Evo 5 savjeta za preživljavanje krize u 20-ima

Podijeli na PinterestIlustracija Irene Lee

Kad ste mladi, lako se osjećati nepobjedivo. Stvarnost bolesti i tragedija može se činiti daleko, mogućom, ali ne i očekivanom.

To je sve dok, bez upozorenja, ta linija iznenada ne bude ispod vaših stopala, a vi nevoljko pređete na drugu stranu.

To se može dogoditi jednako brzo i nasumično. Barem je to učinio za mene.

Nekoliko mjeseci nakon što sam navršio 27 godina, dijagnosticiran mi je agresivan tip raka mozga zvan anaplastični astrocitom. Tumor stupnja 3 (od 4) koji mi je uklonjen iz mozga pronađen je nakon što sam se zalagao za istraživački MRI, usprkos višestrukim liječnicima koji su mi rekli da moja zabrinutost nije opravdana.

Od dana kad sam dobio rezultate, koji su pokazali masu veličine loptice za golf u desnom parietalnom režnja, do izvještaja o patologiji koji je pratio kraniotomiju za uklanjanje tumora, moj život se slijedio iz života 20-ak koji su radili preko diplomirane škole do netko s rakom, koji se bori za njezin život.

U mjesecima nakon dijagnoze, bio sam dovoljno nesretan da gledam nekoliko drugih koje volim prolaze kroz njihove užasne transformacije. Podigla sam telefon do neočekivanih sumova i slušala priču o novoj krizi koja je iz temelja spustila moj neposredni krug prijatelja koji su svi u svojim 20-ima.

I bio sam tamo dok smo se polako podizali.

Nakon ovoga, postalo mi je jasno koliko malo pripreme za 20-tak nešto postižemo za zaista bolne stvari, posebno u prvih nekoliko godina izvan škole.

Fakultet ne predaje predavanje o tome što treba raditi dok vaš partner ili najbolji prijatelj ili brat ili sestra podvrgnu operaciji zbog koje možda neće preživjeti. Znanje što učiniti kada kriza pogodi, često se nauče na teški način: putem pokušaja i pogreške i proživljenih iskustava.

Ipak postoje akcije koje možemo poduzeti, načini na koji si možemo pomoći i stvari koje nepodnošljivim sitnicama olakšavaju kretanje.

Kao novi stručnjak za svijet preživjelih kriza u svojim 20-ima prikupio sam nekoliko stvari koje su mi pomogle da prođem kroz najgore dane.

Zatražite pomoć – i budite precizni

Koliko god ovo očito zvučalo, možda bi jedna od najtežih stvari mogla zatražiti pomoć prijatelja i obitelji u tragu tragedije.

Osobno mi je bilo teško prepustiti se ljudima. Čak i u dane kada sam imobilizirana mučninom izazvanom hemoterapijom, još uvijek često to pokušavam učiniti sama. Ali uzmi to od mene; to te neće nigdje dovesti.

Netko mi je jednom rekao, usred mene kako protestiram zbog pomoći, da kad se dogodi tragedija i da ljudi žele pomoći, to im je jednako toliko kao poklon, koliko i vama da im dopustite. Možda je jedino dobro što se tiče kriza to koliko je jasno da se oni koje volite žestoko vole unatrag i žele da vam pomognu kroz ono najgore.

Također, kada tražite pomoć, važno je biti što je moguće specifičniji. Trebate li pomoć u prijevozu do i do bolnice? Briga za kućne ljubimce ili dijete? Netko da očisti vaš stan dok idete na pregled liječniku? Otkrio sam da je traženje obroka koji mi je dostavljen jedan od mnogih korisnih zahtjeva od moje dijagnoze.

Obavijestite ljude, a zatim neka daju posao.

Konsolidirajte zdravstvene ispravke

Kad je netko bolestan ili ozlijeđen, uobičajeno je da oni koji su im najbliži žele znati što se događa i kako se svakodnevno ponašaju. Ali za osobu koja treba priopćiti sve važne stvari, to može biti iscrpljujuće i teško.

Otkrio sam da se često brinem da ću zaboraviti reći važnoj osobi u mom životu kad se nešto veliko dogodi, i osjećao sam se zgrožen zadatkom prepisivanja ili prepričavanja najnovijih ažuriranja u mojoj njezi, dijagnozi i prognozi.

