Egzistencijalna kriza: simptomi, uzroci i liječenje

Pregled

Većina ljudi u nekom trenutku svog života doživi anksioznost, depresiju i stres. Za mnoge su ove emocije kratkoročne i ne ometaju se previše u njihovoj kvaliteti života.

Ali za druge, negativne emocije mogu dovesti do dubokog očaja, što ih dovodi u pitanje njihovo mjesto u životu. To je poznato kao egzistencijalna kriza.

Ideju egzistencijalne krize desetljećima su proučavali psiholozi i psihijatri poput Kazimierza Dabrowskog i Irvina D. Yaloma, počevši od 1929.

Pa čak i uz obilje starih i novih istraživanja o toj temi, možda niste upoznati s ovim pojmom ili ne razumijete kako se on razlikuje od normalne anksioznosti i depresije.

Evo što trebate znati o egzistencijalnoj krizi, kao i o tome kako prevladati ovu prekretnicu.

Definicija egzistencijalne krize

"Ljudi mogu imati egzistencijalnu krizu kad se počnu pitati što život znači i koja je njihova svrha ili svrha života u cjelini", objašnjava Katie Leikam, licencirani terapeut iz Decatura u državi Georgia koji je specijaliziran za rad s tjeskobom, stresom u vezi i rodnim identitetom. "Može doći do prekida u obrascima razmišljanja, gdje iznenada želite odgovore na velika životna pitanja."

Nije neuobičajeno da u svom životu tražite smisao i svrhu. No, s egzistencijalnom krizom problem leži u nemogućnosti pronalaženja zadovoljavajućih odgovora. Za neke ljude nedostatak odgovora pokreće osobni sukob iznutra, uzrokujući frustraciju i gubitak unutarnje radosti.

Egzistencijalna kriza može zahvatiti bilo koga u bilo kojoj dobi, ali mnogi doživljavaju krizu usprkos teškoj situaciji, možda i borbi za uspjeh.

Uzroci

Svakodnevni izazovi i stresovi možda ne izazivaju egzistencijalnu krizu. Ova vrsta krize vjerojatno će uslijediti dubokim očajem ili značajnim događajima, poput velike traume ili velikog gubitka. Nekoliko uzroka egzistencijalne krize može uključivati:

  • krivnja zbog nečega
  • izgubiti voljenu osobu u smrti ili se suočiti sa stvarnošću vlastite smrti
  • osjećajući se socijalno neispunjenim
  • nezadovoljstvo sobom
  • povijest emocija u bocama

Pitanja egzistencijalne krize

Različite vrste egzistencijalnih kriza uključuju:

Kriza slobode i odgovornosti

Imate slobodu da sami odlučujete što vam može promijeniti život na bolje ili gore. Većina ljudi preferira tu slobodu, za razliku od toga da netko donosi odluke umjesto njih.

Ali ta sloboda dolazi i s odgovornošću. Morate prihvatiti posljedice izbora koje donosite. Ako iskoristite svoju slobodu za izbor koji se ne završava dobro, ne možete kriviti nikoga drugoga.

Za neke je ta sloboda preobilna i pokreće egzistencijalnu anksioznost, što je sveobuhvatna anksioznost o smislu života i izbora.

Kriza smrti i smrtnosti

Egzistencijalna kriza može napasti i nakon navršavanja određene dobi. Na primjer, vaš 50. rođendan može vas natjerati da se suočite sa stvarnošću svog pola upola, što će vas dovesti u pitanje temelja vašeg života.

Razmislite o smislu života i smrti i postavite pitanja poput: "Što se događa nakon smrti?" Strah od onoga što može uslijediti nakon smrti može pokrenuti anksioznost. Ova vrsta krize može se pojaviti i nakon što joj se dijagnosticira ozbiljna bolest ili kada predstoje smrti.

Kriza izolacije i povezanosti

Čak i ako uživate u periodima izolacije i samoće, ljudi su društvena bića. Jaki odnosi mogu vam pružiti mentalnu i emocionalnu podršku, donoseći zadovoljstvo i unutarnju radost. Problem je što veze nisu uvijek trajne.

Ljudi se mogu razdvojiti fizički i emocionalno, a smrt često razdvaja voljene. To može dovesti do izolacije i usamljenosti, zbog čega neki ljudi osjećaju da im je život besmislen.

Kriza smisla i besmisla

Imati smisao i svrhu u životu može pružiti nadu. Ali nakon što razmislite o svom životu, možete osjetiti da niste ništa značajno postigli ili napraviti razliku. To može ljude dovesti u pitanje njihovo postojanje.

Kriza emocija, iskustava i utjelovljenja

Ne dopuštajući sebi da osjećate negativne emocije ponekad može dovesti do egzistencijalne krize. Neki blokiraju bol i patnju, misleći da će ih to usrećiti. Ali to često može dovesti do lažnog osjećaja sreće. A kad ne doživite pravu sreću, život se može osjećati prazno.

S druge strane, utjelovljenje emocija i priznavanje osjećaja boli, nezadovoljstva i nezadovoljstva mogu otvoriti vrata osobnom rastu, poboljšavajući pogled na život.

