Što biste trebali jesti za vrijeme i nakon antibiotika

Antibiotici su snažna linija obrane od bakterijskih infekcija.

Međutim, ponekad mogu izazvati nuspojave, poput proljeva i oštećenja jetre.

Neke namirnice mogu smanjiti ove nuspojave, dok druge mogu pogoršati.

Ovaj članak objašnjava što biste trebali i što ne smijete jesti za vrijeme i nakon antibiotika.

Jogurt, granola i bobicePodijeli na Pinterest

Što su antibiotici?

Antibiotici su vrsta lijekova koji se koriste za liječenje bakterijskih infekcija. Djeluju zaustavljanjem infekcije ili sprečavanjem širenja.

Postoji mnogo različitih vrsta antibiotika.

Neke su širokog spektra, što znači da djeluju na širok spektar bakterija koje uzrokuju bolest. Drugi su dizajnirani da ubiju određene vrste bakterija.

Antibiotici su vrlo važni i učinkoviti u liječenju ozbiljnih infekcija. Ipak, mogu doći i do negativnih nuspojava.

Na primjer, pretjerana upotreba antibiotika može oštetiti vašu jetru. Jedno istraživanje pokazalo je da su antibiotici najčešći lijekovi koji uzrokuju ozljede jetre (1, 2).

Antibiotici mogu također imati negativne učinke na bilijune bakterija i drugih mikroba koji žive u vašim crijevima. Ove bakterije su zajednički poznate kao mikrobiota crijeva.

Osim što ubijaju bakterije koje uzrokuju bolest, antibiotici mogu ubiti i zdrave bakterije (3, 4, 5).

Uzimanje previše antibiotika može drastično promijeniti količine i vrste bakterija unutar mikrobiote crijeva, posebno u ranom životu (6, 7, 8).

Zapravo, samo tjedan dana antibiotika može promijeniti oblik mikrobiote crijeva i do godinu dana (9).

Neka su istraživanja pokazala da promjene mikrobiote crijeva uzrokovane pretjeranom uporabom antibiotika u ranom životu mogu čak povećati rizik od debljanja i pretilosti (10).

Nadalje, prekomjerna upotreba antibiotika može dovesti do rezistencije na antibiotike, što ih čini neučinkovitima u ubijanju bakterija koje uzrokuju bolest (11).

Konačno, promjenom vrsta bakterija koje žive u crijevima, antibiotici mogu izazvati crijevne nuspojave, uključujući proljev (12).

Probiotike uzimajte za vrijeme i nakon tretmana

Uzimanje antibiotika može promijeniti mikrobiotu crijeva, što može dovesti do proljeva povezanog s antibioticima, posebno kod djece.

Srećom, brojna istraživanja pokazala su da uzimanje probiotika ili živih zdravih bakterija može smanjiti rizik od proljeva povezanog s antibioticima (13, 14).

Jednim pregledom 23 studije koja uključuje gotovo 400 djece utvrđeno je da uzimanje probiotika istovremeno s antibioticima može smanjiti rizik od proljeva za više od 50% (15).

Veći pregled 82 studije koja uključuje više od 11,000 ljudi pronašao je slične rezultate i kod odraslih, kao i kod djece (16).

Ova ispitivanja pokazala su da su probiotici Lactobacilli i Saccharomyces posebno učinkoviti.

Međutim, s obzirom da su probiotici obično sami bakterije, oni se mogu ubiti i antibioticima ako se uzimaju zajedno. Stoga je važno uzimati antibiotike i probiotike nekoliko sati razmaka.

Probiotike također treba uzimati nakon terapije antibioticima, kako bi se obnovile neke zdrave bakterije u crijevima koje su možda ubijene.

Jedno istraživanje pokazalo je da probiotici mogu vratiti mikrobiotu u prvobitno stanje nakon poremećaja, poput uzimanja antibiotika (17).

Ako uzimate probiotike nakon antibiotika, možda je bolje uzeti onaj koji sadrži mješavinu različitih vrsta probiotika, a ne samo jedan.

Jedite fermentiranu hranu

Određena hrana također može pomoći obnavljanju mikrobiote crijeva nakon oštećenja uzrokovanih antibioticima.

Fermentiranu hranu proizvode mikrobi i između ostalog uključuju jogurt, sir, kiseli kupus, kombuču i kimchi.

Sadrže niz zdravih bakterijskih vrsta, poput laktobacila, koji mogu pomoći vraćanju mikrobiote crijeva u zdravo stanje nakon antibiotika.

Studije su pokazale da ljudi koji jedu jogurt ili fermentirano mlijeko imaju veću količinu laktobacila u svojim crijevima i niže količine bakterija koje izazivaju bolest, poput Enterobacteria i Bilophila wadsworthia (18, 19, 20).

Kimchi i fermentirano sojino mlijeko imaju slične korisne učinke i mogu pomoći u uzgoju zdravih bakterija u crijevima, poput bifidobakterija (21, 22).

Stoga konzumiranje fermentirane hrane može poboljšati zdravlje crijeva nakon uzimanja antibiotika.

