Umor psorijatičnog artritisa: okidači, vježbe i još mnogo toga

Pregled

Upravljanje psorijatičnim artritisom može biti naporno samo po sebi, ali za neke ljude kronični umor je zanemareni simptom stanja. Jedno istraživanje sugerira da ih se što više 50 posto osoba s kožnim stanjima izvještava da imaju umjeren do jak umor, dok 25 posto njih doživljava ozbiljnu razinu umora.

Psorijatski artritis obilježen je upalom koja pogađa zglobove i kožu. Umor može biti uzrokovan upalom, ali može biti i posljedica drugih komplikacija, uključujući:

  • Kronična bol
  • anemija
  • smanjena tjelesna kondicija
  • imati previse kilograma
  • fibromyalgia
  • pitanja spavanja
  • dijabetes
  • anksioznosti i depresije

Ako se svako jutro budite bez energije, evo nekoliko jednostavnih savjeta koji će vas provesti kroz dan.

1. Identificirajte svoje okidače

Prepoznavanje vaših okidača može biti izazovno, ali pronalaženje uzroka umora može vam pomoći pronaći rješenje. Umor može proizaći iz više izvora, uključujući:

  • dijeta
  • okolina
  • raspoloženje
  • nivo stresa
  • obrasci spavanja

Također može biti kombinacija nekoliko ovih.

Čuvajte pisani ili elektronički zapis svog umora da biste utvrdili njegov uzrok. Svakodnevno bilježite razinu umora zajedno s onim što ste jeli, kad ste se probudili i kad ste otišli u krevet i svim aktivnostima koje ste radili taj dan.

To vam može pomoći da pronađete uzrok umora i drugih simptoma. Na primjer, osjetit ćete umor odmah nakon uzimanja lijekova ili se možda osjećate stvarno umorno nakon što jedete šećer ili mliječne proizvode. Iako možda nema niti jednog odgovora, ovo je dobro polazište.

2. Postavite podsjetnike na lijekove

Bol i upala od psorijatičnog artritisa mogu pridonijeti umora. Vjerojatno uzimate lijekove na recept kako biste držali svoje stanje pod nadzorom. Mnogi ljudi koji žive s psorijatičnim artritisom izvijestili su o smanjenju umora tijekom uzimanja lijekova za psorijatični artritis.

Važno je uzimati lijekove prema rasporedu i ne propustiti bilo kakve doze. Postavite podsjetnik na telefonu kako biste svaki dan uzimali lijekove u pravo vrijeme.

Razgovarajte sa svojim liječnikom ako neželjene pojave uzrokuju izbjegavanje uzimanja lijekova. Vaš će liječnik možda htjeti prebaciti na drugi.

3. Redovito vježbajte

Može se činiti kontratuktivnim, ali vježba je važna za uklanjanje umora. Vježbanje poboljšava zdravlje srca i pomaže povećati mišićnu masu, snagu i fleksibilnost. To vam može dati toliko potreban energetski poticaj.

Nalet endorfina koji doživite tijekom vježbanja također može poboljšati vašu ukupnu kvalitetu života, kao i vaš san. Težite 30 minuta vježbanja dnevno – čak i ako je to samo brza šetnja. Obavezno ostanite hidrirani tijekom i nakon treninga jer dehidracija može biti i skriveni uzrok umora.

4. Pazite na prehranu

Vaša prehrana igra ogromnu ulogu u tome kako se osjećate. Dijeta bogata voćem, povrćem, cjelovitim žitaricama, zdravim mastima i siromašnim proteinima. Treba se potruditi da izbjegavate prerađenu i slatku hranu.

Studije pokazuju da određeni izbor prehrane može pomoći smanjiti ozbiljnost simptoma psorijatičnog artritisa, uključujući umor.

Neki primjeri hrane koja može smanjiti upalu su:

  • one s visokim udjelom omega-3 masnih kiselina, poput lososa, tunjevine, orašastih plodova, maslinovog ulja i lana
  • one s visokim sadržajem antioksidanata, poput šarenog voća i povrća, tamne čokolade, čaja i kave
  • cjelovite žitarice, poput zobi i smeđe riže

Medicinski odbor Nacionalne zaklade za psorijazu također spominje dodavanje vitamina D može imati koristi osobama oboljelim od psorijaze ili psorijatičnog artritisa.

