6 Nove zdravstvene prednosti tigrastih orašastih plodova

Tigraste orašaste plodove, poznate i pod nazivom chufa, žuta matica ili zemljani bademi, nisu zapravo orašasti plodovi, već su jestivi gomolji.

Veličine su slanutak, ali gužve s žvakastom teksturom i slatkim orašastim okusom slične kokosu.

Tigrasti orah je bio jedna od prvih biljaka uzgajanih u Egiptu i tradicionalno se koristio kao hrana i kao lijek.

Bogati su različitim hranjivim tvarima i povezani su s nekoliko zdravstvenih koristi – u rasponu od bolje probave do smanjenog rizika od srčanih bolesti.

Evo 6 zdravstvenih prednosti tigrastih oraha u nastajanju.

Tigrasti orasiPodijeli na Pinterest

1. Bogata hranjivim tvarima

Tigrasti orašari sadrže mnoštvo hranjivih sastojaka i korisnih biljnih spojeva.

Njihov specifični sadržaj hranjivih tvari ovisi o vrsti. Postoje tri glavne sorte tigrastih orašastih plodova: crna, smeđa i žuta.

U prosjeku, jedna unca (28 grama) daje (1):

  • Kalorije: 103-121
  • Vlakna: 2–7 grama
  • Ugljikohidrati: 9 grama
  • Proteini: 1 gram
  • Masnoća: 7–9 grama
  • Vitamin E: 278% dnevne vrijednosti (DV)
  • Željezo: 13–40% DV
  • Fosfor: 9–11% DV
  • Vitamin C: 2–8% DV
  • Magnezij: 7% DV
  • Cink: 5–7% DV
  • Kalij: 3–5% DV
  • Kalcij: 1% DV

Tigrasti orašasti plodovi također su bogat izvor antioksidanata, koji su korisni spojevi koji štite vaše tijelo od starenja i bolesti poput raka i bolesti srca (2, 3).

Istraživanja pokazuju da klica tigrastih orašastih plodova prije jela povećava njihov udio antioksidanata (4).

U skladu s tim, tigraste matice sadrže i antinutrijente, poput fitata, oksalata, saponina i tanina, koji mogu smanjiti apsorpciju hranjivih tvari u vašim crijevima.

Klijanje ili prženje gomolja prije jela smanjuje razinu antinutrijenata, olakšavajući vašem tijelu upijanje i korištenje mnogih hranjivih sastojaka koje sadrže (5).

2. Može poboljšati probavu

Tigraste orašice mogu promovirati zdravu probavu na različite načine.

Za početak, bogate su netopljivim vlaknima koja prolaze kroz crijeva bez da se probavljaju. Nerastvorljiva vlakna dodaju masu u vašu stolicu i pomažu hranu da se lako kreće kroz vaša crijeva, smanjujući vjerojatnost opstipacije (1, 6).

Pretpostavlja se da tigrasti orašci sadrže otporni škrob, vrstu vlakana koja mogu hraniti prijateljske bakterije u vašem crijevu i pomažu vam da probava nesmetano teče (7).

Štoviše, tigrasti orašari mogu sadržavati enzime, poput katalaza, lipaza i amilaza, koji pomažu razgradnji hrane u vašim crijevima, oslobađanju plinova, probavnih smetnji i proljeva (7).

Imajte na umu da visoki udio vlakana u tigrastim maticama može u početku uzrokovati neugodan plin ili nadimanje. Oni koji su zainteresirani za njihovo iskušavanje trebali bi postupno povećavati svoje porcije.

3. Može smanjiti razinu šećera u krvi

Tigraste orašice mogu vam pomoći da provjerite razinu šećera u krvi.

Studije na životinjama pokazuju da ekstrakt tigrastih oraha može pomoći smanjiti razinu šećera u krvi. To može u najvećoj mjeri biti posljedica visokog sadržaja vlakana u gomoljima što može usporiti apsorpciju šećera u crijevima (5).

Tigrasti orašasti plodovi također su bogati aminokiselinom arginin, što može povećati proizvodnju inzulina i osjetljivost, a obje su važne za kontrolu šećera u krvi (8, 9, 10).

Nadalje, ispitivanja epruvete pokazuju da ekstrakt tigraste matice može inhibirati djelovanje enzima koji probavljaju ugljikohidrate u vašim crijevima.

Kao rezultat, manje šećera može se apsorbirati iz vaših crijeva na način sličan djelovanju nekih dijabetičkih lijekova koji snižavaju šećer u krvi. Smatra se da potencijalno snižava razinu šećera u krvi, iako je potrebno više istraživanja na ljudima (11).

