Za što su kumquati dobri i kako ih jedete?

Kumkvat nije puno veći od grožđa, ali ovo voće veličine zalogaja ispunjava vam usta velikom slatkom okusom citrusa.

Na kineskom, kumquat znači "zlatno narančasta".

Izvorno su uzgajani u Kini. Sada ih uzgajaju u nekoliko drugih zemalja, uključujući toplije dijelove Sjedinjenih Država, poput Floride i Kalifornije.

Za razliku od ostalih agruma, kora kumquat je slatka i jestiva, dok je sočno meso ljuto.

Ovaj članak govori o prehrambenim i zdravstvenim prednostima kumketa, kao i savjetima kako ih jesti.

Veliki prehrambeni zalogaj u malom voću

patuljasta narančaPodijeli na Pinterest

Kumkvati su posebno poznati po bogatoj opskrbi vitaminom C i vlaknima. Zapravo, u posluživanju njih dobivate više vlakana od većine drugog svježeg voća (1).

Posluživanje od 100 grama (oko 5 cijelih kumketa) sadrži (2):

  • Kalorije: 71
  • Ugljikohidrati: 16 grama
  • Proteini: 2 grama
  • Masnoća: 1 gram
  • Vlakna: 6.5 grama
  • Vitamin A: 6% RDI
  • Vitamin C: 73% RDI
  • Kalcij: 6% RDI
  • Mangan: 7% RDI

Kumkvati također isporučuju manje količine nekoliko vitamina skupine B, vitamina E, željeza, magnezija, kalija, bakra i cinka.

Sjemeno jestivo sjeme i oguljena kumkvata daju malu količinu omega-3 masti (3).

Kao i kod ostalih svježih plodova, kumkvati jako hidriraju. Oko 80% njihove težine je iz vode (2).

Kumqueti s visokim sadržajem vode i vlakana čine ih hranom za punjenje, a ipak imaju relativno malo kalorija. Ovo ih čini izvrsnom zakuskom kada gledate svoju težinu.

Visoko sadrži antioksidanse i ostale biljne spojeve

Kumkvati su bogati biljnim spojevima, uključujući flavonoide, fitosterole i esencijalna ulja.

U jelu od kumquata jestive su veće količine flavonoida nego u pulpi (4).

Neki od voćnih flavonoida imaju antioksidacijska i protuupalna svojstva. Oni mogu pomoći u zaštiti od bolesti srca i raka (5, 6, 7).

Fitosteroli u kumkvatima imaju kemijsku strukturu sličnu kolesterolu, što znači da mogu pomoći u blokiranju apsorpcije kolesterola u vašem tijelu. Ovo može pomoći snižavanju kolesterola u krvi (6).

Eterična ulja u kumkvatima ostavljaju miris na vašim rukama i zraku. Najistaknutiji je limonen, koji djeluje antioksidativno u vašem tijelu (6, 8).

Kada se konzumiraju u cjelovitoj hrani, kao što su kumkvati, smatra se da različiti flavonoidi, fitosteroli i esencijalna ulja djeluju i djeluju sinergistički (6).

Podržava zdravu imunološku funkciju

U narodnoj medicini u nekim azijskim zemljama kumkvat se koristi za liječenje prehlade, kašlja i drugih upala dišnih putova (5, 9, 10).

Moderna znanost pokazuje da u kumkvatima postoje određeni spojevi koji podržavaju vaš imunološki sustav.

Kumketi su super izvor vitamina C. koji podupire imuni učinak. Uz to, neki biljni spojevi u kumkvatima mogu također pomoći jačanju vašeg imunološkog sustava (6, 9).

Studije na životinjama i epruvetama sugeriraju da biljni spojevi kumquat mogu pomoći aktiviranje imunoloških stanica koje se nazivaju prirodnim stanicama ubojica (9).

Prirodne stanice ubojice pomažu vam obraniti se od infekcija. Pokazano je i da uništavaju tumorske stanice (11).

Jedan spoj u kumkvatima koji pomaže u stimulaciji prirodnih stanica ubojica je karotenoid zvan beta-kriptoksantin (9).

Skupna analiza sedam velikih promatračkih studija utvrdila je da ljudi s najvećim unosom beta-kriptoksantina imaju 24% manji rizik od raka pluća. Međutim, istraživanje nije uspjelo dokazati uzrok i posljedicu (12).

Može pomoći u borbi protiv pretilosti i srodnih poremećaja

Biljni spojevi u kumkvatima mogu pomoći u borbi protiv pretilosti i pridruženih bolesti, uključujući srčane bolesti i dijabetes tipa 2.

Znanstvenici to testiraju na miševima pomoću ekstrakta iz kumquat kore. Ovaj ekstrakt posebno je bogat flavonoidima neokriocitinom i poncirinom (10).

U preliminarnoj studiji, miševi s normalnom težinom koji su osam tjedana hranili dijetu s visokim udjelom masti dobivali su znatno veću težinu od miševa kojima je dodijeljena dijeta s visokim udjelom masnoće plus kumkvat ili ekstrakt s malo masti. Sve skupine konzumiraju otprilike istu količinu kalorija (10).

Daljnja analiza pokazala je da je kumkvat ekstrakt pomogao smanjiti rast veličine masnih stanica. Prethodna istraživanja sugeriraju da flavonoidni poncirin može igrati ulogu u ovoj regulaciji masnih stanica (13).