Simptomi egzistencijalne krize

Doživjeti anksioznost i depresiju kad vam život ide neispravno ne znači uvijek da ćete proći kroz egzistencijalnu krizu. Te su emocije, međutim, povezane s krizom kad je praćena potrebom da pronađu smisao u životu.

Egzistencijalna krizna depresija

Tijekom egzistencijalne krize, možete osjetiti normalne osjećaje depresije. Ovi simptomi mogu uključivati ​​gubitak interesa za omiljene aktivnosti, umor, glavobolju, osjećaj beznađa i upornu tugu.

U slučaju egzistencijalne depresije, možda imate i razmišljanja o samoubojstvu ili kraju života ili mislite da vaš život nema svrhu, kaže Leikam.

Beznađe s ovom vrstom depresije duboko je povezano s osjećajima besmislenog života. Možete dovesti u pitanje svrhu svega toga: "Je li to samo raditi, plaćati račune i na kraju umrijeti?"

Eksistencijalna krizna anksioznost

"Egzistencijalna anksioznost može se predstaviti kao zaokupljena zagrobnim životom ili uznemirena ili nervozna zbog svog mjesta i planova u životu", kaže Leikam.

Ova anksioznost razlikuje se od svakodnevnog stresa u smislu da vam sve može biti neugodno i anksiozno, uključujući i vaše samo postojanje. Možete se zapitati: "Koja je moja svrha i u što se uklapam?"

Egzistencijalni opsesivno-kompulzivni poremećaj (OCD)

Ponekad vam misli o smislu života i vašoj svrsi mogu jako utjecati na vaš um i izazvati trkačke misli. To je poznato kao egzistencijalni OCD, a može se dogoditi kada ste opsesivni ili imate kompulzije o smislu života.

"To može predstavljati potrebu da se postavljaju pitanja iznova i iznova, ili da se ne možete odmoriti dok ne dobijete odgovore na svoja pitanja", kaže Leikam.

Egzistencijalna kriza pomaže

Pronalaženje svrhe i smisla u životu može vam pomoći da se oslobodite egzistencijalne krize. Evo nekoliko savjeta za rješavanje:

Preuzmite kontrolu nad svojim mislima

Zamijenite negativne i pesimistične ideje pozitivnim. Kazati sebi da je vaš život besmislen može postati samoispunjavajuće proročanstvo. Umjesto toga, poduzmite korake da živite smisleniji život. Bavite se strašću, volontirajte u stvar u koju vjerujete ili vježbajte iz suosjećanja.

Vodite dnevnik zahvalnosti za prevladavanje negativnih osjećaja

Vaš život vjerojatno ima više smisla nego što mislite. Zapišite sve na čemu ste zahvalni. To može uključivati ​​vašu obitelj, posao, talente, kvalitete i postignuća.

Podsjetite se zašto život ima smisla

Uzimanje vremena za samoistraživanje također vam može pomoći da se probijete kroz egzistencijalnu krizu, kaže Leikam.

Ako teško vidite dobro u sebi, zamolite prijatelje i obitelj da prepoznaju vaše pozitivne kvalitete. Koji ste pozitivan utjecaj imali na njihov život? Koje su vaše najjače, najljepše osobine?

Ne očekujte da ćete pronaći sve odgovore

To ne znači da ne možete tražiti odgovore na velika životna pitanja. U isto vrijeme, shvatite da na neka pitanja neće biti odgovora.

Da bi se riješio egzistencijalne krize, Leikam također predlaže razbijanje pitanja na manje odgovore, a zatim radi na tome da postane zadovoljan učenjem odgovora na manja pitanja koja čine širu sliku.

Kada treba posjetiti liječnika

Možda ćete se kroz egzistencijalnu krizu moći samostalno probiti bez liječnika. Ali ako simptomi ne nestanu ili se pogoršaju, potražite psihijatra, psihologa ili terapeuta.

Ovi stručnjaci za mentalno zdravlje mogu vam pomoći u suočavanju s krizom razgovornom terapijom ili kognitivnom bihevioralnom terapijom. Ovo je vrsta terapije koja ima za cilj promijeniti obrasce razmišljanja ili ponašanja.

Ako imate samoubilačke misli, potražite odmah pomoć. Imajte na umu, međutim, ne morate čekati dok kriza ne dosegne ovu točku prije nego što razgovarate s liječnikom ili drugim pružateljem zdravstvenih usluga.

Čak i ako nemate razmišljanja o samoubojstvu, terapeut može pomoći kod jake anksioznosti, depresije ili opsesivnih misli.

Hrana za ponijeti kući

Egzistencijalna kriza može se dogoditi svakome, što mnoge dovodi u pitanje njihovo postojanje i svrhu u životu. Unatoč potencijalnoj ozbiljnosti ovakvog obrasca razmišljanja, moguće je prevladati krizu i prijeći te dileme.

Ključno je razumijevanje kako se egzistencijalna kriza razlikuje od normalne depresije i anksioznosti i dobivanje pomoći za osjećaje ili misli koje se ne možete riješiti.