Alzheimerovi rani znakovi: problemi sa spavanjem

Istraživači kažu da nedostatak sna može uzrokovati nakupljanje određenih proteina u mozgu.

Podijeli na PinterestManjak sna povezan je s nizom zdravstvenih problema, uključujući Alzheimer i visoki krvni tlak. Getty Images

Da li vam je teško zaspati se? Ako ste stariji, to bi moglo značiti više od grubog početka dana.

Iako su problemi sa spavanjem i buđenjem tijekom noći uobičajeni za starenje, ovi problemi se smatraju i rizikom od Alzheimerove bolesti.

Istraživači s Medicinskog fakulteta Sveučilišta Washington u St. Louisu kažu da stariji ljudi koji provode manje vremena u snu sporog vala – faza spavanja koja vam je potrebna da biste se probudili osjećajući se odmorno – pokazuju povećane razine proteina u mozgu zvanog tau koji je povezan s Alzheimerovom bolešću ,

„Naš je projekt prvi pokazao povezanost između sporovalnog spavanja i tau-a u vrlo ranoj Alzheimerovoj bolesti,“ rekao je dr. Brendan Lucey, docent neurologije, direktor Centra za medicinu spavanja na Sveučilištu Washington i glavni autor knjige učiti.

Tau može oblikovati tangice u područjima mozga kritičnim za pamćenje. Kako Alzheimerova bolest napreduje, ovaj protein i drugi zvani amiloid beta polako se šire kroz ostatak mozga.

Ali mozak ima način da redovno ispire ove bjelančevine koje pamte.

"Istraživanja pokazuju da se mozak tijekom spavanja može značajno smanjiti, jer čisti nakupljene toksine, tau i amiloid među njima, Dr. Alex Dimitriu, koji je dvostruko certificiran za psihijatriju i medicinu spavanja i osnivač Menlo Park Psychiatry & Sleep Medicine, rekao je za Healthline.

Što je studija otkrila

Kako bi potvrdili povezanost dubokog sna i Alzheimerove bolesti, istraživači su pratili 119 osoba starih 60 i više godina koji nisu imali ili vrlo blag kognitivni pad dok su bili u svojim domovima.

Svaki je sudionik dobio prijenosni monitor moždanih valova i praćenje pokreta s ručnim zglobovima za jednotjednu studiju. Od njih se tražilo da prate noćne seanse spavanja i dnevno spavanje.

"Tijekom spavanja, mozak prolazi kroz različite faze, a san s sporim valom je jedan od njih", rekla je Lucey. "Potrebno je kvalitetno spavati, a smatra se da je važno za očuvanje memorije."

Istraživači su također izmjerili razinu amiloidne beta i tau u mozgu i leđnoj tekućini sudionika.

Nakon određivanja dobi, spola i kretanja tijekom spavanja, studija je pokazala da je manje usporen san povezan s više tau proteina u mozgu i veći omjer tau-amiloida beta u spinalnoj tekućini.

Manjak sna utječe na zdravlje

Prema Nacionalna zaklada Sleep, spavanje pokreće promjene u mozgu koje jačaju pamćenje, a gubitak sna od čak pola noći može narušiti moždane funkcije.

Dimitriu je rekao da je to možda zato što je sustav čišćenja mozga posebno aktivan za vrijeme spavanja sporog vala, razdoblja dubokog sna koje često dolazi u prvoj polovici noći.

"Kad ljudima nedostaje san dubokog ili sporog vala, mogu imati povišenu razinu tau-a i amiloida beta. Stariji ljudi s demencijom često imaju simptom nazvan "zalazak sunca", gdje se mentalni procesi i svjesnost smanjuju kako dan prolazi ", objasnio je.

"To može biti izravna posljedica nakupljanja ovih toksina tijekom dana."

Odlomak Centri za kontrolu i prevenciju bolesti (CDC) navodi da između 29 i 44 posto ljudi u Sjedinjenim Državama dobije manje od sedam do osam sati spavanja svake noći.

Amerikanci imaju tendenciju da budno noću uče, rade neobične sate ili se druže. Ali preskakanje sna može doći do ozbiljnih zdravstvenih posljedica.

Povećani rizik od bolesti

Gubitak spavanja može povećati rizik od razvoja različitih zdravstvenih problema, od kojih neki mogu biti opasni po život.

„Spavanje je bitno za formiranje memorije i stvaranje nove prostorije za učenje. Ljudi koji uskraćuju san skloniji su pogoršanju depresije ili nedostatku odgovarajućeg odgovora na liječenje, “rekao je Dimitriu.

"Osim nakupljanja toksina, nedovoljno sna također može utjecati na raspoloženje, pamćenje, metabolizam i imunološki sustav."

Evo nekih od zdravstvenih učinaka.

  • Manjak sna može uzrokovati pretilost. Nedovoljno je sna povezan na niže razine hormona leptina, koji upozorava mozak da je osoba pojela dovoljno. Također može povećati razinu grelina, hormona koji pokreće glad. Loš san mogao bi unijeti žudnju za hranom čak i nakon što osoba već pojede dovoljno.
  • Može postojati povećan rizik od dijabetesa. Kratkoročno ograničenje sna učiti otkrili su da su zdravi sudionici kojima je san smanjen na četiri sata po noći glukozu obrađivali sporije nego što im je bilo dopušteno da spavaju do 12 sati.
  • Može postaviti pozornicu visokom krvnom tlaku ili srčanim bolestima. Istraživanje ustanovi da manje od šest sati sna mogu izazvati ili pogoršati visoki krvni tlak. Ovo može pomoći objasniti povezanost između lošeg sna i srčane bolesti ili moždanog udara.

Dno crta

Novo istraživanje pokazuje da ljudi koji ne dobivaju dovoljno vremena u fazi spavanja zvanoj sporo-valnim snom mogu imati višu razinu proteina zvanog tau koji je povezan s padom kognitiva i Alzheimerovom bolešću.

Do 44 posto Amerikanaca dobiva manje od preporučenih sedam do osam sati spavanja svake noći.

Dok su prethodna istraživanja pokazala povezanost između lošeg sna i promjena u mozgu koje mogu dovesti do Alzheimerove bolesti, ovo je prvo istraživanje koje je pokazalo da manje sporo valovanje povećava razinu tau u ranoj Alzheimerovoj bolesti.

Nedovoljno sna ne utječe samo na memoriju. Može prouzrokovati druge ozbiljne zdravstvene probleme, uključujući pretilost, dijabetes, srčane bolesti ili moždani udar.