Druga su istraživanja također otkrila da fermentirana hrana može biti korisna tijekom liječenja antibioticima.

Neki od njih pokazali su da uzimanje normalnog ili jogurta s dodatkom probiotika može smanjiti proljev kod ljudi koji uzimaju antibiotike (23, 24, 25).

Jedite hranu bogatu vlaknima

Vlakna se u vašem tijelu ne mogu probaviti, ali ih mogu probaviti vaše bakterije u crijevima, što pomaže u poticanju njihovog rasta.

Kao rezultat, vlakna mogu pomoći obnavljanju zdravih bakterija u crijevima nakon primjene antibiotika.

Hrana sa visokim vlaknima uključuje:

  • Integralne žitarice (kaša, integralni kruh, smeđa riža)
  • Lud
  • Sjeme
  • Grah
  • Leća
  • Bobice
  • Brokula
  • Grašak
  • Banane
  • artičoke

Studije su pokazale da hrana koja sadrži dijetalna vlakna ne samo da mogu potaknuti rast zdravih bakterija u crijevima, već mogu i smanjiti rast nekih štetnih bakterija (26, 27, 28).

Međutim, dijetalna vlakna mogu usporiti brzinu kojom se želudac prazni. Zauzvrat, to može usporiti brzinu kojom se lijekovi apsorbiraju (29).

Stoga je najbolje privremeno izbjegavati hranu s visokim vlaknima tijekom liječenja antibioticima i umjesto toga usredotočiti se na njihovo jedenje nakon prestanka uzimanja antibiotika.

Jedite prebiotičku hranu

Za razliku od probiotika, koji su živi mikrobi, prebiotici su hrana koja hrani dobre bakterije u vašim crijevima.

Mnoga hrana s visokim vlaknima je prebiotik. Vlakna se probavljaju i fermentiraju zdrave bakterije u crijevima, omogućujući im da rastu (30).

Međutim, ostala hrana nije bogata vlaknima, ali djeluje kao prebiotici pomažući u rastu zdravih bakterija poput bifidobakterija.

Primjerice, crno vino sadrži antioksidativne polifenole, koje ljudske stanice ne probavljaju, već ih probavljaju bakterije u crijevima.

Jedno je istraživanje otkrilo da konzumiranje ekstrakta polifenola iz crvenog vina četiri tjedna može značajno povećati količinu zdravih bifidobakterija u crijevima i smanjiti krvni tlak i kolesterol u krvi (31).

Slično tome, kakao sadrži antioksidativne polifenole koji imaju blagotvorne prebiotske učinke na mikrobiotu crijeva.

Par studija pokazalo je da polifenoli kakaa povećavaju i zdrave bifidobakterije i laktobacile u crijevima i smanjuju neke nezdrave bakterije, uključujući klostridiju (32, 33).

Dakle, jedenje prebiotičke hrane nakon antibiotika može pomoći rastu korisnih bakterija u crijevima koje su oštećene antibioticima.

Izbjegavajte određene namirnice koje smanjuju djelotvornost antibiotika

Iako su mnoge namirnice korisne za vrijeme i nakon antibiotika, neke ih treba izbjegavati.

Na primjer, studije su pokazale da može biti štetno konzumirati sok od grejpa i grejpa tijekom uzimanja određenih lijekova, uključujući antibiotike (34, 35).

To je zbog toga što se sok od grejpa i mnogi lijekovi razgrađuju enzimom zvanim citokrom P450.

Jedenje grejpa dok je na antibioticima može spriječiti tijelo da pravilno razgradi lijekove. To može biti štetno za vaše zdravlje.

Jedno istraživanje na šest zdravih muškaraca otkrilo je da pijenje soka od grejpa tijekom uzimanja antibiotika eritromicina povećava količinu antibiotika u krvi u usporedbi s onima koji su ga uzimali vodom (36).

Hrana dopunjena kalcijem može utjecati i na apsorpciju antibiotika.

Studije su pokazale da hrana dopunjena kalcijem može smanjiti apsorpciju različitih antibiotika, uključujući ciprofloksacin (Cipro) i gatifloksacin (37, 38).

Međutim, druga istraživanja pokazala su da hrana koja sadrži kalcij poput jogurta nema isti inhibitorni učinak (39).

Moguće je da se prilikom uzimanja antibiotika treba izbjegavati samo hrana dopunjena visokim dozama kalcija.

Bottom Line

Antibiotici su važni kada imate bakterijsku infekciju.

Međutim, ponekad mogu izazvati nuspojave, uključujući proljev, bolest jetre i promjene mikrobiote crijeva.

Uzimanje probiotika tijekom i nakon tečaja antibiotika može pomoći smanjiti rizik od proljeva i vratiti mikrobiotu crijeva u zdravo stanje.

Nadalje, jedenje hrane s visokim sadržajem vlakana, fermentirane hrane i prebiotičke hrane nakon uzimanja antibiotika također može pomoći ponovnom uspostavljanju zdrave mikrobiote crijeva.

Ipak, najbolje je izbjegavati namirnice obogaćene grejpom i kalcijem tijekom antibiotika, jer one mogu utjecati na apsorpciju antibiotika.