Što je Brie? Prehrana, blagodati i još mnogo toga

Brie je meki sir od kravljeg mlijeka podrijetlom iz Francuske, ali danas je popularan u cijelom svijetu.

Blijedo je žute boje, jestive je kore bijelog plijesni.

Nadalje, brie ima kremastu teksturu i jedinstven, blag okus i aromu karakterističan za sireve koji su stari u kalupu. Obično se poslužuje uz kruh, krekere ili voće.

Ovaj jedinstveni sir može imati i neke zdravstvene koristi zbog svog mliječnog sadržaja i procesa zrenja koji podvrgava.

Ovaj članak pregledava sve što trebate znati o brie, uključujući njegov nutritivni sadržaj i potencijalne zdravstvene koristi.

kriške brie s džemom i kruhPodijeli na Pinterest

Prehrambene činjenice

Brie je sir s visokim udjelom masti i hranjivih sastojaka. Sadrži proteine ​​i masti, kao i nekoliko vitamina i minerala.

Jedna unca (28 grama) brie pune masti osigurava (1):

  • Kalorije: 100
  • Proteini: 4 grama
  • Ukupna masnoća: 9 grama
    • Zasićene masti: 4 grama
  • Ugljikohidrati: 0 grama
  • Vlakna: 0 grama
  • Natrij: 120 mg – 5% dnevne vrijednosti (DV)
  • Vitamin A: 6% DV
  • Vitamin B12: 20% DV
  • Riboflavin: 11% DV
  • Kalcij: 10% DV

Većina masti u brieju zasićene su masnoće iz kravljeg mlijeka. Iako je ta mast povijesno bila povezana sa srčanim bolestima, nova istraživanja pokazuju da ona nije toliko štetna kao što se mislilo (2, 3).

Brie je također dobar izvor bjelančevina, a 1 unce (28 grama) nudi malo manje proteina nego srednje jaje (4).

Uz brojne vitamine i minerale, ovaj je sir dobar izvor i riboflavina i vitamina B12. Ovi vitamini igraju važnu ulogu u proizvodnji energije i metabolizmu (5, 6).

Kako se pravi i servira

Brie se proizvodi dodavanjem enzima sirila u mlijeko, zajedno sa soli i bakterijama poznatim kao kulture sira. Smjesa se tada ostavi sazrijevati otprilike 1 mjesec.

Tijekom procesa zrenja bijeli kalup tvori koru sira. Za razliku od drugih plijesni koji rastu na hrani, ovaj je savršeno siguran za jesti (7).

Postoji nekoliko sorti brieja, jer se može napraviti s cijelim ili djelomično obranim mlijekom, zrelim za različita trajanja, a sadrži dodano bilje i začine.

Te promjene mogu značajno promijeniti i njegov ukus i teksturu. Na primjer, duže razdoblje sazrijevanja rezultira čvršćim, mekšim sirom.

Brie se može jesti samostalno – nekuhano ili pečeno – ali je u paru s kruhom, krekerima, voćem ili orasima. To čini jednostavno, elegantno predjelo uz krekere i džem ili žele, Zapečeni brie umotan je u lisnato tijesto ili posipan medom.

Potencijalne zdravstvene koristi

Brie sadrži bjelančevine i masti, zajedno s kalcijem, vitaminom B12 i riboflavinom, što ga čini vrlo gustim hranjivim tvarima. Nudi 100 kalorija po unci (1 grama).

Masnoća i proteini povezani su s povećanim osjećajem punoće, što može pomoći mršavljenju i kontroli apetita (8, 9).

Uz to, mlijeko s punom masnoćom povezano je sa zdravijom tjelesnom težinom i čini se da ne povećava rizik od srčanih bolesti (10, 11).

Nadalje, brie sadrži veliku količinu riboflavina i vitamina B12, koji igraju ključnu ulogu u proizvodnji energije. Njegov kalcij važan je za zdrav rast kostiju, dok vitamin A potiče zdravu kožu i vid (5, 6, 14, 15).

Kao rezultat procesa zrenja, brie također sadrži konjugiranu linolnu kiselinu (CLA), visoko protuupalni spoj koji može imati antikancerogeni učinak (12).

Zapravo, u jednom istraživanju epruvete, brie i drugi zreli sirevi usporili su rast stanica leukemije (13).

