Postporođajni bijes: uzroci, simptomi i liječenje

Podijeli na Pinterest

Kad fotografirate razdoblje nakon porođaja, mogli biste pomisliti na reklame za pelene s mamom umotanom u udobnu deku na kauču, gušeći njezino mirno i sretno novorođenče.

Ali žene koje su doživjele četvrto tromjesečje u stvarnom životu znaju bolje. Naravno, ima puno slatkih trenutaka, ali stvarnost je da pronalaženje mira može biti teško.

U stvari, koliko god 22 posto žena doživjet će poremećaj raspoloženja nakon porođaja ozbiljnije od baby bluesa. (Više o tome što uzrokuje poremećaje nakon porođaja pročitajte ovdje).

Možda ste čuli za postporođajnu depresiju i anksioznost, ali što je s tim što vaši simptomi odražavaju ljutnju više od tuge?

Neke se nove mame češće izluđuju nego što se osjećaju tužno, letargično ili anksiozno. Za ove mame postporođajni bijes može biti uzrok intenzivnog bijesa, ispada i sramote u prvoj godini života njihove bebe. Srećom, ako vas ovo opisuje, znajte da niste sami i postoje načini da se poboljšate

Koji su simptomi postporođajnog bijesa?

Postporođajni bijes se razlikuje od osobe do osobe i može se uvelike razlikovati ovisno o vašoj situaciji. Mnoge žene opisuju slučajeve kada se fizički ili verbalno zakače za nešto što ih inače ne bi smetalo.

Prema Lisi Tremayne, RN, PMH-C, osnivačici Zaklada Bloom za majčinsko dobro i ravnatelja Centra za perinatalno raspoloženje i anksiozni poremećaj u Medicinskom centru Monmouth u New Jerseyju, simptomi postporođajnog bijesa mogu uključivati:

  • muče se da kontroliraju svoj temperament
  • povećana količina vrištanja ili psovki
  • fizički izrazi poput udaranja ili bacanja stvari
  • nasilne misli ili pozivi, možda usmjereni prema supružniku ili drugim članovima obitelji
  • zadržavajući se na nečemu što vas je uzrujalo
  • nemogućnost samostalnog "izbacivanja"
  • osjećajući poplavu emocija odmah nakon toga

Autorica Molly Caro May u svojoj knjizi opisuje svoje iskustvo s bijedom nakon porođaja, "Tijelo puno zvijezda, "Kao i u članku za koji je napisala Radna majka, Ona opisuje kako je inače racionalna osoba koja se našla bacajući stvari, zalupivši vrata i škljocajući drugima: "… bijes, koji pada pod kišobran [postporođajna depresija], je vlastita zvijer … Za mene je lakše pustiti zvijer da urla. nego pustiti da plače. "

Kako se liječi postporođajni bijes?

Budući da se postporođajni bijes i postporođajna depresija kod svakoga prikazuju drugačije, najbolje je razgovarati sa svojim liječnikom kako bi odredio najbolji tretman za vas. Tremayne kaže da postoje tri važne mogućnosti liječenja:

  • Podrška. "Mrežne grupe za podršku vršnjaka toliko su važne za mamu da provjere svoje osjećaje i shvate da nije sama."
  • Terapija. "Učenje strategija suočavanja s njezinim osjećajima i ponašanjem može vam pomoći."
  • Lijekovi. "Ponekad je lijek potreban na određeno vrijeme. Dok mama obavlja sve druge poslove obrade svojih osjećaja, lijekovi često pomažu u njenom ukupnom stanju uma. "

To može pomoći u vođenju dnevnika o svakoj epizodi. Primjetite što je možda pokrenulo vaš bijes. Zatim se osvrnite na ono što ste napisali. Primjećujete li jasan uzorak okolnosti kad se pojavi vaš bijes?

Na primjer, možda djelujete kada partner razgovara o tome kako se osjećaju umorno nakon što ste bili budni cijelu noć s djetetom. Prepoznajući okidač, moći ćete bolje razgovarati o tome kako se osjećate.

Promjene u načinu života mogu vam također pomoći da se osjećate bolje. Pokušajte slijediti zdravu prehranu, vježbanje, meditaciju i namjerno vrijeme sebi. Kada se počnete osjećati bolje, lakše ćete primijetiti što aktivira vaš bijes.

Zatim se prijavite liječniku. Svaki simptom daje naznaku za liječenje, čak i ako se tada ne osjećaju važnim.

Koliko dugo traje postporođajni bijes?

Odgovarajući na pitanje "Kada ću se ponovno osjetiti svojim starim jastvom?" može biti vrlo teško. Nema rezanog i suhog odgovora. Vaše će iskustvo uvelike ovisiti o onome što se još događa u vašem životu.

