6 ukusnih protuupalnih čajeva

Biljke, bilje i začini stoljećima se medicinski koriste.

Sadrže snažne biljne spojeve ili fitokemikalije koji mogu spriječiti oksidativno oštećenje stanica i smanjiti upalu.

Zbog svojih protuupalnih svojstava, neke biljke mogu ublažiti bol koja je uzrokovana upalom. Također mogu pomoći u upravljanju određenim bolestima koje su izazivane.

Pijenje čaja od tih biljaka, bilja i začina jednostavan je način uživanja u njihovim blagodatima.

Evo 6 moćnih čajeva koji se mogu boriti protiv upale.

Protuupalni čajPodijeli na Pinterest

1. Zeleni čaj (Camellia sinensis L.)

Zeleni čaj dolazi iz istog grmlja kao i crni čaj, ali listovi se obrađuju drugačije, što im omogućuje da zadrže svoju zelenu boju.

Spojevi koji promoviraju zdravlje u zelenom čaju nazivaju se polifenoli, od kojih je najsnažniji epigallokatehin-3-galat (EGCG) (1).

EGCG ima protuupalna svojstva koja mogu pomoći ublažiti neke od bljeskanja povezanih s upalnim bolestima crijeva (IBD) poput Crohnove bolesti i ulceroznog kolitisa (1, 2).

U 56-dnevnom istraživanju kod ljudi s ulceroznim kolitisom koji nisu reagirali na konvencionalne lijekove, liječenje lijekom koji se temelji na EGCG poboljšalo je simptome za 58.3% u usporedbi s poboljšanjima placebo skupine (2).

Zeleni čaj također čini da smanjuje stanja uzrokovana upalom poput srčanih bolesti, Alzheimerove bolesti, pa čak i određenih karcinoma (1).

Da biste skuhali zeleni čaj, stavite vrećicu čaja ili labave čajne listove u infuzer za čaj pet minuta. Matcha prah su sitno samljeveni listovi zelenog čaja, a žličicu možete jednostavno umiješati u vruću vodu ili mlijeko.

Iako je zeleni čaj većinom ljudi siguran za konzumiranje, on sadrži kofein koji kod nekih ljudi može negativno utjecati na san. Uz to, ispijanje velikih količina ovog napitka može spriječiti apsorpciju željeza (3).

Osim toga, spojevi u zelenom čaju mogu komunicirati s određenim lijekovima, uključujući acetaminofen, kodein, verapamil, nadolol, tamoksifen i bortezomib, pa provjerite kod svog liječnika – posebno ako ga pijete puno (4).

Ako želite isprobati zeleni čaj, možete ga pronaći lokalno ili na mreži. Matcha prah je i široko dostupan.

2. Sveti bosiljak (Ocimum sanctum)

Poznat i po hindskom imenu tulsi, sveti bosiljak je višegodišnja biljka podrijetlom iz Indije i jugoistočne Azije. U ayurvedskoj medicini je poznata kao "neusporediva" i "kraljica bilja" zbog širokog spektra svojstava za zdravlje.

Nagađa se biljnom adaptigenom biljkom u alternativnoj medicini, a smatra se da sveti bosiljak pomaže vašem tijelu u suzbijanju emocionalnog, okolišnog i metaboličkog stresa. To su često glavni uzroci upale koji dovode do kronične bolesti (5).

I studije na životinjama i na ljudima utvrdile su da sveti bosiljak ima protuupalna svojstva koja mogu smanjiti razinu šećera u krvi, kolesterola i krvnog tlaka (6).

Spojevi u lišću i sjemenkama biljke svetog bosiljka također mogu smanjiti razinu mokraćne kiseline, ublažujući bol koja proizlazi iz upalnih stanja poput gihta i reumatoidnog artritisa (6).

Neki spojevi svetog bosiljka bore se protiv upale inhibirajući enzime cox-1 i cox-2, koji proizvode upalne spojeve i pokreću bol, oticanje i upalu (6).

Čaj od svetog bosiljka ili tulsi dostupan je u mnogim trgovinama prirodne hrane i na mreži. Da biste ga skuhali, upotrijebite labavo lišće ili vrećicu čaja i ostavite da se strmi pet minuta.

