5 zdravstvene koristi dodataka dušičnog oksida

Dušikov oksid proizvodi gotovo svaka vrsta stanica u ljudskom tijelu i jedna je od najvažnijih molekula za zdravlje krvnih žila.

To je vazodilatator, što znači da opušta unutarnje mišiće vaših krvnih žila, uzrokujući širenje žila. Na taj način dušikov oksid povećava protok krvi i snižava krvni tlak.

Suplementi koji povećavaju dušični oksid u tijelu čine jednu od najpopularnijih kategorija dodataka danas.

Ovi dodaci ne sadrže sam dušični oksid. Međutim, oni sadrže spojeve koje vaše tijelo može upotrijebiti za dobivanje dušičnog oksida, a dokazano je da pružaju mnoge dobrobiti za zdravlje i rad.

Evo 5 zdravstvenih i radnih učinaka uzimanja dodataka dušikovog oksida.

1. Pomozite u liječenju erektilne disfunkcije

Čovjek u odijelu koji ima dodatakPodijeli na Pinterest

Erektilna disfunkcija (ED) je nemogućnost postizanja ili održavanja čvrstog erekcije dovoljno za seks (1).

L-citrulin je aminokiselina koja može pomoći u liječenju erektilne disfunkcije povećanjem proizvodnje dušičnog oksida (2).

Dušikov oksid potreban je da se mišići u penisu opuste. Ovo opuštanje omogućava da se komore unutar penisa napune krvlju, tako da penis postaje uspravan (3).

U jednom istraživanju otkriveno je da L-citrulin poboljšava tvrdoću erekcije kod 12 muškaraca s blagom erektilnom disfunkcijom (4).

Istraživači su zaključili da je L-citrulin manje učinkovit od lijekova na recept koji se koriste za liječenje ED, poput Viagre. Unatoč tome, L-citrulin pokazao se sigurnim i dobro podnosi.

Dokazana su još dva dodatka za jačanje dušičnog oksida za liječenje poremećaja erekcije – aminokiselina L-arginin i Pycnogenol, biljni ekstrakt borove šume.

U nekoliko studija, kombinacija L-arginina i Pycnogenol značajno je poboljšala seksualnu funkciju kod muškaraca sa ED (5, 6, 7, 8).

Kada se uzimaju zajedno, L-arginin i pikonogenol također se čine sigurnim (9).

2. Može smanjiti mišićnu bol

Oblik L-citrulina zvan citrulin-malat ne samo da povećava proizvodnju dušičnog oksida, već i smanjuje bol u mišićima.

Bol u mišićima je neugodno iskustvo koje se obično javlja nakon napornih ili neuobičajenih vježbi (10).

Ova bol se naziva i bolovima u mišićima sa kašnjenjem i obično se osjeća najjače 24–72 sata nakon vježbanja.

U jednoj studiji, 41 osoba je nasumično primila ili 8 grama citrulinskog malata ili placebo sat vremena prije nego što je izvela što više ponavljanja na plosnatom mlaznom stubu (11).

Oni koji su primali citrulinski malat prijavili su 40% manju bol u mišićima 24 i 48 sati nakon vježbanja, u usporedbi s onima koji su uzimali placebo.

Citrulinski malat povećava proizvodnju dušičnog oksida, što povećava dotok krvi u aktivne mišiće. S druge strane, smatra se da citrulinski malat povećava isporuku hranjivih sastojaka i čisti otpadne proizvode koji su povezani sa zamorom mišića, poput laktata i amonijaka (12).

Međutim, kasnija studija o učincima citrulina nakon vježbanja nogu nije ustanovila da citrulin maleat pomaže u liječenju bolova u mišićima (13).

Jedno od objašnjenja ove razlike u nalazima je da su ljudi u studiji vježbanja nogu dobili 6 grama citrulinskog malata, što je 2 grama manje nego u prethodnoj studiji.

Stoga sposobnost citrulinskog malata da smanji bol u mišićima može ovisiti o dozi i vježbanju. Međutim, potrebno je još istraživanja o tome.

3. Niži krvni tlak

Smatra se da osobe s povišenim krvnim tlakom imaju oslabljenu sposobnost korištenja dušičnog oksida u tijelu (14, 15).

Visoki krvni tlak nastaje kada je sila vaše krvi koja se pritiska na zidove vaših arterija dosljedno previsoka.

S vremenom visoki krvni tlak može dovesti do zdravstvenih problema poput srčanih i bubrežnih bolesti.

Pokazano je da dijeta bogata voćem i povrćem snižava krvni tlak i stoga smanjuje rizik od bolesti (16).

Zbog toga su istraživači testirali korisne učinke određenih spojeva koji se nalaze u voću i povrću na razinu krvnog tlaka.

Nitrat

Nitrat je spoj koji se nalazi u cikli i tamnom lisnatom zelenilu poput špinata i rukule.

Kada konzumirate nitrat, vaše tijelo ga pretvara u dušikov oksid, što zauzvrat uzrokuje opuštanje i širenje krvnih žila, snižavajući krvni tlak.

