Kupusov sok: upotreba, koristi i nuspojave

Kupus spada u rod biljaka Brassica, koji uključuje brokoli, cvjetaču i kelj. Neformalno, članovi ove skupine poznati su kao krstasto povrće (1).

Ovo svestrano povrće može se jesti sirovo ili parno, fermentirano, pa čak i sočno.

Kupusov sok je napunjen hranjivim tvarima, poput vitamina C i K, a njegovo pijenje povezano je s mnogim pretpostavljenim koristima, uključujući gubitak kilograma, poboljšano zdravlje crijeva, smanjenje upale, uravnotežene hormone i detoksikaciju tijela.

Međutim, samo su neke od ovih tvrdnji potkrijepljene istraživanjima.

Ovaj članak pregledava sve što trebate znati o soku od kupusa, uključujući njegovu uporabu, potencijalne zdravstvene koristi i nedostatke.

Sok od kupusaPodijeli na Pinterest

Prednosti pijenja soka od kupusa

Iako mnoštvo istraživanja podupire zdravstvene koristi cjelovitog povrća poput kupusa, malo je istraživanja istraživalo učinke konzumiranja povrća u obliku soka (2).

Ipak, neka istraživanja sugeriraju da koristi od pijenja soka od kupusa postoje koristi. Ipak, većina je istraživanja provedena na životinjama, pa su potrebna dodatna istraživanja, posebno na ljudima.

Visoko u antioksidansima

Kupusov sok sadrži puno antioksidanata, a to su tvari koje pomažu u smanjenju oštećenja stanica uzrokovanih slobodnim radikalima. Akumulacija slobodnih radikala u vašem tijelu može dovesti do upale i bolesti (3).

Kupus je posebno bogat vitaminom C, hranjivim tvarima koje imaju mnogo važnih uloga u vašem tijelu. Vitamin C podržava imunološko zdravlje, a također djeluje i kao moćan antioksidans (4).

Crveni kupus prepunjen je antocijaninima. Ovi biljni pigmenti daju crvenom kupusu njegovu crvenkasto ljubičastu boju i imaju snažna antioksidacijska svojstva. Dijeta bogata antocijaninom nudi brojne prednosti, uključujući smanjeni rizik od srčanih bolesti (5).

Uz to, neki antioksidanti koji se nalaze u soku od kupusa mogu imati antikancerogena svojstva. Ispitivanje epruvete otkrilo je da sok od kupusa izazvao smrt stanica u stanicama ljudskog karcinoma dojke. Taj je učinak pripisan koncentraciji antioksidanata nazvanih indoli u soku (6).

Može pomoći u borbi protiv upale

Kupusov sok sadrži mnogo spojeva koji mogu pomoći u borbi protiv upale.

Iako je kratkotrajna upala pozitivan odgovor na akutni stres, dugotrajna upala može biti štetna i dovesti do bolesti. Stoga je važno što više ograničiti dugotrajnu upalu (7).

Kupus sadrži mnogo protuupalnih spojeva. Oni uključuju sulforafan, sumporni spoj koji se nalazi u mnogim Brassica povrću, i kaempferol, moćan antioksidans s protuupalnim učinkom (8, 9).

Jedno istraživanje epruvete pokazalo je da sok od crvenog kupusa ima protuupalne učinke na stanice slezene (10).

Drugo istraživanje razmatralo je protuupalne učinke ekstrakta soka od kupusa na zdravlje kože. U skupini miševa s kontaktnim dermatitisom, upalnim stanjem kože, lokalno primijenjena mast ekstrakta kupusa značajno je smanjila upalu (11).

Može imati koristi za zdravlje crijeva

Pijenje soka od kupusa može pomoći u sprečavanju i liječenju čira na želucu.

U stvari se sok od kupusa koristio kao tradicionalni lijek za čir na želucu, a neka istraživanja datiraju da bi on mogao biti učinkovit tretman (12, 13, 14).

Iako su trenutna istraživanja na ljudima ograničena, nedavne studije na životinjama pokazale su da sok od kupusa može pomoći u zacjeljivanju čir na želucu.

Na primjer, studija o štakorima otkrila je da ekstrakt kupusa značajno poboljšava zacjeljivanje čira na želucu i inhibira stvaranje ulkusa (15).

Međutim, trenutna ljudska istraživanja o učinku soka od kupusa na čir na želucu su ograničena.

Fermentirane verzije soka od kupusa mogu također imati koristi za zdravlje crijeva. Sok nastao dobivanjem kiselog kupusa, vrste fermentiranog kupusa, sadrži puno mliječnih kiselina. Ovi probiotici priznaju se po njihovu zdravlju u crijevima (16).

