Bolest srca i loša prehrana

Nakon godina javnozdravstvenih poruka koje promoviraju zdravu prehranu, većina ljudi sada zna da loša prehrana može povećati rizik od bolesti srca, moždanog udara i dijabetesa tipa 2.

Ali koliki učinak ima dijeta na rizik od umiranja od jedne od ovih bolesti?

Puno – sugerira novo istraživanje.

„Kombinirali smo studije i podatke kako bismo sagledali kumulativne učinke loše prehrane na ono što nazivamo kardiometaboličkim bolestima – srčanim bolestima, moždanim udarom i dijabetesom – i utvrdili smo da je gotovo polovica svih smrti povezana s lošom prehranom“, Renata Micha, RD , Doktorica znanosti, autor studije i asistent na Sveučilištu za ishranu i politiku ishrane Friedman na Sveučilištu Tufts, rekla je za Healthline.

Osim toga, druga skupina istraživača kaže da manje ljudi koji imaju prekomjernu tjelesnu težinu i pretilih ljudi pokušavaju smršavjeti, još jedan faktor koji dovodi do povećanog rizika za srčane bolesti.

Pročitajte više: Čimbenici rizika za bolesti srca »

Učinak 10 prehrambenih faktora

Istraživači u studiji prehrane koristili su modele procjene rizika i nacionalne podatke o prehrambenim navikama kako bi utvrdili koliko je više od 700,000 smrti u 2012. godini od srčanih bolesti, moždanog udara ili dijabetesa tipa 2 nastalo zbog loše prehrane.

Procijenili su da je 45 posto smrti povezano s 10 prehrambenih čimbenika.

Na vrhu liste bio je višak unosa natrija, koji je prema procjeni istraživača predstavljao gotovo 10 posto smrti.

Ali ne radi se samo o tome da jedemo previše hrane koja nije štetna za naše zdravlje.

"Amerikanci prekomjerno konzumiraju sol, prerađeno meso i slatke napitke", rekao je Micha. "Prekomjerno konzumiramo voće, povrće, orašaste plodove i sjemenke, cjelovite žitarice, biljna ulja ili ribu."

Biljna ulja poput onih koja se nalaze u soji, suncokretovim sjemenkama i orasima su visoko u polinezasićene masti, za koje se zna da smanjuju razinu štetnog kolesterola.

Masna riba poput lososa, skuše, haringe i sardine bogate su omega-3 masnim kiselinama zdravim za srce. Dostupni su i izvori omega-3 koji nisu riba – poput lanenih sjemenki, chia sjemenki i mikroalgi – ali nisu ispitivani u ovoj studiji.

U studiji je prehrana činila veći dio smrtnih slučajeva među Afroamerikancima i Hispanoamerikancima u usporedbi s bijelcima, kao i među odraslima s niskim stupnjem obrazovanja u usporedbi s onima s visokim stupnjem obrazovanja.

Istraživači su također procijenili snažniji učinak prehrane na rizik od smrti kod muškaraca, za koji pišu da je "prije svega zbog općenito nezdravih prehrambenih navika."

"To je poziv za buđenje i druga prilika", rekao je Micha. "Moramo se podsjetiti na ovu jednostavnu istinu: zdravo jedenje može i spriječit će ljude da prijevremeno umiru od srčanih bolesti, moždanog udara i dijabetesa."

Odlomak učiti objavljeno je 7. ožujka u časopisu American Medical Association (JAMA).

Pročitajte više: Čimbenici rizika za dijabetes tipa 2 »

Pozitivne prehrambene promjene

U srodnom komentar u JAMA, Noel Mueller, doktor znanosti, MPH i dr. Lawrence Appel, MPH, upozoravaju da su rezultati studije iz promatračkih istraživanja, a ne iz jačih dugoročnih randomiziranih ispitivanja, što je teško izvesti u nutricionističkim istraživanjima.

Stoga postoji mogućnost da i drugi faktori koji nisu uključeni u studiju mogu utjecati na rizik od umiranja. To može uključivati ​​nedijetalne čimbenike poput razine dohotka i tjelesne aktivnosti ili čovjekov ukupni prehrambeni obrazac.