Unatoč tome, potrebna su ljudska istraživanja.

Ima li brie nuspojave?

Meki sirevi poput brie sadrže malu količinu laktoze, prirodnog mliječnog šećera.

Zanimljivo je da je do dvije trećine globalne populacije netolerantno na laktozu i trebalo bi im ograničiti unos mlijeka. Međutim, sirevi se uglavnom dobro podnose jer se veći dio sadržaja laktoze uklanja ili pretvara tijekom procesa izrade sira (16).

Rečeno je da ljudi koji imaju alergiju na proteine ​​na mlijeko ne bi trebali jesti ovaj sir.

Inače, uključivanje umjerenih količina brie u vašu prehranu ne bi trebalo imati značajne nuspojave.

Preporučena količina posluživanja brie je 1 unca (28 grama), što je otprilike za veličinu vašeg palca. Jesti prekomjerne količine može uzrokovati nadimanje ili zatvor – i dovesti do visokog unosa kalorija.

Uz to, 1 unca (28 grama) brie sadrži 6% DV-a za natrij, koji se brzo sakuplja ako ga uparite sa slanim krekerima ili orasima. Previše natrijuma može dovesti do visokog krvnog tlaka kod osoba osjetljivih na sol (17).

Konačno, trudnice bi trebale izbjegavati nepasteriziranu brie, koja se pravi s mlijekom koje nije podvrgnuto procesu zagrijavanja radi uklanjanja bakterija. Može sadržavati štetne bakterije koje uzrokuju listeriozu, što može biti fatalno (18).

Pravilno skladištenje

Brie treba čuvati u hermetički zatvorenoj ambalaži ili plastičnoj ovojnici. S obzirom na to da je mekan sir, posebno je sklon kvarenju ili bakterijskom zagađenju ako ga ostavite izvan hladnjaka.

Većina proizvođača preporučuje konzumiranje cijelog paketa do roka trajanja.

Međutim, ako sir izgleda i miriše fino nakon datuma upotrebe, općenito ga je jesti sigurno dok je pasteriziran (19).

Svejedno, djeca, trudnice i osobe s oslabljenim imunološkim sustavom ne bi smjele jesti prije isteka roka trajanja – čak i ako izgleda i miriše normalno – zbog rizika od izlaganja štetnim bakterijama.

Najbolje je jesti ili zamrznuti brie u roku od 1–3 tjedna od otvaranja paketa, jer će i dalje sazrijevati u vašem hladnjaku.

Brie se može zamrznuti do 6 mjeseci ako se čvrsto umota u foliju i stavi u vrećicu za zaštitu od smrzavanja. Bez obzira na to, nakon što ga odmrznete, može biti mrvica i pogodnija je za kuhanje, a ne kao prilog.

Ne zaboravite odbaciti brie koji je bio na sobnoj temperaturi dulje od 4 sata (19).

Kako reći je li prošlo loše

Brie ima savršeno siguran sloj bijelog plijesni na vanjskoj površini.

Međutim, plava ili zelena plijesan znači da je sir prošao loše i da ga treba izbaciti.

S tvrđim sirevima poput parmezana, možete odrezati plesniva područja i pojesti ostatak proizvoda. Međutim, vidljivi plijesan u mekim sortama poput brie često ukazuje na to da su spore plijesni kontaminirale cijeli sir (19).

Uz to, prezrelo brie – ili brie koje je ostajalo predugo – može biti pretjerano curi i ima jak miris amonijaka, koji dolazi od bakterija korištenih tijekom proizvodnje. Iako je sigurno jesti, prezrela brie može imati nepoželjni okus i miris.

Dno crta

Brie je mekani sir poznat po kremastoj teksturi i jestivom koru bijelog plijesni. Odlično je predjelo kada se poslužuje uz kruh, krekere ili voće.

Bogata je mastima i proteinima, zajedno s kalcijem, vitaminom B12 i riboflavinom.

Ako se jede umjereno, brie može potaknuti osjećaj punoće i pomoći u kontroli apetita, što može pospješiti gubitak kilograma.

Ako vas zanima ovaj sir, pokušajte ga peći kao sladunjavu stranu – ili ga jesti samostalno kao međuobrok.