Dodatni čimbenici rizika mogu vam povećati trajanje razdoblja od poremećaja raspoloženja nakon porođaja. To uključuje:

  • druge mentalne bolesti ili povijest depresije
  • poteškoće s dojenjem
  • roditi dijete s medicinskim ili razvojnim izazovima
  • stresno, komplicirano ili traumatično porođaj
  • nedovoljna podrška ili nedostatak pomoći
  • teške promjene načina života tijekom postporođajnog razdoblja poput smrti ili gubitka posla
  • prethodne epizode poremećaja raspoloženja nakon porođaja

Iako ne postoji određena vremenska shema za oporavak, imajte na umu da su svi poremećaji nakon porođaja privremeni. "Što prije dobijete pravu pomoć i liječenje, prije ćete se osjećati bolje", kaže Tremayne. Tražite li liječenje brže nego kasnije, odvest će vas na put oporavka.

Što učiniti ako se ne osjećate viđenim?

Ako doživite postporođajni bijes, znajte da niste sami. Postporođajni bijes nije službena dijagnoza u novom izdanju Dijagnostičkog i statističkog priručnika mentalnih poremećaja (DSM-5) koji terapeuti koriste za dijagnosticiranje poremećaja raspoloženja. Međutim, to je čest simptom.

Žene koje osjećaju postporođajni bijes mogu imati postporođajnu depresiju ili anksioznost, što se smatra perinatalnim poremećajem raspoloženja i anksioznosti (PMADs). Ovi poremećaji potpadaju pod opis "glavnog depresivnog poremećaja s napadom periferta" u DSM-5.

"Postporođajni bijes je dio PMAD spektra", kaže Tremayne. "Žene su često potpuno šokirane nad sobom kad izlaze iz bijesa, jer prethodno to nije bilo normalno ponašanje."

Gnjev se ponekad zanemaruje kada se dijagnosticira žena s poremećajem raspoloženja nakon porođaja. Jedna studija iz 2018. sa Sveučilišta u British Columbia je to primijetila žene se trebaju posebno pregledati zbog bijesa, što nije učinjeno u prošlosti.

Studija navodi da se žene često obeshrabruju od izražavanja bijesa. To bi moglo objasniti zašto žene nisu uvijek pregledane zbog bijesa nakon porođaja. Međutim, važno je znati da je ljutnja zapravo vrlo normalna u razdoblju nakon porođaja.

"Bijes je jedan od najčešćih simptoma koji čujemo", kaže Tremayne. „Često žene osjećaju dodatnu razinu sramote priznajući te osjećaje, zbog čega se osjećaju nesigurno u traženju liječenja. Sprečava ih da dobiju potrebnu podršku. "

Osjećaj jakog bijesa znak je da možete imati poremećaj postporođajnog raspoloženja. Znajte da niste sami u svojim osjećajima, a pomoć je dostupna. Ako izgleda da vaš trenutni OB-GYN ne priznaje vaše simptome, nemojte se bojati zatražiti uputnicu stručnjaku za mentalno zdravlje.

Pomoć za poslijeporodne poremećaje raspoloženja

  • Postpartum Support International (PSI) nudi telefonsku kriznu liniju (800-944-4773) i podršku za tekst (503-894-9453), kao i preporuke lokalnim davateljima usluga.
  • Nacionalna životna prevencija samoubojstava na raspolaganju su besplatne 24/7 linije za pomoć ljudima u krizi koji možda razmišljaju o oduzimanju svog života. Nazovite 800-273-8255 ili pošaljite "HELLO" na 741741.
  • Nacionalni savez za mentalne bolesti (NAMI) je resurs koji ima i telefonsku kriznu liniju (800-950-6264) i tekstualnu kriznu liniju ("NAMI" do 741741) za sve koji trebaju trenutnu pomoć.
  • Majčinstvo shvaćeno je internetska zajednica koju je započeo preživjeli post-porođajni depresija koji nudi elektroničke resurse i grupne rasprave putem mobilne aplikacije.
  • Grupa za podršku mami nudi besplatnu peer-to-peer podršku na Zoom pozivima koje vode obučeni facilitatori.

Hrana za ponijeti kući

Normalno je imati frustraciju tijekom napornog prijelaza kao što je novo dijete. Ipak, postporođajni bijes je intenzivniji od standardnog bijesa.

Ako naiđete na bijes zbog sitnica, počnite bilježiti svoje simptome kako biste prepoznali okidače. Ako su vaši simptomi ozbiljni, obratite se svom liječniku. Znajte da je rađanje poslije porođaja normalno i možete se liječiti.

Važno je zapamtiti da će i ovo proći. Priznajte što osjećate i pokušajte ne dopustiti da vas krivnja spriječi da potražite pomoć. Postporođajna ljutnja zaslužuje liječenje kao i svaki drugi perinatalni poremećaj raspoloženja. Uz odgovarajuću podršku, ponovno ćete se osjećati poput sebe.