Jesu li tekuće dijete dobra ideja za mršavljenje?

Gubitak kilograma vrlo je čest cilj.

Bilo zbog zdravlja ili izgleda, mnogi traže idealan program mršavljenja.

Jedna kategorija dijeta za mršavljenje naglašava potrošnju tekućine, a ne čvrste hrane.

Neki programi jednostavno zamjenjuju određene obroke tekućinama, dok drugi svu čvrstu hranu zamjenjuju tekućinom.

Ovaj članak govori o nekoliko vrsta tekućih dijeta i preporučuje li ih se za gubitak kilograma.

Vrste tekućih dijeta

Ženski sokPodijeli na Pinterest

Tekuća dijeta su prehrambeni programi koji zahtijevaju da dobijete neke, većinu ili sve svoje dnevne kalorije iz tekućine, a ne od čvrste hrane.

Iako postoji puno tekućih dijeta, većina se može grupirati u jednu od sljedećih kategorija.

Zamjene obroka

Neke tekuće prehrane uključuju zamjenu obroka koji se konzumiraju umjesto čvrste hrane. Brojne tvrtke prodaju ove shakeove za mršavljenje.

Nadoknađivanje obroka često je niže kalorije u odnosu na tipične obroke. Oni mogu zamijeniti jedan ili više obroka svaki dan (1).

Dizajnirani su tako da sadrže sve hranjive tvari koje vaše tijelo treba za funkcioniranje, uključujući makronutrijente (bjelančevine, ugljikohidrate i masti) i mikronutrijente (vitamine i minerale) (2).

Neki programi mršavljenja koriste ove shakee za račun vašeg cijelog unosa kalorija do nekoliko mjeseci (3).

Detox dijeta i čišćenja

Ostala tekuća dijeta uključuje detoks dijetu ili čišćenja, koja zahtijevaju konzumaciju određenih sokova ili pića koja navodno uklanjaju otrovne tvari iz vašeg tijela (4).

Primjeri ovih dijeta uključuju Master Cleanse, dugotrajno postenje vodom i razne programe za sočenje.

Za razliku od obroka koji zamjenjuju obrok, ovi se programi obično oslanjaju na nekoliko prirodnih sastojaka poput sokova od određenog voća i povrća i drugih botaničkih sastojaka.

Zbog toga ova dijeta možda ne sadrži sve hranjive tvari koje vaše tijelo treba.

Medicinski propisane dijetne tekućine

Bistra tekuća i puno tekuća dijeta primjeri su dijeta koje se medicinski propisuju iz određenih zdravstvenih razloga.

Kao što naziv govori, bistra tekuća dijeta dopušta konzumiranje bistre tekućine, kao što su voda, sok od jabuka, čaj, određena sportska pića i juhe (5).

Ova dijeta može se propisati prije ili nakon određenih operacija ili ako imate probavne probleme.

Puna dijetna tekućina propisana je dijelom iz sličnih razloga, ali oni su manje restriktivni od bistrih tekućih dijeta.

Dopuštaju većinu pića, kao i hranu koja na sobnoj temperaturi postane tekuća, poput mahuna, Jell-O, pudinga, sirupa i nekih shakesa (6).

Tekuća dijeta kalorijama je često vrlo niska

Tekuća dijeta često sadrži manje kalorija nego dijeta koja se sastoji od čvrste hrane.

Za dijetu s tekućim obrokom, ukupni broj dnevnih kalorija može biti u rasponu od 500 do 1,500 (7, 8).

Međutim, ove su dijete često samo jedna faza cjelokupnog programa mršavljenja.

Na primjer, jedna studija mršavljenja kod 24 pretile osobe uključila je razdoblje od 30 dana u kojem su sudionici konzumirali 700 kalorija dnevno od zamjene obroka, ali bez čvrste hrane (9).

Tijekom sljedećih 150 dana čvrsta hrana postupno se vraćala. Dnevni unos kalorija postupno se povećavao sa 700 na 1,200 kalorija.

Ovaj je program bio učinkovit za mršavljenje i smanjio je tjelesnu masnoću s 33% na 26%.

U studijama prehrane s nadomjesnim tekućim obrokom uobičajeno je koristiti ovaj obrazac ponovnog uvođenja čvrste hrane nakon što se slijedi tekuća dijeta kroz jedan do tri mjeseca (3, 9).

Istraživanje je pokazalo da i niskokalorična (1,200–1,500 kalorija dnevno) i vrlo niskokalorična (500 kalorija dnevno) dijeta koja koristi tekuće obroke mogu biti učinkovita za mršavljenje.

Iako vrlo niskokalorična dijeta može dovesti do većeg gubitka težine, ona također može dovesti i do većih rizika, poput povećanog rizika od nastanka kamenaca u žuči kod nekih pojedinaca (7).

Važno je napomenuti da ljude koji sudjeluju u studijama o niskokaloričnim tekućim dijetama obično pomno nadgleda medicinsko osoblje.

Nadalje, mnogi od ovih programa nisu namijenjeni dugoročnom praćenju.

