Dodaci tijekom trudnoće: što je sigurno, a što nije

Trudnoća može biti jedno od najuzbudljivijih i najsretnijih iskustava u ženskom životu.

Međutim, to može biti i zbunjujuće i neodoljivo vrijeme za neke buduće majke.

Internet, časopisi i reklame preplavljuju žene savjetima kako ostati zdrava tijekom trudnoće.

Iako većina žena zna da su velika živa morska hrana, alkohol i cigarete tijekom trudnoće van granica, mnoge nisu svjesne da treba izbjegavati i neke vitamine, minerale i biljne dodatke.

Podaci o tome koji su dodaci sigurni, a koji često variraju od izvora, što pojednostavljuje stvari.

U ovom se članku opisuje koji su dodaci za koje se vjeruje da ih je sigurno uzimati tijekom trudnoće i objašnjava zašto se neki dodaci moraju izbjegavati.

Zašto uzimati suplemente tijekom trudnoće?

Podijeli na Pinterest

Konzumiranje pravih hranjivih sastojaka važno je u svakoj životnoj fazi, ali posebno je kritično tijekom trudnoće, jer trudnice moraju hraniti i sebe i svoje rastuće bebe.

Trudnoća povećava potrebu za hranjivim tvarima

Tijekom trudnoće ženski unos makronutrijenata znatno raste. Makronutrijenti uključuju ugljikohidrate, proteine ​​i masti.

Na primjer, unos proteina treba povećati s preporučenih 0.36 grama po kilogramu (0.8 grama po kg) tjelesne težine za trudnice na 0.5 grama po kilogramu (1.1 grama po kg) tjelesne težine za trudnice (1).

Međutim, zahtjev za mikronutrijentima, koji uključuju vitamine, minerale i elemente u tragovima, povećava se čak i više nego potrebe za makronutrijentima.

Vitamini i minerali podržavaju rast majke i ploda u svakoj fazi trudnoće i potrebni su za potporu kritičnih funkcija poput staničnog rasta i signalizacije stanica (2).

Dok neke žene uspijevaju udovoljiti toj rastućoj potražnji putem dobro planirane prehrane guste hranjivim tvarima, druge nisu.

Neke trudnice će možda trebati uzimati vitaminske i mineralne dodatke iz različitih razloga, uključujući:

  • Manjak hranjivih sastojaka: Nekim će ženama možda trebati dodatak nakon što krvni test otkriva manjak vitamina ili minerala. Ispravljanje nedostataka je od presudne važnosti, jer je nedostatak hranjivih sastojaka poput folata povezan s oštećenjima rođenja (3).
  • Hyperemesis gravidarum: Ovu komplikaciju u trudnoći karakterizira jaka mučnina i povraćanje. Može dovesti do gubitka kilograma i nedostatka hranjivih sastojaka (4).
  • Prehrambene restrikcije: Žene koje slijede određene dijete, uključujući vegane i one s intolerancijom na hranu i alergije, možda će trebati nadopuniti vitamine i minerale kako bi spriječile nedostatak mikronutrijenata (5, 6).
  • Pušenje: Iako je za majke izuzetno važno da tijekom trudnoće izbjegavaju cigarete, one koje nastave pušiti imaju povećanu potrebu za specifičnim hranjivim sastojcima poput vitamina C i folata (7).
  • Višestruke trudnoće: Žene koje nose više od jedne bebe imaju veće potrebe za mikronutrijentima od žena koje nose jedno dijete. Suplementacija je često potrebna kako bi se osigurala optimalna prehrana i za majku i za njezinu bebu.
  • Genetske mutacije poput MTHFR: MTHFR je gen koji folat pretvara u oblik koji tijelo može koristiti. Trudnice s ovom mutacijom gena možda će trebati nadopuniti specifični oblik folata kako bi se izbjegle komplikacije (8).
  • Loša prehrana: Žene koje se slažu ili odabiru hranu s malo hranjivih sastojaka možda će trebati nadopuniti vitaminima i mineralima kako bi izbjegle nedostatke.

Uz to, stručnjaci poput onih s američkog Kongresa opstetricije i
Ginekologija preporučuje da sve trudnice uzmu prenatalni dodatak vitaminu i folnoj kiselini. Ovo se savjetuje za popunjavanje prehrambenih praznina i sprečavanje urođenih mana poput spina bifida (9).

Iz tih razloga mnoge se mame okreću vitaminskim i mineralnim dodacima.

Biljni dodaci tijekom trudnoće

Osim mikronutrijenata popularni su i biljni dodaci.