Čaj od Tulsi trebao bi biti siguran da bi ga većina ljudi mogla piti svaki dan.

3. Kurkuma (Curcuma longa)

Kurkuma je cvjetnica s jestivim korijenom ili rizomom koja se često suši i pretvara u začin. Korijen se može oguliti i samljeti.

Aktivni sastojak kurkume je kurkumin, žuti spoj poznat po mnogim zdravstvenim prednostima. Umanjuje upalu i bol prekidajući neke putove koji dovode do ovog stanja (7).

Kurkuma i kurkumin proučavali su njihove učinke na kronične upalne bolesti poput reumatoidnog artritisa, IBD-a i bolesti srca. Oni također mogu ublažiti artritične bolove u zglobovima i bol u mišićima nakon vježbanja – koji su uzrokovani upalom (7, 8, 9).

U šestodnevnom istraživanju kod ljudi koji boluju od upale osteoartritisa, uzimanje 6 mg kurkumina u podijeljenim dozama 1,500 puta dnevno značajno je smanjilo bol i poboljšalo fizičku funkciju, u usporedbi s placebom (8).

Drugo istraživanje na 20 aktivnih muškaraca pokazalo je da uzimanje 400 mg kurkumina smanjuje mišićnu bol i oštećenje mišića nakon vježbanja, u usporedbi s placebom (9).

Međutim, u ovim studijama korištene su velike doze koncentriranog kurkumina, pa nije jasno hoće li ispijanje čaja od kurkume imati isti učinak (10).

Ako želite isprobati čaj od kurkume, pirjajte 1 žličicu kurkume u prahu ili oguljene, mljeveni korijen kurkume u loncu s 2 šalice (475 ml) vode oko 10 minuta. Zatim procijedite krute tvari i dodajte limun ili med po ukusu.

Kurkumin se bolje apsorbira s malo crnog papra, pa dodajte prstohvat svom čaju (7).

4. Đumbir (Zingiber officinale)

Preko 50 različitih antioksidativnih spojeva identificirano je u đumbiru. Mnogi od njih minimiziraju proizvodnju citokina, koji su protuupalne tvari u vašem tijelu (11).

U ispitivanju od 12 tjedana na ljudima koji imaju dijabetes, uzimanje 1,600 mg đumbira svaki dan smanjilo je šećer u krvi naglo, ukupni kolesterol, trigliceride i markere upalne krvi, uključujući C-reaktivni protein (CRP), u usporedbi s placebom (12).

Slično tome, uzimanje 1,000 mg đumbira dnevno tijekom 3 mjeseca značajno je snizilo markere upale kod ljudi koji imaju osteoartritis (13).

Ipak su ove studije koristile velike doze đumbira – ne čaj od đumbira. Stoga nije jasno hoće li ispijanje čaja od đumbira imati iste učinke.

Zbog svog blago slatkog i začinjenog okusa, đumbir čini ukusan čaj. Simmerirajte 1 žlicu svježeg, oguljenog đumbira ili 1 žličicu đumbira u prahu s 2 šalice (475 ml) vode. Procijedite ga nakon 10 minuta i uživajte uz limun ili med.

5. Buka ruža (Rosa canina)

Bokovi ruža su koraljno crveni, okrugli, jestivi pseudo-plodovi koji ostaju nakon što grm ruže izgubi svoje cvjetove.

Koriste se kao biljni lijek više od 2,000 godina, jer su prepuni antioksidanata, uključujući beta karoten i vitamine C i E (14).

Bokovi ruža sadrže fenolne spojeve koji su snažni protuupalni antioksidanti koji štite vaše stanice od oštećenja (15).

Studije pokazuju da prašak od šipkavice smanjuje bol i druge simptome povezane s reumatoidnim artritisom ograničavajući proizvodnju proupalnih kemikalija citokina (15).

Kukovi ruže sadrže i zdrave masne spojeve poput triterpenoične kiseline, urlsolne kiseline, oleanolne kiseline i betulinske kiseline. Oni inhibiraju enzime cox-1 i cox-2, koji pokreću upalu i bol (15).