Ostale pogodnosti

Ostale moguće zdravstvene koristi pijenja soka od kupusa uključuju sljedeće:

  • Potencijalni antikancerogeni učinci. Kupusni sok može pomoći u zaštiti od određenih karcinoma. Zapravo, konzumiranje 5 ili više porcija krstavog povrća tjedno je povezano sa 33% smanjenim rizikom od limfoma kod žena (8, 17, 18).
  • Može imati koristi za zdravlje srca. U jednom istraživanju ljudi koji su konzumirali sok koji sadrži kupus imali su niži kolesterol od kontrolne skupine. Druga istraživanja povezuju unos križastog povrća sa smanjenim rizikom od srčanih bolesti (19, 20).
  • Može vam pomoći da apsorbirate određene hranjive tvari. Kupus sadrži beta karoten, prethodnik vitamina A. Istraživanja pokazuju da ispijanje njegovog soka rezultira boljom apsorpcijom beta karotena, u usporedbi s jedenjem cjelovitog kupusa (21, 22).
  • Može biti prikladnije od sirovog kupusa. Zbog razlike u volumenu, lakše je konzumirati puno kupusa u obliku soka, u usporedbi s jedenjem sirovog. Osim toga, sokovi se jednostavno uzimaju u pokretu.

Potencijalne nuspojave

Iako pijenje soka od kupusa vjerojatno nudi nekoliko prednosti, postoje neki potencijalni nedostaci koje treba uzeti u obzir.

Visoke količine mogu utjecati na štitnjaču

Neki dokazi govore da konzumiranje kupusa u velikim količinama može utjecati na štitnjaču.

Tvari zvane goitrogeni u kupusu mogu inhibirati transport joda do štitnjače, proces neophodan za normalno funkcioniranje štitnjače.

Zapravo, nekoliko studija je zabilježilo povezanost između unosa krstavog bilja i rizika od raka štitnjače, iako su rezultati bili pomalo neuvjerljivi (23, 24, 25).

Nadalje, goitrogeni se nalaze u većim količinama u sirovom kupusu, tako da oni koji boluju od štitnjače, poput hipotireoze, mogu izbjeći konzumiranje soka od kupusa (26).

Međutim, značajna količina istraživanja povrća u obliku križa i prevencija bolesti sugerira da koristi mogu nadmašiti potencijalni rizik (27, 28).

Određene hranjive tvari mogu komunicirati s lijekovima

Pokazano je da neke hranjive tvari u soku od kupusa djeluju međusobno s određenim lijekovima.

Kupus sadrži dovoljno vitamina K koji može utjecati na sposobnost razrjeđivača krvi poput varfarina da spriječi stvaranje ugrušaka u krvi. Obično se savjetuje održavanje konzistentnog unosa vitamina K dok je na lijeku (29).

Ako uzimate sredstvo za razrjeđivanje krvi, možda je najbolje izbjeći dodavanje soka od kupusa u svoju prehranu. Međutim, ako se odlučite drugačije, prije dodavanja u svoj režim, posavjetujte se s pružateljem zdravstvenih usluga (24).

Sok ostavlja mnogo vlakana iza sebe

Sok od povrća uklanja velik dio sadržaja vlakana. Vlakna potiču osjećaj punoće, održavaju zdravlje vaših crijeva, pomažu u stabiliziranju šećera u krvi i mogu smanjiti kolesterol (30, 31).

Zahvaljujući velikom udjelu vlakana, križasto povrće poput kupusa prepoznato je zbog svoje sposobnosti pozitivnog mijenjanja bakterija u crijevima (32).

Međutim, sokom kupusa, umjesto da ga jedete sirovog, možda ćete smanjiti njegov udio vlakana.

Kod nekih ljudi može izazvati nelagodu u želucu

Neki će pojedinci imati iskusan želudac od konzumiranja soka od kupusa.

Kupus je uobičajeno povrće za proizvodnju plina. Također je bogata fruktanima, vrstama ugljikohidrata kojima pojedinci s sindromom iritabilnog crijeva (IBS) često teže probavljaju (33).

Čak i s malim unosom kupusa, kod osoba s IBS-om mogu se pojaviti simptomi, poput nadimanja, bolova u želucu i proljeva (34).

Treba li piti sok od kupusa?

Kupusov sok, zajedno s drugim zelenim sokovima, može ponuditi nekoliko zdravstvenih koristi.

Sok je odličan način dobivanja velike doze hranjivih sastojaka i antioksidanata u obliku za lako konzumiranje.

Međutim, pojedinci s IBS-om i oni koji uzimaju određene lijekove trebali bi se obratiti svom liječniku prije nego što su u prehranu ugradili sok od kupusa.

Ako odlučite piti sok od kupusa, činite to umjereno. Budući da sok od običnog kupusa ima snažan okus, razmislite o tome da ga kombinirate s drugim sokovima, poput jabuke ili mrkve, kako biste smanjili gorčinu i učinili je ukusnijom.

Također, ako ne volite sok od kupusa, možete lako iskoristiti njegove zdravstvene koristi uključivanjem cijelog kupusa u svoju prehranu. Jela od kupusa poput kiselog kupusa, punjenog kupusa i salata od salata su izvrsno mjesto za početak.

Dno crta

Kupus je zdravo, ukusno i svestrano povrće koje može biti odličan dodatak vašoj prehrani.

Dodavanje kupusa u dnevni sok može pružiti dozu antioksidacijskih, protuupalnih i protuupalnih spojeva koji poboljšavaju zdravlje crijeva, a koji mogu koristiti vašem zdravlju na brojne načine.

Međutim, ne brinite ako se sok od kupusa ne slaže s vama. Prednosti kupusa možete iskoristiti bilo da ga konzumirate sočnog ili cjelovitog.