Određene tekuće prehrane ne dopuštaju nikakvu čvrstu hranu i stoga ne mogu sadržavati sve korisne hranjive tvari koje se nalaze u cjelovitim namirnicama poput voća i povrća (10).

Međutim, zamjena samo jednog ili dva obroka dnevno niskokaloričnim obrokom za zamjenu obroka može biti praktična dugoročna strategija kao dodatak prehrani zdrave i čvrste hrane.

Ponekad se prepisuju prije ili poslije određenih operativnih zahvata

Iako je tekuća dijeta često povezana s programima mršavljenja, postoje i drugi razlozi zašto ih možda slijedite.

Na primjer, prozirne tekućine obično su lako probavljive i ne ostavljaju puno neprobavljenog materijala u vašim crijevima (11).

Kao rezultat toga, vaš liječnik može propisati jasnu tekuću dijetu prije određenih operacija, poput kolonoskopija i barijatrijske kirurgije.

Oni se mogu propisati i nakon određenih operacija, poput uklanjanja žučnog mjehura i barijatrijske kirurgije (12).

Uz to se preporučuje tekuća dijeta onima koji imaju probavne probleme, uključujući proljev i povraćanje.

Međutim, neki dokazi sugeriraju da dijeta s čvrstom hranom koja ostavlja minimalno ne probavljene tvari može biti bolja od tekuće prehrane (13).

Zamjena nekih obroka tekućinama može pomoći kod gubitka kilograma

Provedena su mnoga ispitivanja programa koji zamjenjuju neke ili sve obroke tekućim nadomjescima obroka (2, 3, 14).

Osmogodišnje istraživanje koje je uključivalo preko 8,000 pretilih ljudi gledalo je da li tekući obrok obroka potiče mršavljenje i održavanje težine (3).

Program se sastojao od razdoblja od 12 tjedana tijekom kojeg su sudionici konzumirali samo 800 kalorija dnevno kao nadomjestak tekućeg obroka.

Nakon razdoblja gubitka kilograma, sudionicima je propisan program održavanja tjelesne težine koji je postupno ponovno unosio čvrstu hranu.

Nakon jedne godine, žene su u prosjeku izgubile 43 kilograma (19.6 kg), dok su muškarci izgubili 57 kilograma (26 kg).

Iako su ovi rezultati impresivni, važno je imati na umu da su sudionici završili vrlo intenzivan program pod liječničkim nadzorom.

Druga studija koja je uključivala preko 9,000 odraslih osoba s prekomjernom težinom i pretilom osobom ispitala je učinke 500 kalorične tekuće formule na gubitak kilograma (14).

Tečna formula bila je jedini izvor kalorija u periodu od 6-10 tjedana, nakon čega je uslijedio 9-mjesečni period održavanja tjelesne težine.

Nakon godinu dana, oni koji su koristili tekuću formulu izgubili su 25 kilograma (11.4 kg), što je više od onih koji su jeli čvrstu hranu. Međutim, to je bilo vjerojatno jer su jeli manje kalorija nego grupa s čvrstom hranom.

Istraživanje koje je izravno uspoređivalo niskokaloričnu dijetu koja se sastoji od hrane ili tekućina otkrilo je da su obje dijete jednako učinkovite kada sadrže isti broj kalorija (15).

Neke tekuće dijete vjerojatno nisu dobre strategije mršavljenja

Tekuća dijeta koja vam omogućuje samo piti određene sokove, čajeve ili druge napitke nije dobra dugoročna strategija mršavljenja.

Čvrsta hrana sadrži mnogo potrebnih hranjivih sastojaka. Stoga se ne preporučuje dugoročno ostati na dijeti koja se sastoji od tekućina.

Čak i u studijama koje su pokazale impresivne rezultate zamjene tekućeg obroka, čvrsta hrana ponovno je uvedena nakon nekoliko tjedana ili mjeseci (3, 14).

Dugoročno se ne treba pridržavati medicinski propisanih tekućih dijeta poput jasne tekuće prehrane ili pune tekuće prehrane.

Slično tome, programi čišćenja i detoksa mogu uključivati ​​razdoblja tijekom kojih se danima ili tjednima piju samo određene mješavine sokova.

Na primjer, Master Cleanse se sastoji od 3–10 dana samo konzumiranja posebnog napitka od limunovog soka, javorovog sirupa, kajenskog bibera i vode (4).

Ako pijete ovaj napitak umjesto hrane, smanjit ćete unos kalorija, ali 3–10 dana niskog unosa kalorija učinit će vrlo malo u smislu dugotrajnog gubitka kilograma ako se nakon toga jednostavno vratite na svoju uobičajenu prehranu.

Kratkoročna, niskokalorična dijeta može vas dovesti do brze izgube tjelesne težine zbog gubitka ugljikohidrata i vode, a obje se obično skladište u jetri i mišićima (16).

Štoviše, Master Cleanse i slični programi preporučuju upotrebu laksativa koji bi mogli dodatno pridonijeti privremenom mršavljenju (4).

