Može li vas dijeta učiniti masnom? Istina o umjetnim zaslađivačima

Budući da je dodani šećer nezdrav, izumljeni su razni umjetni zaslađivači koji će replicirati slatki okus šećera.

Budući da gotovo ne sadrže kalorije, često ih se prodaje kao prijateljske proizvode za mršavljenje.

Ipak, unatoč povećanoj konzumaciji ovih zaslađivača – i dijetalnih namirnica općenito – epidemija pretilosti samo se pogoršala.

Dokazi o umjetnim zaslađivačima prilično su miješani, a njihova upotreba kontroverzna.

Ovaj članak govori o umjetnim zaslađivačima, uključujući njihove učinke na apetit, tjelesnu težinu i rizik od bolesti povezanih s pretilošću.

Umjetna sladila i debljanjePodijeli na Pinterest

Različite vrste i njihova slatkoća

Na raspolaganju su mnoga umjetna sladila različitih kemijskih struktura.

Svi su nevjerojatno učinkoviti u poticanju receptora slatkog okusa na vašem jeziku.

U stvari, većina je stotina puta slađa od šećera, gram za gram.

Neki – poput sukraloze – imaju kalorije, ali ukupna količina potrebna za postizanje slatkog okusa je toliko mala da su kalorije koje unosite zanemarljive (1).

Evo najčešćih umjetnih zaslađivača, njihove slatkoće u odnosu na šećer i brandova koji se prodaju pod:

Umjetni zaslađivač slađi od šećera Naziv marke pronađen u trgovinamaAcesulfame-K200xSunett, Sweet OneAspartame 180xNutraSweet, EqualNeotame7,000xN / ASaccharin300xSweet'N Low, Sweet Twin, Šećer TwinSucralose600xSplenda

Neki niskokalorični zaslađivači prerađuju se od prirodnih sastojaka i ne računaju se kao "umjetni".

Oni nisu obuhvaćeni ovim člankom, ali uključuju prirodni, bez kalorični zaslađivač steviju, kao i šećerne alkohole poput ksilitola, eritritola, sorbitola i manitola.

Učinci na apetit

Ne samo jedete hranu da biste zadovoljili svoje energetske potrebe – već želite da i hrana bude korisna.

Hrana zaslađena šećerom pokreće oslobađanje moždanih kemikalija i hormona – dio onoga što je poznato kao način nagrađivanja hrane (2, 3, 4, 5).

Nagrada za hranu ključna je za osjećaj zadovoljstva nakon jela i uključuje neke iste moždanske krugove kao i ovisničko ponašanje, uključujući ovisnost o drogama (2, 6, 7).

Iako umjetna sladila pružaju sladak okus, mnogi istraživači vjeruju da nedostatak kalorija sprječava potpunu aktivaciju načina nagrađivanja hrane.

Ovo je možda razlog što se u nekim studijama umjetna sladila povezuju s apetitom i žudnjom za slatkom hranom (8).

Skeniranje magnetskom rezonancom (MRI) kod pet muškaraca pokazalo je da potrošnja šećera smanjuje signalizaciju u hipotalamusu, regulatoru apetita vašeg mozga (9).

Taj odgovor nije primijećen kada su sudionici konzumirali aspartam – što sugerira da vaš mozak možda ne registrira umjetna zaslađivača kao efekt punjenja (9).

To znači da će vas slatkoća bez kalorija dovesti do toga da želite jesti više hrane, što će povećati vaš unos kalorija.

Međutim, u drugim studijama umjetni zaslađivači nisu utjecali na apetit ili unos kalorija iz druge hrane (10, 11).

Na primjer, u šestomjesečnom istraživanju na 6 ljudi, zamjena slatkih pića s umjetno zaslađenim pićima ili vodom nije utjecala na unos hrane (12).

Slatkoća i žudnja za šećerom

Drugi argument protiv umjetnih zaslađivača je da njihova ekstremna i neprirodna slatkoća potiče žudnju za šećerom i ovisnost o šećeru.

Ova je ideja vjerojatna s obzirom da se vaše postavke okusa mogu uvježbati uz opetovano izlaganje (13).

