7 Dokazane zdravstvene koristi ginsenga

Ginseng se stoljećima koristi u tradicionalnoj kineskoj medicini.

Ova sporo rastuća, kratka biljka s mesnatim korijenjem može se svrstati na tri načina, ovisno o tome koliko dugo se uzgaja: svježa, bijela ili crvena.

Svježi ginseng se ubira prije 4 godine, dok se bijeli ginseng ubira između 4–6 godina, a crveni ginseng se ubire nakon 6 ili više godina.

Postoje mnoge vrste ove biljke, ali najpopularnije su američki ginseng (Panax quinquefolius) i azijski ginseng (Panax ginseng).

Američki i azijski ginseng razlikuju se u koncentraciji aktivnih spojeva i učinku na tijelo. Smatra se da američki ginseng djeluje opuštajuće, dok azijska sorta ima osnažujući učinak (1, 2).

Ginseng sadrži dva značajna spoja: ginsenoside i gintonin. Ti se spojevi međusobno nadopunjuju kako bi pružili zdravstvene koristi (3).

Evo 7 zdravstvenih prednosti ginsenga koje se temelje na dokazima.

1. Moćan antioksidans koji može smanjiti upalu

Korijen ginsenga na dasci za rezanjePodijeli na Pinterest

Ginseng ima korisna antioksidacijska i protuupalna svojstva (4).

Neke studije u epruvetama pokazale su da ekstrakti ginsenga i spojevi ginenozida mogu inhibirati upalu i povećati antioksidativni kapacitet u stanicama (5, 6).

Na primjer, jedna studija epruveta pokazala je da korejski ekstrakt crvenog ginsenga smanjuje upalu i poboljšava antioksidacijsku aktivnost stanice kože kod osoba koje imaju ekcem (7).

Rezultati su obećavajući i kod ljudi.

Jedno je istraživanje istraživalo učinke 18 mladih sportaša koji su uzimali 2 grama korejskog ekstrakta crvenog ginsenga tri puta dnevno tokom sedam dana.

Tada su muškarci testirali razine određenih markera upale nakon što su izvršili test vježbanja. Te su razine bile značajno niže nego u placebo skupini i trajale su do 72 sata nakon ispitivanja (8).

Međutim, treba napomenuti da je placebo skupina dobila drugačiju ljekovitu biljku, pa bi te rezultate trebalo uzeti s zrnom soli i potrebno je još studija.

Na kraju, veća studija pratila je 71 ženu u postmenopauzi koja je tijekom 3 tjedana uzimala 12 grama crvenog ginsenga ili placeba. Zatim su izmjereni pokazatelji antioksidacijske aktivnosti i oksidativni stres.

Istraživači su zaključili da crveni ginseng može pomoći smanjiti oksidativni stres povećanjem aktivnosti antioksidativnih enzima (9).

2. Može imati koristi od funkcije mozga

Ginseng bi mogao poboljšati moždane funkcije poput pamćenja, ponašanja i raspoloženja (10, 11).

Neke studije o epruvetama i životinjama pokazuju da komponente ginsenga, poput ginsenozida i spoja K, mogu zaštititi mozak od oštećenja uzrokovanih slobodnim radikalima (12, 13, 14).

Jedna studija pratila je 30 zdravih ljudi koji su konzumirali 200 mg Panax ginsenga dnevno tijekom četiri tjedna. Na kraju studije pokazali su poboljšanje mentalnog zdravlja, socijalnog funkcioniranja i raspoloženja.

Međutim, ove blagodati prestale su biti značajne nakon 8 tjedana, što sugerira da se efekti ginsenga mogu smanjiti s produženom uporabom (15).

Druga studija ispitala je kako pojedinačne doze od 200 ili 400 mg Panax ginsenga utječu na mentalne performanse, mentalni umor i razinu šećera u krvi kod 30 zdravih odraslih osoba prije i nakon 10 minuta mentalnog testa.

Doza od 200 mg, za razliku od doze od 400 mg, bila je učinkovitija u poboljšanju mentalnih performansi i umora tijekom ispitivanja (16).

Moguće je da je ginseng pomogao unos stanica šećera u krvi, što je moglo poboljšati rad i smanjiti mentalni umor. Ipak nije jasno zašto je niža doza bila učinkovitija od one veće.

Treće istraživanje pokazalo je da uzimanje 400 mg Panax ginsenga dnevno tokom osam dana poboljšava smirenost i matematičke vještine (17).

Štoviše, druge studije otkrile su pozitivne učinke na rad mozga i ponašanje kod ljudi koji boluju od Alzheimerove bolesti (18, 19, 20).

3. Može poboljšati erektilnu disfunkciju

Istraživanja su pokazala da ginseng može biti korisna alternativa za liječenje erektilne disfunkcije (ED) kod muškaraca (21, 22).