5. Ne štedite na madracu

Ako vam madrac nije udoban, san će vjerojatno patiti. Otprilike trećinu dana provedete u krevetu. Ulaganje u dobar madrac može donijeti neku razliku kada je u pitanju psorijatični artritis.

6. Pridržavajte se opuštajuće rutine spavanja

Dobar noćni san neophodan je za borbu protiv umora. Opuštajuća rutina noću može vas postaviti za uspjeh.

Pokušajte uzeti toplu kupku kako biste olakšali bolove u zglobovima svake večeri prije spavanja. Ako je moguće, idite u krevet i ustajte svaki dan u isto vrijeme.

Evo još nekoliko savjeta za zdravu rutinu spavanja:

  • izbjegavajte alkohol, nikotin i kofein
  • držite svoju spavaću sobu hladnom i tamnom
  • isključite zaslone računala, mobitela i televizora prije spavanja
  • držite elektroniku izvan spavaće sobe
  • izbjegavajte velike obroke prije spavanja

7. Liječite druge uvjete

Mnogi ljudi s psorijatičnim artritisom imaju i druga zdravstvena stanja, poput dijabetesa, anemije, nesanice, depresije ili anksioznosti. Ovi bi uvjeti mogli biti uzrok umora ili bi mogli biti još gori.

Razgovarajte sa svojim liječnikom i osigurajte dobivate liječenje koje vam je potrebno. Ovisno o vašem slučaju, oni mogu propisati:

  • dodaci željeza za anemiju
  • pomagala za spavanje, poput zolpidem (Ambien), kod nesanice
  • multivitamini za prehrambene nedostatke
  • antidepresivi, poput bupropiona (Wellbutrin)
  • lijekovi za dijabetes, poput metformina ili inzulina

8. Smanjite stres

Stres zbog kronične bolesti može biti neodoljiv. Također može pogoršati vaše simptome. No, postoji mnogo opcija pomoću kojih možete pokušati smanjiti razinu stresa. Neke izvrsne aktivnosti uma i tijela koje bi mogle pomoći snižavanju razine stresa uključuju:

  • joga
  • tai chi
  • meditacija

Ako se još uvijek trudite, pokušajte razgovarati sa savjetnikom ili stručnjakom za mentalno zdravlje.

9. Razmislite o dodatnim lijekovima

Vjerojatno već uzimate nekoliko različitih lijekova za liječenje svog stanja i možda ćete oklijevati dodati još jedan. To je razumljivo.

Ali ako ne možete shvatiti kako upravljati razinom umora, možda ćete imati koristi od lijekova koji povećavaju energiju, koji se ponekad nazivaju i "aktivirajućim" lijekovima. To uključuje:

  • selektivni antidepresivi inhibitora ponovne pohrane serotonina (SSRIs), kao što je fluoksetin (Prozac)
  • psihostimulansi, poput modafinila (Provigil)

Pitajte svog liječnika da vam preporuči lijek. Možda ćete morati isprobati nekoliko prije nego što pronađete onaj koji odgovara vama.

10. Zakažite vrijeme svog odmora

Ako živite s kroničnom bolešću, neizbježno je s vremena na vrijeme osjećati se umorno. Možda ćete shvatiti da je najbolji način upravljanja umorom to da zakažete u svakodnevne aktivnosti. Brza dremka ili samo ležanje usred dana moglo bi biti upravo ono što trebate.

Također možete planirati obavljati svoje najintenzivnije zadatke kada obično imate najviše energije. Razmislite o podjeli vježbe ili drugih aktivnosti na kraće segmente.

Hrana za ponijeti kući

Umor je simptom psorijatičnog artritisa i može biti jedan od najnezapadnijih. Umor može pogoršati vašu bol i ukočenost. Vaša bol tada može učiniti da se osjećate umornije, što rezultira snažnim ciklusom iscrpljenosti.

Radite sa svojim liječnikom kako biste otkrili postoje li neki lijekovi koje morate uzimati. Imajte na umu da bi uspostavljanje rutine i gledanje rezultata moglo potrajati neko vrijeme. Možete pobijediti umor s pravom kombinacijom tretmana i promjenom načina života.