Dakle, veći dio težine koju gubite tijekom ovih kratkotrajnih tekućih dijeta možda neće nastati zbog gubitka masti (17).

Jednom kada nastavite sa normalnom prehranom, vjerojatno ćete povratiti mnogo ili svu težinu koju ste izgubili kako se zalihe ugljikohidrata i vode nadopunjuju (18).

Kratkoročna dijeta protiv krama obično ne dovodi do trajnog gubitka kilograma jer ne čine ništa da promijene vaše trajne prehrambene navike (19).

Iz tih razloga se prekomjerno restriktivna dijeta koja ne dopušta čvrstu hranu općenito ne preporučuje.

Prikladniji cilj je ugraditi jednostavne strategije koje možete koristiti svaki dan tijekom dužeg vremenskog razdoblja, a ne kratkoročne brze popravke koji nedostaju u njihovim obećanjima (19).

Tekuća dijeta nije za sve

Iako je moguće pronaći uspjeh s nekim tekućim dijetama, poput onih koje koriste zamjene obroka, ovi programi nisu idealni za sve.

Neki će možda otkriti da je zamjena neke čvrste hrane nadomjestkom tekućeg obroka praktičan način za smanjenje unosa kalorija (2).

Ipak, drugima je ovaj obrazac prehrane izazovan.

Ako ustanovite da vam zamjena manje kaloričnih tekućina u čvrstoj hrani omogućuje da pojedete manje kalorija, a pritom se i dalje osjećate zadovoljno, možda će biti korisna strategija za mršavljenje.

Međutim, ako osjećate glad kad konzumirate tekuće zamjene obroka umjesto zalogaja ili malih obroka, ova strategija možda neće biti dobra za vas (20).

Na primjer, možete razmotriti zamjenu uobičajenog ručka zamjenom tekućeg obroka.

Ako obično idete da jedemo za ručak ili imate visokokalorične ostatke od sinoćnje večere, možete značajno smanjiti unos kalorija koristeći zamjenu za obrok.

Međutim, ako obično jedete lagani zdravi ručak, možda nećete iskoristiti nikakvu korist od prelaska na tekuću zamjenu obroka.

Nekoliko skupina ljudi ne bi trebalo uzeti u obzir tekuću dijetu, poput trudnica ili dojilja, djece i adolescenata i osoba s prekomjernom težinom (21, 22).

Da ne spominjem, postoje financijska razmatranja. Komercijalni dodaci obrocima često mogu biti skuplji od tradicionalnih čvrstih namirnica.

Sigurnost i nuspojave tekućih dijeta

Sigurnost tekućih dijeta ovisi o vrsti prehrane i trajanju programa.

Dijeta koja nadomješta jedan ili više obroka dnevno nadomjesnim obrocima, obično se dugoročno smatra sigurnom (3, 14).

Većina treseta za zamjenu obroka dizajnirana je tako da sadrže hranjive tvari potrebne ljudskom tijelu, uključujući ugljikohidrate, masti, bjelančevine, vitamine i minerale.

Ipak, zamjena samo nekih obroka s tekućinom osigurava da i dalje dobijete hranjive tvari iz čvrste hrane.

Jedna nuspojava tekuće prehrane je zatvor, koji može biti posljedica niskog sadržaja vlakana u većini tekućina (23).

Uz to, vrlo niskokalorična dijeta (500 kalorija dnevno) može dovesti do većeg rizika od nastanka žučnih kamenaca od niskokaloričnih dijeta (1,200–1,500 kalorija dnevno) (7).

Međutim, postoji mala učestalost nuspojava sveukupno kod programa mršavljenja koji uključuju niskokalorične zamjenske tekućine za obrok (3, 8, 9, 14).

U međuvremenu, medicinski propisana tekuća dijeta smatra se sigurnom za kratkotrajnu upotrebu, ali obično ih ordinira liječnik (5, 6).

Ako vam ovu vrstu prehrane nije propisao liječnik, vjerojatno nije potrebna.

Dugoročno slijedite tekuću dijetu mogao bi povećati rizik od nedostatka hranjivih sastojaka, posebno ako konzumirate samo sokove ili druga pića koja ne sadrže sva neophodna hranjiva (4).

Sve u svemu, vjerojatno je dobra ideja uključiti neku zdravu čvrstu hranu u svoju prehranu, čak i ako razmišljate o tome da naglasite tekućinu.

Bottom Line

Tekuća dijeta zamjenjuje neke ili sve obroke tekućinama.

Često su niskokalorične i mogu se koristiti za mršavljenje.

Neki koriste nutritivno uravnotežene obroke za zamjenu obroka, dok drugi dopuštaju samo sokove ili napitke koji mogu sadržavati malo hranjivih sastojaka.

Tekući nadomjestak obroka može pomoći mršavljenju, ali često je samo dio programa koji uključuje čvrstu hranu.

Štoviše, za mršavljenje se preporučuju samo ako su izvediva strategija za vas.

Ne postoji dijetni program "jedna veličina odgovara svima". Odabirom nečega što odgovara vašim željama povećati ćete vaše šanse za uspjeh u dugoročnom mršavljenju.