Hrana sa sumporom: što biste trebali znati

Sumpor je jedan od glavnih elemenata u atmosferi (1).

Sve je oko vas, uključujući i tlo u kojem raste hrana, što ga čini sastavnim dijelom mnogih namirnica.

Vaše tijelo koristi sumpor za različite važne funkcije, uključujući izgradnju i popravak DNK, kao i zaštitu stanica od oštećenja. Dakle, uključivanje dovoljno hrane bogate sumporom u vašu prehranu bitno je za vaše zdravlje (2).

Ipak, neki ljudi prijavljuju da se osjećaju bolje kada eliminiraju ili drastično smanjuju hranu bogatu sumporom iz svoje prehrane.

Ovaj članak pregledava najnovije dokaze o tome da li je hrana sa sumporom korisna ili je treba izbjegavati.

Obrok bogat sumporom s biftekom, šparogama i breskvomPodijeli na Pinterest

Što je sumpor?

Sumpor, kalcij i fosfor su tri najzastupljenija minerala u ljudskom tijelu (3).

Sumpor igra važnu ulogu u ključnim funkcijama u vašem tijelu, kao što su stvaranje proteina, reguliranje ekspresije gena, izgradnja i popravljanje DNK i pomaganje vašem tijelu u metaboliziranju hrane (2).

Ovaj element je također bitan za stvaranje i recikliranje glutation – jedan od glavnih antioksidanata u tijelu koji pomažu u smanjenju upale i sprečavanju oštećenja stanica uzrokovanih oksidativnim stresom (2).

Sumpor također pomaže u održavanju integriteta vezivnog tkiva, poput vaše kože, tetiva i ligamenata (3).

Mnoge namirnice i pića – čak i pitka voda određenog porijekla – prirodno sadrže sumpor. Neki lijekovi i dodaci, uključujući određene antibiotike, analgetike i lijekove protiv bolova u zglobovima, sadrže i različite razine ovog minerala (4, 5).

Hrana i pića bogata sumporom

Sumpor se nalazi u velikom broju namirnica. Najveće kategorije uključuju (2, 5, 6):

  • Meso i perad: posebno jela od govedine, šunke, piletine, patke, puretine i organa poput srca i jetre
  • Riba i morski plodovi: većina vrsta ribe, kao i škampi, škampi, dagnje i kozice
  • Mahunarke: posebno soja, crni grah, bubreg, split grašak i bijeli grah
  • Orašasti plodovi i sjemenke: posebno bademi, brazilski orasi, kikiriki, orasi i sjemenke bundeve i sezama
  • Jaja i mliječni proizvodi: cijela jaja, cheddar, parmezan i gorgonzola, kravlje mlijeko
  • Osušeno voće: posebno sušene breskve, marelice, sultane i smokve
  • Određeno povrće: posebno šparoge, brokula, briselski klice, crveni kupus, por, luk, rotkvica, repa i vodenica
  • Određena zrna: posebno biserni ječam, zob, pšenica i brašno od tih žitarica
  • Određena pića: posebno pivo, jabukovača, vino, kokosovo mlijeko te sok od grožđa i rajčice
  • Začini i začini: posebno hren, senf, marmite, curry prah i mljeveni đumbir

Voda za piće može sadržavati i značajne količine sumpora ovisno o tome gdje živite. To može biti osobito istinito ako vodu izvorite iz izvora (5).

Nadalje, sulfiti – konzervans hrane koji potječe od sumpora – obično se dodaju u pakirane namirnice poput džemova, kiselih krastavaca i suhog voća kako bi produžili njihov rok trajanja. Sulfiti se također mogu prirodno razvijati u fermentiranim namirnicama i pićima, uključujući pivo, vino i jabučni sir (5).

Moguće nuspojave previše sumpora

Iako je dijeta koja sadrži dovoljno sumpora vitalna za vaše zdravlje, previše ovog minerala može izazvati nekoliko neugodnih nuspojava.

Proljev

Voda za piće koja sadrži visoku razinu sumpora može uzrokovati labavu stolicu i proljev. Prekomjerne količine ovog minerala u vašoj vodi također vam mogu dati neugodan okus i učiniti da miriše na trula jaja. Sadržaj sumpora u vodi možete testirati pomoću sumpornih štapića (5).

S druge strane, trenutno nema čvrstih dokaza da jedenje velikih količina hrane bogate sumporom ima isti laksativni učinak.

Upala crijeva

Dijeta bogata sumporom može pogoršati simptome kod osoba s ulceroznim kolitisom (UC) ili Chronovom bolešću (CD) – dvije upalne bolesti crijeva koje izazivaju kroničnu upalu i čireve u crijevima.