Jedno je istraživanje otkrilo da oko 15.4% trudnica u Sjedinjenim Državama koristi biljne dodatke.

Zabrinjavajuće, preko 25% tih žena nije obavijestilo svog liječnika da ih uzima (10).

Iako se neki biljni dodaci mogu sigurno uzimati tijekom trudnoće, postoji još mnogo toga što možda neće biti.

Iako neke biljke mogu pomoći kod uobičajenih komplikacija trudnoće poput mučnine i uznemirenog želuca, neke mogu biti štetne i za majku i za dijete (11).

Nažalost, ne postoji mnogo istraživanja o upotrebi biljnih dodataka trudnicama, a puno je nepoznanica o tome kako dodaci mogu utjecati na trudnice.

Dodaci koji se smatraju sigurnim tijekom trudnoće

Baš kao i kod lijekova, vaš liječnik mora odobriti i nadzirati sve dodatke mikronutrijentima i biljkama kako bi se osiguralo da su potrebni i uzimaju se u sigurnim količinama.

Uvijek kupujte vitamine od ugledne marke koja volontira da njihove proizvode ocjenjuju organizacije trećih strana poput Američke farmakopejske konvencije (USP).

To osigurava da vitamini odgovaraju određenim standardima i općenito ih je sigurno uzimati.

1. Prenatalni vitamini

Prenatalni vitamini su multivitamini koji su posebno formulirani da odgovore na povećanu potražnju za mikronutrijentima tijekom trudnoće.

Namijenjeni su uzimanju prije začeća, tijekom trudnoće i dojenja.

Promatrane studije pokazale su da suplementacija prenatalnim vitaminima smanjuje rizik od prijevremenog rođenja i preeklampsije. Preeklampsija je potencijalno opasna komplikacija koju karakterizira visok krvni tlak i eventualno protein u urinu (12, 13).

Iako prenatalni vitamini nisu zamijenjeni zdravom prehranom, oni mogu spriječiti prehrambene nedostatke pružanjem dodatnih mikrohranjivih sastojaka koji su u trudnoći velika potražnja.

Budući da prenatalni vitamini sadrže vitamine i minerale koje su trudnice potrebne, uzimanje dodatnih vitaminskih ili mineralnih dodataka možda neće biti potrebno ako ih liječnik ne predloži.

Prenatalne vitamine liječnici često propisuju i dostupni su bez recepta.

2. Folat

Folat je vitamin B koji igra sastavnu ulogu u sintezi DNA, proizvodnji crvenih krvnih zrnaca i rastu i razvoju fetusa (14).

Folna kiselina sintetički je oblik folata koji se nalazi u mnogim suplementima. Pretvara se u aktivni oblik folata – L-metilfolat – u tijelu.

Trudnicama se preporučuje uzimati 600 ug folata ili folne kiseline dnevno kako bi se smanjio rizik od oštećenja živčane cijevi i urođenih abnormalnosti poput rascjepa nepca i oštećenja srca (15).

U pregledu pet randomiziranih studija koja je uključivala 6,105 žena, dodavanje folne kiseline dnevno povezano je sa smanjenim rizikom od oštećenja živčane cijevi. Nisu primijećene negativne nuspojave (16).

Iako se odgovarajuća folata može dobiti dijetom, mnoge žene ne jedu hranu bogatu folatima pa je suplementacija potrebna (17).

Uz to, Centri za kontrolu i prevenciju bolesti preporučuju svim ženama u rodnoj dobi da konzumiraju najmanje 400 mcg folata ili folne kiseline dnevno.

To je zato što su mnoge trudnoće neplanirane, a urođene mane zbog nedostatka folata mogu se pojaviti vrlo rano u trudnoći, čak i prije nego što većina žena zna da je trudna.

Trudnicama, posebno onima s genetskom mutacijom MTHFR-a, pametno je odabrati dodatak koji sadrži L-metilfolat kako bi se osiguralo maksimalno unošenje (18).

3. Željezo

Potreba za željezom značajno se povećava tijekom trudnoće, jer se volumen majčine krvi povećava za gotovo 50% (19).

Željezo je kritično za transport kisika i zdrav rast i razvoj fetusa i placente.

U Sjedinjenim Državama je učestalost nedostatka željeza u trudnica oko 18%, a 5% tih žena je anemično (20).

Anemija tijekom trudnoće povezana je s prijevremenim porođajem, depresijom majke i anemijom dojenčadi (21, 22).

Preporučeni unos 27 mg željeza dnevno može se ispuniti kroz većinu prenatalnih vitamina. Međutim, trudnice s nedostatkom željeza ili anemijom trebaju veće doze željeza kojima upravlja liječnik.