U početku mi je netko predložio da stvorim zatvorenu Facebook grupu koja će obavještavati i ažurirati ljude usput. Upravo su kroz ovu grupu prijatelji i obitelj mogli čitati ažuriranja na dan moje šestosatne kraniotomije i nakon toga dok sam se borio da se oporavim u ICU-u.

Kako su mjeseci prolazili, postalo je mjesto na kojem mogu slaviti postignuća sa svojom zajednicom (poput završetka šest tjedana zračenja!) I pratiti ih najnovije vijesti bez potrebe da to svakom pojedinačno kažem.

Strpljenje je vaš najbolji prijatelj

Bilo da prolazite kroz vlastite zdravstvene izazove, gledate li kako se netko bori kako bi se oporavio od katastrofalnog događaja ili duboko u rovovima tuge povezane sa smrću i gubicima, strpljivost će vas svaki put spasiti.

Izuzetno je teško to prihvatiti. Ali koliko se stvari brzo kreću u trenucima krize, one se kreću i bolno sporo.

U bolnici i na oporavku često postoje duga razdoblja u kojima se ništa ne mijenja. To može biti frustrirajuće. Iako je to lakše reći nego učiniti, ustanovio sam da se strpljenje može postići na različite načine, uključujući:

  • odmori
  • vježbajući duboko disanje
  • zapisujući koliko se toga već promijenilo
  • dopuštajući sebi da osjetite sve velike osjećaje i frustracije
  • priznavanje da se stvari vremenom mijenjaju i mijenjaju (čak i ako su to samo u malim koracima)

Potražite stručnu pomoć

Iako obitelj i prijatelji mogu biti neizmjerno korisni u pružanju podrške, podjednako je važno pronaći nekoga tko je uklonjen iz vašeg unutarnjeg kruga i koji vam može pomoći da dublje prođete kroz ovu krizu.

Bilo da je „profesionalna pomoć“ terapeut, psihijatar ili vjerski ili duhovni mentor, pronađite nekoga tko se specijalizirao za ono što vam je potrebno da biste preživjeli svoja trenutna iskustva.

Skupine za podršku su također nevjerojatne. Važno je pronaći ljude koji razumiju točno kroz što prolazite. To može pružiti osjećaj da niste sami na ovom putovanju.

Potražite socijalne radnike ili skrbničke centre za informacije o tome gdje pronaći grupe podrške. Ako je ne možete pronaći, napravite je među osobama koje sretnete kroz vaše iskustvo ili na internetu. Nemojte prestati tražiti podršku. Zapamtite: zaslužili ste.

Pronalaženje prave pomoći za vas Ako ste zainteresirani za razgovor sa stručnjakom za mentalno zdravlje, pogledajte ove vodiče:

  • Sve o resursima za mentalno zdravlje
  • Kako dobiti pristupačnu terapiju

Naučite prihvatiti da život nikad neće biti isti

Iako bismo se mogli raspravljati protiv toga osjećaja i boriti se sa svim onim što moramo reći, "meni to neće biti slučaj", istina je da se nakon krize sve mijenja.

Za mene sam morao napustiti program s gradom koji sam volio.

Izgubio sam kosu.

Morao sam svoje vrijeme i slobodu predati svakodnevnom liječenju.

I zauvijek ću živjeti sa sjećanjima na ICU i danom kad sam čuo dijagnozu.

Ali svemu ovome postoji srebrna obloga: neće sve promjene nužno biti loše. Neki ljudi nauče stvari o sebi, svojim najmilijima ili svojoj zajednici koje možda nisu očekivali.

Nikad se nisam osjećao toliko podržanim kao sada, niti kao sreću da sam živ. Neka su obje istinite: ljutite se, vičite i vrištajte i udarajte po stvarima. Ali također primijetite koliko ima dobrog. Primijetite sitnice, dragocjene lijepe trenutke radosti koji još uvijek prodiru u svaki grozni dan, a pritom se prepuštate bijesu da ta kriza uopće postoji.

Kretanje kroz krizu nikada nije lako, ali pomoć pravih alata koji se mogu nositi može pomoći

Kad je riječ o iskustvu krize, nema izlaza nego putem, kao što poslovica kaže.

I iako nitko od nas nije uistinu spreman za tragediju, bez obzira na to imamo li 27 ili 72 godine, pomaže nam imati nekoliko alata u našem arsenalu koji će nam pomoći u snalaženju u ovim posebno teškim trenucima.

Caroline Catlin je umjetnica, aktivistkinja i radnica za mentalno zdravlje. Uživa u mačkama, kiselim slatkišima i empatiji. Možete je naći na njoj web stranicu.