4. Može poboljšati zdravlje srca

Tigrasti orasi mogu također biti dobri za zdravlje vašeg srca.

To je dijelom i zbog velike količine mono nezasićenih masti koje sadrže, što im daje masni profil sličan onom maslinovog ulja zdravog za srce (12, 13, 14).

Dijeta bogata mononezasićenim mastima povezana je s nižim razinama „lošeg“ LDL kolesterola i višom razinom „dobrog“ HDL kolesterola. Oni su također povezani s manjim rizikom od srčanog udara, moždanog udara i smrti od srčanih bolesti (15, 16).

Štoviše, tigraste matice bogate su aminokiselinom arginin. Arginin može promovirati zdravlje srca, jer ga vaše tijelo može koristiti za dobivanje dušičnog oksida, spoja koji pomaže arterijama i venama u širenju, čime snižava krvni tlak (17, 18).

Istraživanje također povezuje tigraste orahe za bolju cirkulaciju krvi i manju vjerojatnost nastanka krvnih ugrušaka – oba mogu smanjiti rizik od bolesti srca (7).

5. Može pojačati vaš imunološki sustav i pomoći u borbi protiv infekcija

Tigraste matice mogu pridonijeti jačem imunološkom sustavu.

U jednom istraživanju epruvete, ekstrakti tigraste matice testirani su na nekoliko vrsta bakterija koje mogu zaraziti ljude. Ekstrakt je bio učinkovit protiv bakterija E. coli, stafilokoka i salmonele (19).

Drugo stanično istraživanje pronašlo je slične rezultate. Istraživači su dodali da bi ekstrakti tigrastih oraščića mogli biti učinkoviti i u borbi protiv bakterijskih infekcija rezistentnih na antibiotike (20).

Ipak, potrebno je više studija prije nego što se snažni zaključci mogu donijeti.

6. Neka djeluje kao Afrodizijak

Tigraste orašice u povijesti su korištene za jačanje libida.

U ayurvedskoj medicini se koriste kao afrodizijaci. Pored toga, muškarci u Nigeriji već su generacijama koristili tigraste orahe za liječenje erektilne disfunkcije, povećanje broja spermija i pojačavanje libida.

U skladu s tim, nekoliko studija istraživalo je ta navodna afrodizijačka svojstva.

Jedno istraživanje miša pokazalo je da tigrasti orasi pomažu u očuvanju mase testisa i stvaranju sperme nakon trovanja teškim metalima (21).

U studiji na štakorima, konzumiranje velikih količina tigrastih orašastih plodova tijekom 30 dana povećavalo je razinu testosterona, pojačalo seksualnu aktivnost i smanjilo vrijeme intromisije između sesija parenja (22).

Međutim, ne postoje studije o korištenju tigrastih orašastih plodova kao afrodizijaka kod ljudi, pa je potrebno još istraživanja prije nego što se mogu donijeti bilo kakvi zaključci.

Kako ih dodati svojoj prehrani

Tigraste orašaste plodove vrlo su svestrane i mogu se dodavati u vašu prehranu na različite načine.

Mogu se jesti sirove ili pečene i imaju tendenciju da se mekše i lakše žvaču ako su bile natopljene ili kuhane u vodi.

Oni služe za ukusnu užinu, ali mogu se koristiti i kao preljevi za razna jela, poput žitarica za doručak, smoothieja, salata i jogurta.

Uz to, tigraste orašaste plodove možete pomiješati s orasima i suhim voćem za alternativno miješanje. Također se mogu mljeti i koristiti u kruhu ili drugim pečenim proizvodima. Mljevene orašaste orašaste plodove izvrsna su zamjena bez glutena za brašno ili vezivo u vegetarijanskim burgerima.

U Španjolskoj se tigrasti orah koristi za proizvodnju popularnog biljnog mlijeka poznatog kao horchata de chufa. Također se mogu pretvoriti u jogurte bez mlijeka i sladoled.

Bottom Line

Iako tehnički nisu orašasti plodovi, tigrasti orah je zanimljiv dodatak zdravoj prehrani.

Bogati su mnogim hranjivim tvarima, doprinose dobroj probavi i mogu zaštititi od infekcija i zdravstvenih stanja, poput dijabetesa i bolesti srca.

Imajte na umu da su ti gomolji bogati vlaknima, pa bi oni koji su zainteresirani da ih dodaju u svoju prehranu trebali postupno postupiti kako ne bi došlo do potencijalnih i neugodnih nadimanja ili stvaranja plinova.