Istraživanja koja su se pojavila pokazuju da hrana bogata sumporom može pomoći određenoj vrsti bakterija koje smanjuju sulfat (SRB) napredovati u vašim crijevima. Ove bakterije oslobađaju sulfid, spoj za koji se misli da ruši crijevnu barijeru, uzrokujući oštećenja i upale (7, 8).

U skladu s tim, ne mogu sve namirnice bogate sumporom imati isti učinak. Na primjer, dok prehrana bogata životinjskim proizvodima koji sadrže sumpor i malo vlakana može povećati razinu SRB, čini se da jedno bogato povrće koje sadrži sumpor ima suprotan učinak (8).

Štoviše, mnogi čimbenici osim sadržaja sumpora u hrani mogu utjecati na ravnotežu bakterija u crijevima. Stoga je potrebno još istraživanja prije nego što se mogu donijeti snažni zaključci.

Jesu li neki ljudi osjetljivi na sumpor?

Anegdotski, neki ljudi prijavljuju da se osjećaju bolje kada slijedite dijetu sa niskim sumporom. Međutim, trenutno postoje ograničena istraživanja o netoleranciji na sumpor.

Umjesto toga, većina studija usredotočuje se na nuspojave sulfita – konzervansa dobivenog od sumpora koji se dodaje u neka alkoholna pića i zapakirane namirnice kako bi se spriječilo kvarenje i produžio rok trajanja.

Čini se da oko 1% ljudi ima osjetljivost na sulfite koja uzrokuje svrbež, osip, otekline, mučninu ili astmu kada su izloženi hrani bogatoj sulfitima. U ekstremnim slučajevima, izloženost može čak uzrokovati napadaje ili anafilaktički šok (9).

Osobe osjetljive na sulfite imaju koristi od izbjegavanja namirnica koje ih sadrže. Međutim, trenutno nema malo dokaza koji ukazuju na to da oni imaju koristi i od ograničavanja hrane bogate sumporom.

Ako ste osjetljivi na sulfite, obavezno provjerite oznake hrane i izbjegavajte sastojke poput natrijevog sulfita, natrijevog bisulfita, natrijevog metabisulfita, sumpornog dioksida, kalijevog bisulfita i kalijevog metabisulfita (9).

Hrana bogata sumporom također može biti korisna

Unatoč potencijalnim nedostacima unosa previše sumpora, važno je uključiti ovaj hranjivi sastojak u svoju prehranu.

Sumpor igra ključnu ulogu u ekspresiji gena i održavanju integriteta tjelesnih tkiva. Također pomaže metabolizirati hranu i štiti vaše tijelo od upala i oksidativnog stresa (2, 3).

Uz to, hrana bogata sumporom često je bogata raznim drugim hranjivim tvarima i korisnim biljnim spojevima. Izbacivanje ove hrane iz prehrane može vam otežati zadovoljavanje dnevnih potreba za hranjivim tvarima.

Štoviše, određene namirnice bogate sumporom, poput češnjaka i krstavog povrća, mogu čak pomoći u zaštiti od bolesti poput dijabetesa tipa 2, srčanih bolesti i raka, kao i od gubitka moždanih funkcija povezanih sa starenjem (10, 11, 12, 13, 14).

Prema tome, ne preporučuje se previše drastično ograničavanje unosa ove hrane, osim ako je doista potrebno.

Ako sumnjate da hrana bogata sumporom uzrokuje nelagodu u crijevima, razmislite da potražite upute registriranog dijetetičara kako biste osigurali da vaša dijeta s niskim sumporom i dalje zadovoljava vaše dnevne potrebe za hranjivim tvarima.

Dno crta

Sumpor je mineral koji sudjeluje u mnogim važnim procesima u vašem tijelu, uključujući izradu i popravak DNK. Stoga je jesti dovoljno hrane bogate sumporom ključno za vaše zdravlje.

Pri tome, ispijanje vode koja sadrži previše minerala može uzrokovati labavu stolicu i proljev. Štoviše, dijeta bogata sumporom može pogoršati simptome kod ljudi s određenim upalnim bolestima crijeva.

Ne zaboravite da većina hrane bogata sumporom sadrži i mnoštvo drugih korisnih hranjivih sastojaka. Oni koji sumnjaju da hrana bogata sumporom doprinosi nelagodi u crijevima, možda žele razgovarati s dijetetičarom kako bi se osiguralo da njihova prehrana i dalje zadovoljava dnevne potrebe za hranjivim tvarima.