Trudnice koje nemaju željezo ne smiju uzimati više od preporučenog unosa željeza kako bi se izbjegle štetne nuspojave. To može uključivati ​​zatvor, povraćanje i abnormalno visoke razine hemoglobina (23).

4. Vitamin D

Ovaj vitamin topiv u mastima važan je za imunološku funkciju, zdravlje kostiju i staničnu diobu.

Manjak vitamina D tijekom trudnoće povezan je s povećanim rizikom od carskog reza, preeklampsije, prijevremenog rođenja i gestacijskog dijabetesa (24).

Trenutačni preporučeni unos vitamina D tijekom trudnoće iznosi 600 IU dnevno. Međutim, neki stručnjaci sugeriraju da su potrebe za vitaminom D tijekom trudnoće puno veće (25).

Sve trudnice trebale bi razgovarati sa svojim liječnikom o provjeri nedostatka vitamina D i pravilnoj nadopuni.

5. Magnezij

Magnezij je mineral koji sudjeluje u stotinama kemijskih reakcija u vašem tijelu. Igra kritičnu ulogu u imunološkoj, mišićnoj i živčanoj funkciji (26).

Manjak ovog minerala u trudnoći može povećati rizik od kronične hipertenzije i preranog porođaja (27).

Neke studije sugeriraju da suplementacija magnezijem može umanjiti rizik od komplikacija poput ograničenja rasta fetusa i prijevremenog rođenja (28).

6. Đumbir

Korijen đumbira najčešće se koristi kao začin i biljni dodatak.

U obliku suplementacije najčešće se koristi za liječenje mučnine uzrokovane gibanjem, trudnoćom ili kemoterapijom.

Pregled četiri studije pokazao je da je đumbir siguran i učinkovit za liječenje mučnine i povraćanja izazvane trudnoćom (29).

Mučnina i povraćanje su česti tijekom trudnoće, a do 80% žena ih doživi u prvom tromjesečju trudnoće (30).

Iako đumbir može pomoći u smanjenju ove neugodne trudnoće, potrebno je više istraživanja kako bi se utvrdilo maksimalno sigurno doziranje.

7. Riblje ulje

Riblje ulje sadrži dokozaheksaensku kiselinu (DHA) i eikosapentaensku kiselinu (EPA), dvije esencijalne masne kiseline koje su važne za razvoj mozga fetusa.

Dopuna DHA i EPA u trudnoći može potaknuti razvoj mozga novorođenčadi i smanjiti majčinsku depresiju, mada istraživanje na ovu temu nije uvjerljivo.

Iako su promatračke studije pokazale poboljšane kognitivne funkcije kod djece žena koje su tijekom trudnoće dopirale riblje ulje, nekoliko kontroliranih studija nije pokazalo stalnu korist.

Na primjer, jedna studija koja je uključivala 2,399 žena nije otkrila razliku u kognitivnoj funkciji dojenčadi čije su majke tijekom trudnoće dodavale kapsule ribljeg ulja koje sadrže 800 mg DHA dnevno, u usporedbi s novorođenčadi čije majke nisu (31).

Ova studija je također otkrila da dodatak ribljem ulju ne utječe na depresiju majke.

Međutim, studija je utvrdila da suplementacija ribljim uljem zaštićenim od prijevremenog porođaja, a neki dokazi sugeriraju da riblje ulje može imati koristi za razvoj fetalnih očiju (32).

Razina DHA majke važna je za pravilan razvoj fetusa, a nadopunjavanje se smatra sigurnim. Žiri još uvijek nije siguran je li uzimanje ribljeg ulja tijekom trudnoće neophodno.

Da bi DHA i EPA dobili putem prehrane, trudnice se potiču da konzumiraju dvije do tri porcije ribe s malo žive kao što su losos, sardine ili pollock tjedno

8. Probiotici

S obzirom na povećanu opću svijest o zdravlju crijeva, mnoge buduće mame okreću se probioticima.

Probiotici su živi mikroorganizmi za koje se misli da imaju koristi probavnom zdravlju.

Mnoge studije pokazuju da je probiotike sigurno uzimati tijekom trudnoće, a nisu utvrđene štetne nuspojave, osim izuzetno niskog rizika od infekcije izazvane probioticima (33).

Uz to, nekoliko studija pokazalo je da suplementacija probioticima može umanjiti rizik od gestacijskog dijabetesa, postporođajne depresije i ekcema i dermatitisa dojenčadi (34, 35, 36, 37).