Čini se da spojevi u njemu mogu zaštititi od oksidativnog stresa u krvnim žilama i tkivima u penisu i pomoći u vraćanju normalne funkcije (23, 24).

Uz to, studije su pokazale da ginseng može pospješiti proizvodnju dušičnog oksida, spoja koji poboljšava opuštanje mišića u penisu i povećava cirkulaciju krvi (24, 25).

Jedno je istraživanje pokazalo da su muškarci liječeni korejskim crvenim ginsengom imali 60-postotno poboljšanje simptoma ED-a u usporedbi s 30-postotnim poboljšanjem lijekova koji se koriste za liječenje ED (26).

Štoviše, drugo istraživanje pokazalo je da je 86 muškaraca s ED imalo značajno poboljšanje erektilne funkcije i općeg zadovoljstva nakon uzimanja 1,000 mg ostarelog ekstrakta ginsenga tijekom 8 tjedana (27).

Međutim, potrebno je više studija kako bi se izvukli definitivni zaključci o učinku ginsenga na ED (24).

4. Može pojačati imunološki sustav

Ginseng može ojačati imunološki sustav.

Neke studije koje istražuju njegov utjecaj na imunološki sustav usredotočene su na bolesnike s rakom koji su podvrgnuti operaciji ili kemoterapiji.

Jedno je istraživanje pratilo 39 ljudi koji su se oporavljali od operacije raka raka želuca, liječeći ih 5,400 mg ginsenga dnevno tijekom dvije godine.

Zanimljivo je da su ti ljudi imali značajno poboljšanje imunoloških funkcija i niži povratak simptoma (28).

Druga studija ispitala je učinak ekstrakta crvenog ginsenga na markere imunološkog sustava kod ljudi s uznapredovalim karcinomom želuca koji su podvrgnuti kemoterapiji nakon operacije.

Nakon tri mjeseca, oni koji su uzimali ekstrakt crvenog ginsenga imali su bolje markere imunološkog sustava od onih u kontrolnoj ili placebo skupini (29).

Nadalje, istraživanje je sugeriralo da ljudi koji uzimaju ginseng mogu imati do 35% veću šansu da žive bez bolesti pet godina nakon kurativne operacije i do 38% veću stopu preživljavanja u odnosu na one koji ga ne uzimaju (30).

Čini se da bi ekstrakt ginsenga mogao pojačati i učinak cijepljenja protiv bolesti poput gripe (31).

Iako ove studije pokazuju poboljšanja u markerima imunološkog sustava kod osoba oboljelih od raka, potrebno je više istraživanja kako bi se dokazala učinkovitost ginsenga u jačanju otpornosti na infekcije u zdravih ljudi (32).

5. Može imati potencijalne koristi protiv raka

Ginseng može biti od pomoći u smanjenju rizika od nekih vrsta karcinoma (33).

Pokazalo se da ginenozidi u ovoj biljci pomažu u smanjenju upale i pružaju antioksidacijsku zaštitu (34, 35).

Stanični ciklus je proces kojim stanice normalno rastu i dijele se. Ginsenozidi mogu imati koristi od ovog ciklusa sprječavanjem nenormalne proizvodnje i rasta stanica (34, 35).

Pregledom nekoliko studija zaključeno je da ljudi koji uzimaju ginseng mogu imati 16% niži rizik od razvoja karcinoma (35).

Štoviše, promatračka studija ukazala je na to da bi ljudi koji uzimaju ginseng imali manje vjerojatnosti da će razviti određene vrste raka, poput usnica, usta, jednjaka, raka želuca, debelog crijeva, jetre i pluća, od onih koji ga ne uzimaju (36).

Ginseng može također pomoći poboljšanju zdravlja pacijenata koji su podvrgnuti kemoterapiji, smanjiti nuspojave i pojačati učinak nekih lijekova za liječenje (34).

Iako studije o ulozi ginsenga u prevenciji raka pokazuju neke koristi, one ostaju neuvjerljive (37).

6. Može se boriti protiv umora i povećati razinu energije

Pokazalo se da ginseng pomaže u borbi protiv umora i potiče energiju.

Razne studije na životinjama povezale su neke komponente ginsenga, poput polisaharida i oligopeptida, s nižim oksidativnim stresom i većom proizvodnjom energije u stanicama, što bi moglo pomoći u borbi protiv umora (38, 39, 40).

Jedna četverotjedna studija istraživala je učinke davanja 1 ili 2 grama Panax ginsenga ili placeba 90 osoba s kroničnim umorom.

Oni koji su dobili Panax ginseng doživjeli su manji fizički i mentalni umor, kao i smanjenje oksidativnog stresa, nego oni koji uzimaju placebo (41).

Druga studija je dala 364 preživjelih od raka koji su imali umor 2,000 mg američkog ginsenga ili placeba. Nakon osam tjedana, oni koji su bili u skupini ginsenga imali su značajno niži stepen umora od onih u skupini koja je primala placebo (42).