"Moguće je da konzumiranje prerađenog mesa samo odražava zapadnjački prehrambeni obrazac", pišu Mueller i Appel.

Oni također postavljaju pitanje jesu li ovih 10 prehrambenih čimbenika najbolje pratiti.

Zasićene masnoće nisu na popisu ispitivanja, ali „nasumična ispitivanja provedena prije desetljeća pokazala su da zamjena zasićenih masti polinezasićenim biljnim uljem smanjuje kardiovaskularne bolesti za 18 posto do 41 posto“, pišu Mueller i Appel.

Zasićene masti dolaze uglavnom iz mesa i mliječnih proizvoda.

Unatoč zabrinutosti, Mueller i Appel pišu da su "vjerojatne koristi [poboljšane prehrane] značajne i opravdavaju politike namijenjene poboljšanju kvalitete prehrane".

Nova studija identificirala je smanjenje unosa natrija kao glavni cilj javne zdravstvene politike, što je već u tijeku.

„Američka agencija za hranu i lijekove nedavno je objavila ciljeve dobrovoljnog smanjenja natrija u prehrambenoj industriji“, rekao je Micha. "Ovo je prilično pravovremeno i moramo angažirati industriju da postupno smanjuje sadržaj soli u prerađenoj hrani."

Ona također ukazuje na porez na slatka pića koje su američke općine donijele posljednjih godina kao znak napretka.

Uz to, istaknula je obećavajuće inicijative poput programa na radnom mjestu i u školama za promicanje zdravije prehrane i poboljšanja programa dopunske prehrambene pomoći za ljude u Sjedinjenim Državama s niskim ili nikakvim primanjima.

Ali čak i bez pomoći vlade, ljudi mogu preuzeti vlastito zdravlje – čak i ako se radi o maloj promjeni u isto vrijeme.

"Jedite više dobrog, a manje lošeg", rekao je Micha. „Započnite tako da svaki dan napravite jedan zdraviji izbor i nadogradite na njemu.

Pročitajte još: Jedenje previše soli uzrokuje 1.6 milijuna smrti godišnje »

Manje pokušava pokušati smršavjeti

Drugi faktor rizika za srčane bolesti, moždani udar i dijabetes tipa 2 koji se nisu bavili novim istraživanjem je prekomjerna težina ili pretilost.

Prema Centri za kontrolu i prevenciju bolesti (CDC), više od dvije trećine odraslih Amerikanaca ima prekomjernu težinu ili pretilo. A jedna petina adolescenata je pretila.

No kako se u Sjedinjenim Državama povećava prekomjerna težina i pretilost, sve manje ljudi pokušava smršavjeti, izvijestili su autori istraživačko pismo objavljeno u istom broju JAMA.

Istraživači su koristili odgovore više od 27,000 odraslih osoba iz Nacionalne ankete o zdravlju i prehrani (NHANES) kako bi utvrdili pomake u gubitku težine u posljednjih nekoliko desetljeća.

Prekomjerna težina i pretilost kod odraslih povećali su se u tom vremenu – s 53 posto u razdoblju od 1988. do 1994. godine, na 66 posto u razdoblju od 2009. do 2014. godine.

Tijekom istog razdoblja, postotak prekomjerne težine ili pretilih odraslih osoba koji pokušavaju smršavjeti smanjio se – s 56 posto u 1988. do 1994. na 49 posto u 2009. do 2014. godine.

Autor studije dr. Jian Zhang, drPH, epidemiolog sa Sveučilišta Georgia, i njegovi kolege, pišu da je to „možda zbog pogrešne percepcije tjelesne težine koja smanjuje motivaciju za sudjelovanje u naporima za mršavljenje ili liječnike primarne njege koji ne razgovaraju o problemima s težinom s pacijentima.“

Pročitajte još: To je naša kultura, a ne gen za gojaznost koji ljude čini debelima, kaže stručnjak »