U drugom dijelu iste studije, pretili miševi koji su dva tjedna hranjeni dijetom s visokim udjelom masti imali su 12% povećanje tjelesne težine. Ali, pretili miševi koji su bili hranjeni dijetom s visokim udjelom masti i ekstrakt kumquatta zadržali su svoju težinu. Obje su skupine konzumirale otprilike istu količinu kalorija (10).

U oba dijela studije, ekstrakt kumquat-a također je pomogao u snižavanju šećera u krvi na post, ukupnog kolesterola, LDL (lošeg) kolesterola i triglicerida.

Potrebno je više istraživanja, uključujući istraživanje na ljudima. Bez obzira na to što se kumkvati mogu jesti oguliti i sve, lako možete iskoristiti sve koristi koje mogu imati.

Kako jesti Kumquats

Kumkete jesti najbolje cijele – neolupljene. Njihov slatki okus zapravo dolazi od kore, dok je njihov sok pikantan.

Jedino upozorenje je da ako imate alergiju na oguljenje uobičajenih agruma, možda će vam trebati dodati kumkvat.

Ako vas sok od kolača ugasi, možete ga iscijediti prije nego što pojedete voće. Samo odrežite ili zagrijte jedan kraj ploda i iscijedite.

Međutim, mnogi ljudi sugeriraju da cijelo voće ubacite u usta i zagrizete, što miješa slatke i trpke okuse.

Također može pomoći da lagano valjate voće između prstiju prije jela. To pomaže u oslobađanju esencijalnih ulja u kore i miješa okuse slatke kore i trnovitog mesa.

Osim toga, žvakati kumquats dobro. Što duže ih žvačete, slađi je okus.

Ako želite omekšati kore prije jela, možete ih uroniti u kipuću vodu oko 20 sekundi, a zatim ih isprati pod hladnom vodom. To, međutim, nije potrebno.

Što se tiče kumquat sjemenki, možete ih pojesti (iako gorke), izliti ih ili izvaditi ako izrežete plod.

Savjeti za kupnju i korištenje kumquatsa

Kumquats se uzgaja u Sjedinjenim Državama u sezoni od studenog do lipnja, ali raspoloživost može varirati ovisno o mjestu u kojem živite.

Ako pričekate do kraja sezone da ih potražite, možda ćete propustiti.

Kumquats potražite u supermarketima, trgovinama gurmanske hrane i azijskim trgovinama. Ako živite u državi u kojoj se uzgajaju plodovi, možete ih pronaći i na poljoprivrednim tržnicama.

Najčešća sorta koja se prodaje u SAD-u je Nagami koja ima ovalni oblik. Popularna je i sorta Meiwa, okrugla je i malo slađa.

Ako kumvate ne možete pronaći u lokalnim trgovinama, možete ih naručiti i putem interneta.

Ako ih možete pronaći i priuštiti, odlučite se za organske kumkete jer obično jedete koru. Ako organske tvari nisu dostupne, dobro ih operite prije jela jer mogu imati ostatke pesticida (14).

Kad odabirete kumkete, lagano ih stisnite da pronađu one koji su gipki i čvrsti. Odaberite voće narančaste boje, a ne zelene boje (što može značiti da nije zrelo). Polijepite je s mekim mrljama ili obojenom kožom.

Jednom kada ih vratite kući, plodove hladite do dva tjedna. Ako ih pohranite na radnu površinu, zadržati će se samo nekoliko dana.

Ako imate kumkete koje ne možete jesti prije nego što počnu loše, razmislite o tome da napravite kašu i pohranite je u svoj zamrzivač.

Osim što ih jedu cijele, druge koristi za kumquats uključuju:

  • Luk, marinade i umaci za meso, piletinu ili ribu
  • Marmelade, džemovi i žele
  • Rezano u salatama (voće ili lisnato zeleno)
  • Nasjeckajte u sendviče
  • Dodaje se nadjevu
  • Pečeni u kruh
  • Pečeni u slastice poput kolača, pita ili kolačića
  • Punjeno ili narezano za desertne preljeve
  • kandiran
  • Ukras
  • Sitne šalice za desert (kada su prepolovljene i izvađene)
  • Nasjeckajte i natopite u kipuću vodu za čaj

Recepte za te ideje možete pronaći na vezi, Također možete kupiti gotove džem od kumquat-a, žele, umake i sušene kumkvatne kriške.

Bottom Line

Kumkvat može ponuditi mnogo više od pukog imena.

Jedna od najneobičnijih stvari kod ovih kuglica veličine ugriza je da jedete koru, koja je slatki dio ploda. To ih čini laganim zalogajem.

Budući da jedete koru, možete upasti u bogate zalihe antioksidansa i drugih biljnih spojeva koji se tamo nalaze.

Vitamin C i biljni spojevi u kumkvatima mogu vam pomoći da podržite imunološki sustav. Neki od njih mogu čak pomoći u zaštiti od pretilosti, bolesti srca, dijabetesa tipa 2 i određenih karcinoma, mada je potrebno još ljudskog istraživanja.

Ako još niste isprobali kumquats, potražite ih počevši od studenog do sljedećih nekoliko mjeseci. Oni bi samo mogli postati jedan od vaših novih omiljenih plodova.