Na primjer, pokazalo se da smanjivanje soli ili masti za nekoliko tjedana vodi prema nižim razinama ovih hranjivih sastojaka (14, 15).

Slast nije drugačija.

Iako ovo nije posebno dokazano u vezi s umjetnim zaslađivačima, hipoteza se čini vjerojatnom. Što više slatke hrane jedete, više ih možete poželjeti.

Utjecaj na tjelesnu težinu

Nekoliko promatračkih studija o umjetnim zaslađivačima otkrilo je da su umjetno zaslađena pića povezana s povećanjem tjelesne težine, a ne s gubitkom kilograma (16).

Međutim, nedavni pregled devet promatračkih studija primijetio je da su umjetna sladila povezana s malo većim BMI – ali ne i povećanom tjelesnom težinom ili masnom masom (17).

Važno je zapamtiti da promatračke studije ne mogu dokazati uzrok i posljedicu, već samo omogućuju istraživačima pronalazak obrazaca koji zahtijevaju daljnje istraživanje.

Unatoč tome, utjecaji umjetnih zaslađivača na tjelesnu težinu također su proučavani u brojnim kontroliranim ispitivanjima koja pružaju jače dokaze.

Mnoge kliničke studije zaključuju da su umjetna sladila povoljna za kontrolu težine (18, 19, 20, 21).

U jednom velikom, 18-mjesečnom istraživanju kod 641 djece u dobi od 4 do 11 godina, oni koji piju umjetno zaslađeno piće 8.5 unci dobivali su znatno manje težine i masti u odnosu na djecu koja su konzumirala slatki napitak (18).

Drugi pregled 15 kliničkih ispitivanja utvrdio je da zamjena slatkih pića s umjetno zaslađenim verzijama može rezultirati skromnim gubitkom težine u prosjeku oko 1.8 kilograma (0.8 kg) (17).

Dvije druge recenzije dovele su do sličnih nalaza (22, 23).

Dakle, dokazi iz kontroliranih studija sugeriraju da umjetni zaslađivači ne uzrokuju debljanje i mogu čak biti blago učinkoviti za mršavljenje.

Učinci na metaboličko zdravlje

Zdravlje je otprilike više od vaše tjelesne težine.

Neke opservacijske studije povezuju umjetna sladila s povećanim rizikom od metaboličkih stanja poput dijabetesa tipa 2, srčanih bolesti i metaboličkog sindroma.

Iako promatračke studije ne mogu dokazati uzrok i posljedicu, rezultati su ponekad prilično zapanjujući.

Na primjer, jedna studija otkrila je da je visoki unos dijetnih bezalkoholnih pića povezan sa 121% većim rizikom od dijabetesa tipa 2 (24).

Druga studija napominje da su ti napici povezani s 34% većim rizikom od metaboličkog sindroma (25).

Tome u prilog govori i jedno istraživanje o učincima umjetnih zaslađivača i na miševe i na ljude. Povezala je sladila s intolerancijom na glukozu i poremećajem u crijevima bakterijama (26).

Poznato je da su bakterije u vašem crijevu – flora u crijevima ili mikrobiom – nevjerojatno važne za zdravlje (27, 28, 29).

Treba li dodatno proučiti stvaraju li umjetni zaslađivači poremećaj bakterija u crijevima, ali čini se da postoji razlog za zabrinutost.

Bottom Line

Čini se da konzumiranje umjetnih zaslađivača ne uzrokuje debljanje – barem ne kratkoročno.

Zapravo, zamjena šećera umjetnim zaslađivačima može biti od pomoći u smanjenju tjelesne težine – iako u najboljem slučaju samo neznatno.

Ako koristite umjetna sladila i zdravi ste, zadovoljni i zadovoljni rezultatima koje dobivate, nema potrebe ništa mijenjati.

Međutim, ako osjetite žudnju, lošu kontrolu šećera u krvi ili druge zdravstvene probleme, izbjegavanje umjetnih zaslađivača može biti jedna od mnogih stvari koje treba uzeti u obzir.

Komentiraj