Da biste napravili čaj od šipka, koristite oko 10 cjelovitih, svježih ili osušenih bokova ruže i izmrvite ih ili zdrobite. Pomiješajte ih s oko 1 1/2 šalice (355 ml) vrlo tople (ne kipuće) vode i ostavite da se strme 6-8 minuta. Procijedite napitak da biste uklonili krute tvari i po želji dodajte med.

Čaj od šipka ima duboku crveno-koraljnu boju i cvjetne note.

6. Marelica (Foeniculum vulgare Mill)

Okus sjemenki i lukovice biljke mediteranskog komorača često se uspoređuje s okusom sladića ili anisa. Dakle, ako ste ljubitelj toga, komorač pravi ukusan čaj koji se također bori protiv upale.

Poput bokova ruže, komorač je pun protuupalnih fenolnih spojeva. Neke od najaktivnijih su kofeoilkvininska kiselina, rosmarinska kiselina, kvercetin i kaempferol (16).

Neka istraživanja pokazuju da komorač može smanjiti bol, posebno bolove povezane s menstruacijom, što može biti posljedica njegovih moćnih protuupalnih spojeva.

Trodnevna studija na 3 mladih žena pokazala je da tretman sa 60 grama ekstrakta komorača dnevno značajno smanjuje menstrualnu bol u usporedbi s placebom (17).

Čaj od koromača lako je napraviti sa sjemenkama komorača iz vašeg stalka za začine. Ulijte 1 šalicu (240 ml) kipuće vode preko 2 žličice zdrobljenih sjemenki komorača i ostavite da se krčka oko 10 minuta. Dodajte med ili zaslađivač ako želite.

Savjeti i mjere opreza pijenja čaja

Evo nekoliko savjeta koje morate imati na umu.

Skuhajte bolju šalicu

Prilikom kuhanja svježe šalice čaja koristite labave listove s infuzijom čaja, a ne vrećicu čaja ako je moguće. Studija o antioksidansima u čaju otkrila je da čajevi od labavog lista sadrže više protuupalnih antioksidanata od vrećica čaja (18).

Ista studija primijetila je da kada pečete čaj, 5 minuta je dovoljno dugo da se izvuče 80–90% njegovog sadržaja antioksidansa. Dulje vrijeme krčenja ne daje mnogo više (18).

Budite kreativni i kombinirajte različite čajeve i drugo protuupalno bilje, začine poput cimeta i kardamoma ili čak voće poput kriški limuna ili naranče. Mnogi od ovih sastojaka rade zajedno kako bi pružili još veće zdravstvene koristi (19).

Ne zaboravite da se čajevi prave od biljaka, koje se s vremenom mogu pokvariti ili izgubiti potenciju. Pri pripremi čaja uvijek koristite svježe sastojke.

Pazite na kvalitetu i količinu čaja

Iako čajevi mogu pomoći u borbi protiv upale i pružiti razne druge zdravstvene beneficije, postoje neke brige koje treba razmotriti.

Neke biljke čaja tretiraju se pesticidima i herbicidima, stoga pokušajte odabrati visokokvalitetne, organske ili bez pesticida sorti.

Studija o pesticidima u čaju uvezenom iz Kine pronašla je ostatke u 198 od 223 uzorka. Zapravo, 39 je imalo ostatke koji su premašili maksimalne granice Europske unije (20).

Osim toga, čajeve treba čuvati u hermetički zatvorenoj posudi na tamnom i suhom mjestu. Ako se ne skladište pravilno, mogu lučiti mikotoksine, štetni nusprodukt gljivice koja može rasti na nekim namirnicama i koja je pronađena u čaju (21).

Konačno, neki čajevi mogu djelovati s lijekovima, dodacima ili biljem ako ga pijete puno. Ako imate zabrinutosti zbog mogućih interakcija, obratite se svom liječniku (4).

Dno crta

Pijenje čaja jednostavan je i ukusan način uživanja u protuupalnim i drugim zdravstvenim prednostima biljaka, ljekovitog bilja i začina.

Pokušajte pijuckati neke od gore navedenih čajeva, uključujući zeleni, šipak, đumbir i čaj od kurkume, da biste iskoristili svoje blagodati za borbu protiv upale i zdravlje.

Sa toliko mnogo vrsta i okusa koje možete odabrati, nije čudo što je čaj jedno od najpopularnijih pića u svijetu.