Mnoga su istraživanja pokazala da nitrati mogu pomoći snižavanju krvnog tlaka povećanjem proizvodnje dušičnog oksida (17, 18, 19, 20).

U jednom pregledu analizirani su učinci uzimanja dodataka nitrata na krvni tlak u odraslih (21).

Od 13 analiziranih studija, šest je otkrilo značajno smanjenje sistolnog krvnog tlaka i dijastoličkog krvnog tlaka kada su sudionici uzimali dodatke nitratima (22).

Uz to, u drugom pregledu 43 studije utvrđeno je da su se sistolni i dijastolički krvni pritisci kod sudionika smanjili u prosjeku za 3.55 i 1.32 mm Hg, nakon što su uzimali dodatke nitratima (23).

flavonoidi

Poput nitrata, dokazano je da ekstrakti flavonoida poboljšavaju krvni tlak (24, 25, 26).

Flavonoidi imaju snažno antioksidativno djelovanje i nalaze se u gotovo svim voćem i povrću (27).

Znanstvenici vjeruju da flavonoidi ne samo da povećavaju proizvodnju dušičnog oksida, već i smanjuju njegov raspad, promovirajući više razine više.

Međutim, nitrati imaju više istraživanja koja podupiru njihov učinak na snižavanje krvnog tlaka nego flavonoidi.

4. Poboljšajte izvedbu vježbi

Dušikov oksid sudjeluje u mnogim staničnim procesima, uključujući širenje krvnih žila ili vazodilataciju. Šire krvne žile pomažu povećanju isporuke hranjivih sastojaka i kisika radnim mišićima tijekom vježbanja, poboljšavajući na taj način vježbanje.

Zbog toga su dodaci dušikovog oksida postali popularni među sportašima i rekreativcima.

Ti dodaci često sadrže nekoliko sastojaka za koje se kaže da povećavaju dušični oksid, poput nitrata ili aminokiselina L-arginin i L-citrulin.

U mnogim analizama dokazano je da nitrati poboljšavaju vježbanje biciklista, trkača, plivača, pa čak i kajakaša (28, 29, 30).

S druge strane, L-arginin nije se pokazao učinkovitim za poboljšanje performansi u mnogim studijama (31, 32, 33).

To je vjerojatno zato što se većina unesenog L-arginina metabolizira ili razgrađuje prije nego što dobije priliku da dođe do krvotoka, dok L-citrulin nije (34).

Iz tog razloga, L-citrulin je učinkovitiji od L-arginina u povećanju dušičnog oksida i samim tim vježbanje (35).

5. Može pomoći u upravljanju dijabetesom tipa 2

Proizvodnja dušičnog oksida je oslabljena kod osoba s dijabetesom tipa 2 (36).

To dovodi do lošeg stanja krvnih žila, što s vremenom može dovesti do stanja poput visokog krvnog tlaka, bolesti bubrega i bolesti srca.

Stoga dodaci koji povećavaju dušični oksid mogu imati važne posljedice za liječenje dijabetesa i prevenciju bolesti.

Jedno je istraživanje pokazalo da je povećana proizvodnja dušikovog oksida kada su osobe s dijabetesom tipa 2 uzimale L-arginin (37).

Ovo povećanje dušikovog oksida dovelo je i do povećane osjetljivosti na inzulin, što omogućava bolju kontrolu šećera u krvi.

Drugo istraživanje na 144 osobe razmatralo je učinke L-arginina na sprečavanje ili odgađanje napredovanja dijabetesa tipa 2 (38).

Iako L-arginin nije spriječio ljude da razviju dijabetes, povećao je osjetljivost na inzulin i poboljšao kontrolu šećera u krvi.

Ali dok još nije dostupno više istraživanja, prerano je preporučiti uzimanje dodataka L-arginina za liječenje dijabetesa.

Nuspojave

Dodaci dušikovog oksida su uglavnom sigurni kada se uzimaju u odgovarajućim količinama (39, 40, 41).

Međutim, treba imati na umu neke nuspojave.

L-arginin u dozama većim od 10 grama može uzrokovati nelagodu u želucu i proljev (42).

Dodaci soku od cvekle također mogu pretvoriti mokraću i stolicu tamnocrvene boje. Ovo je uobičajena, ali bezopasna nuspojava (43).

Prije uzimanja dodataka za povećanje dušičnog oksida, posavjetujte se s liječnikom ili dijetetičarem.

Bottom Line

Dušikov oksid je molekula koja igra mnogo važnih uloga u ljudskom zdravlju.

Za mnoge se suplemente tvrdi da povećavaju dušikov oksid u tijelu i pružaju impresivne koristi za zdravlje i radnu snagu.

Obično sadrže sastojke poput nitrata ili aminokiselina L-citrulin i L-arginin.

Međutim, pokazalo se da i drugi dodaci, poput piknogenola, povećavaju ili održavaju razinu dušičnog oksida.

Komentiraj