Nadalje, pregled od preko 155 studija sugerira da dodaci ginsenga ne samo da pomažu u smanjenju umora, već i poboljšavaju fizičku aktivnost (43).

7. Može li sniziti šećer u krvi

Čini se da je ginseng koristan u kontroli glukoze u krvi kod ljudi sa i bez dijabetesa (44, 45).

Pokazano je da američki i azijski ginseng poboljšavaju rad stanica gušterače, pojačavaju proizvodnju inzulina i pospješuju unos šećera u krvi u tkiva (44).

Štoviše, studije pokazuju da ekstrakti ginsenga pomažu pružanjem antioksidativne zaštite koja smanjuje slobodne radikale u stanicama oboljelih od dijabetesa (44).

Jedno istraživanje procijenilo je učinke 6 grama korejskog crvenog ginsenga, zajedno s uobičajenim lijekovima protiv dijabetesa ili dijetom, na 19 osoba s dijabetesom tipa 2.

Zanimljivo je da su uspjeli održati dobru kontrolu šećera u krvi tijekom 12-tjednog ispitivanja. Također su imali 11% smanjenje razine šećera u krvi, 38% smanjenje inzulina nakon posta i 33% povećanje osjetljivosti na inzulin (46).

Druga studija pokazala je da je američki ginseng pomogao poboljšati razinu šećera u krvi kod 10 zdravih ljudi nakon što su obavili test slatkog pića (47).

Čini se da bi fermentirani crveni ginseng mogao biti još učinkovitiji u kontroli šećera u krvi. Fermentirani ginseng proizvodi se uz pomoć živih bakterija koje ginsenozide pretvaraju u lakše apsorbirani i snažniji oblik (48).

U stvari, studija je pokazala da je uzimanje 2.7 grama fermentiranog crvenog ginsenga dnevno učinkovito u snižavanju šećera u krvi i povećanju razine inzulina nakon ispitnog obroka, u usporedbi s placebom (49).

Jednostavno dodavanje prehrani

Korijen ginsenga može se konzumirati na više načina. Može se jesti sirovo ili ga možete lagano pariti da ga omekša.

Može se pirjati i u vodi kako bi se napravio čaj. Da biste to učinili, dodajte vruću vodu svježe narezanom ginsengu i ostavite da se strmi nekoliko minuta.

Ginseng se može dodati u razne recepte poput juha i prženja. A ekstrakt se može naći u obliku praha, tableta, kapsula i ulja.

Koliko biste trebali uzeti ovisi o stanju koje želite poboljšati. Općenito, predlažu se dnevne doze 1-2 g sirovog korijena ginsenga ili 200–400 mg ekstrakta. Najbolje je započeti s nižim dozama i povećavati se s vremenom.

Potražite standardni ekstrakt ginsenga koji sadrži 2–3% ukupnog ginsenozida, i konzumirajte ga prije jela kako biste povećali apsorpciju i ostvarili potpunu korist.

Sigurnost i potencijalni nuspojave

Prema istraživanjima, čini se da je ginseng siguran i da ne bi trebao proizvesti ozbiljne štetne učinke.

Međutim, osobe koje uzimaju lijekove protiv dijabetesa trebale bi pomno nadzirati razinu šećera u krvi kada upotrebljavaju ginseng kako bi se osiguralo da te razine ne budu preniske.

Uz to, ginseng može smanjiti učinkovitost antikoagulantnih lijekova.

Iz tih razloga razgovarajte sa svojim liječnikom prije nego što ga nadopunite.

Imajte na umu da se zbog nedostatka sigurnosnih studija ginseng ne preporučuje djeci ili ženama koje su trudne ili doje.

I na kraju, postoje dokazi koji ukazuju da bi produljena upotreba ginsenga mogla smanjiti njegovu učinkovitost u tijelu.

Da biste iskoristili njegove prednosti, trebali biste uzimati ginseng u ciklusima od 2-3 tjedna s pauzom od jednog ili dva tjedna između (14).

Bottom Line

Ginseng je biljni dodatak koji se stoljećima koristi u kineskoj medicini.

Obično se reklamira zbog svojih antioksidativnih i protuupalnih učinaka. Također bi mogla pomoći u reguliranju razine šećera u krvi i imati koristi za neke vrste raka.

Štoviše, ginseng može ojačati imunološki sustav, pojačati rad mozga, boriti se protiv umora i poboljšati simptome erektilne disfunkcije.

Ginseng se može konzumirati sirov ili lagano pari. Također se lako može dodati vašoj prehrani putem oblika ekstrakta, kapsula ili praška.

Bilo da želite poboljšati određeno stanje ili jednostavno potaknuti zdravlje, ginseng svakako vrijedi probati.

Kupujte na mreži za ginseng.

Komentiraj