptome i skratiti trajanje prehlade i gripe (37, 38).

Borovnice su također bogate vlaknima i vitaminom C, a obično se jedu kuhane u džemovima i želeima ili u soku, vinu ili koncentriranim sirupima.

15. Voće crvenog zmaja

Plod crvenog zmaja ima svijetlo, crvenkasto ljubičasto meso isprekidano sitnim, crnim, jestivim sjemenkama. Ovo tropsko voće ima teksturu kivija, a njegov se okus često opisuje kao blago sladak.

Zmajevi plodovi imaju malo kalorija, a opet su prepuni vlakana, vitamina C i magnezija, što ih čini hranjivim dodatkom voćnim salatama i drugim slatkim jelima (39).

Plodovi crvenog zmaja sadrže i visoku koncentraciju zaštitnih antioksidanata.

Istraživanje epruvete sugerira da ekstrakt iz ploda crvenog zmaja može imati sposobnost zaustavljanja rasta pojedinih vrsta ljudskih karcinoma, uključujući karcinom dojke, i može izazvati smrt stanica karcinoma (40).

16. Ljubičasti ječam

Ječam je zrno koje dolazi u raznim bojama, uključujući crnu, plavu, žutu i ljubičastu (41).

Sve vrste ječma sadrže mnogo vlakana i minerala, poput mangana, željeza, magnezija i selena. Uz ove hranjive sastojke, ljubičasti ječam je napunjen antocijaninima, što ga čini odličnim izborom za hranjive sastojke (42).

Ječam je također bogat beta-glukanom, vrstom vlakana koja su povezana s mnogim zdravstvenim prednostima. Istraživanja pokazuju da beta-glukan može promovirati probavno zdravlje, smanjiti faktore rizika od srčanih bolesti i poboljšati imunološki odgovor (43).

Uz to, oni koji konzumiraju dijetu bogatu cjelovitim žitaricama poput ljubičastog ječma, imaju nižu stopu bolesti, poput dijabetesa tipa 2, bolesti srca i nekih vrsta karcinoma (44).

Dno crta

Ljubičasta pigmentirana hrana nudi mnoštvo zdravstvenih blagodati i dodaje boju vašoj prehrani.

Uključivanje ljubičaste hrane poput kupina, Redbor kelja, acai bobica, zabranjene riže, ljubičaste mrkve i borovnice u svoj plan obroka može osigurati da konzumirate snažnu dozu antioksidansa antocijana i razne važne hranjive tvari.

Pokušajte dodati nekoliko voća, povrća i žitarica na ovaj popis svom sljedećem obroku ili zalogaju kako biste iskoristili njihova svojstva za promicanje zdravlja.