Istraživanja o upotrebi probiotika u trudnoći su u tijeku, a sigurno će se otkriti više o ulozi probiotika u zdravlju majke i fetusa.

Dodaci koje treba izbjegavati tijekom trudnoće

Iako je dodavanje nekim mikronutrijentima i biljem sigurno za trudnice, mnoge od njih treba izbjegavati.

1. Vitamin A

Iako je ovaj vitamin izuzetno važan za razvoj vida fetusa i imunološku funkciju, previše vitamina A može biti štetno.

S obzirom da je vitamin A topiv u mastima, tijelo pohranjuje suvišne količine u jetri.

To nakupljanje može imati toksične učinke na tijelo i dovesti do oštećenja jetre. To čak može uzrokovati urođene mane.

Na primjer, pokazalo se da prekomjerne količine vitamina A tijekom trudnoće uzrokuju urođene urođene mane (38).

Između prenatalnih vitamina i prehrane, trudnice bi trebale dobiti dovoljno vitamina A, a dodatna suplementacija se ne preporučuje.

2. Vitamin E

Ovaj vitamin topiv u mastima igra mnogo važnih uloga u tijelu i uključen je u ekspresiju gena i imunološku funkciju (39).

Iako je vitamin E vrlo važan za zdravlje, preporučuje se trudnicama da ga ne nadopunjuju.

Pokazalo se da suplementacija vitaminom E ne poboljšava rezultate ni za majke ni za bebe, već može povećati rizik od trbušne boli i prerane puknuća amnionske vreće (40).

3. Crni cohosh

Član obitelji leptira, crni cohosh je biljka koja se koristi u različite svrhe, uključujući suzbijanje vrućine i menstrualnih grčeva.

Bezbjedno je uzimati ovu biljku tijekom trudnoće, jer može prouzrokovati kontrakcije maternice, što bi moglo izazvati prijevremeni porođaj (41).

Otkriveno je i da crni cohosh kod nekih ljudi oštećuje jetru (42).

4. Goldenseal

Goldenseal je biljka koja se koristi kao dodatak prehrani za liječenje respiratornih infekcija i proljeva, mada postoji vrlo malo istraživanja o njegovim učincima i sigurnosti.

Goldenseal sadrži tvar zvanu berberin, za koju je dokazano da pogoršava žuticu u dojenčadi. Može dovesti do stanja zvanog kernicterus, rijetke vrste oštećenja mozga koja mogu biti fatalna (43).

Iz tih razloga, trudnice bi trebale izbjegavati goldenseal.

5. Dong quai

Dong quai je korijen koji se koristi više od 1,000 godina i popularan je u kineskoj medicini.

Iako se koristi za liječenje svega, od menstrualnih grčeva do visokog krvnog tlaka, nedostaju dokazi o njegovoj učinkovitosti i sigurnosti.

Trudnice bi trebale izbjegavati dong quai jer može potaknuti kontrakcije maternice, povećavajući rizik od pobačaja (44).

6. Yohimbe

Yohimbe je dodatak napravljen od kore stabla rodom iz Afrike.

Koristi se kao biljni lijek za liječenje različitih stanja, od erektilne disfunkcije do pretilosti.

Ova se biljka nikada ne smije koristiti tijekom trudnoće, jer je povezana s opasnim nuspojavama poput visokog krvnog tlaka, srčanih udara i napadaja (45).

7. Ostali biljni dodaci koji se tijekom trudnoće smatraju nesigurnim:

  • vidio palmetto
  • buhač
  • crvena djetelina
  • angelika
  • stolisnik
  • pelin
  • plavi cohosh
  • buhača
  • Ephedra
  • pelin

Dno crta

Trudnoća je vrijeme rasta i razvoja, pa su zdravlje i prehrana najvažniji prioritet.

Iako neki dodaci mogu biti korisni tijekom trudnoće, mnogi mogu uzrokovati opasne nuspojave i u trudnica i kod njihovih beba.

Važno je da dodaci određenim vitaminima i mineralima mogu pomoći u popunjavanju prehrambenih praznina, ali dodaci nisu zamijenili zdravu prehranu i stil života.

Njega tijela hranom koja sadrži hranjive tvari, kao i dovoljno vježbanja i spavanja te minimaliziranje stresa, najbolji je način da osigurate zdravu trudnoću za sebe i svoje dijete.

Iako suplementi mogu biti potrebni i korisni u određenim okolnostima, uvijek se posavjetujte sa svojim liječnikom o dozi, sigurnosti i potencijalnim rizicima i koristima.