zfimuno

Zmajevo voće: Prehrana, dobrobiti i kako ga jesti

Zmajevo voće je tropsko voće koje je posljednjih godina sve popularnije.

Iako ljudi prvenstveno uživaju u njemu zbog jedinstvenog izgleda i ukusa, dokazi sugeriraju da može pružiti i zdravstvene koristi.

U ovom se članku osvrće na zmajevo voće, uključujući njegovu prehranu, prednosti i način njegovog konzumiranja.

Dragon FruitPodijeli na Pinterest

Što je zmajevo voće?

Zmajev plod raste na kaktusu Hylocereus, također poznatom kao kraljica Honolulua, čiji se cvjetovi otvaraju samo noću.

Biljka je porijeklom iz južnog Meksika i Srednje Amerike. Danas se uzgaja u cijelom svijetu.

To ide pod mnogim imenima, uključujući pitaya, pitahaya i jagoda kruška.

Dvije najčešće vrste imaju svijetlo crvenu kožu sa zelenim ljuskama koje nalikuju zmaju – otuda i naziv.

Najrasprostranjenija sorta ima bijelu pulpu s crnim sjemenkama, mada postoji i manje uobičajena vrsta s crvenom pulpom i crnim sjemenkama.

Druga sorta – koja se naziva voće žutog zmaja – ima žutu kožu i bijelu pulpu s crnim sjemenkama.

Zmajevo voće može izgledati egzotično, ali okusi su mu slični drugim plodovima. Njegov je okus opisan kao pomalo slatki križ između kivija i kruške.

Nutricionizam činjenice

Dragon plod sadrži male količine nekoliko hranjivih sastojaka. To je također pristojan izvor željeza, magnezija i vlakana.

Evo podataka o hranjivoj vrijednosti za obroke od 3.5 unce ili 100 grama (1):

  • Kalorije: 60
  • Proteini: 1.2 grama
  • Masnoća: 0 grama
  • Ugljikohidrati: 13 grama
  • Vlakna: 3 grama
  • Vitamin C: 3% RDI
  • Željezo: 4% RDI
  • Magnezij: 10% RDI

S obzirom na veliku količinu vlakana i magnezija, kao i izuzetno nizak udio kalorija, voće zmaja može se smatrati voćem sa veoma gustim hranjivim tvarima.

Pruža nekoliko antioksidansa

Dragon voće sadrži nekoliko vrsta antioksidanata.

To su spojevi koji štite vaše stanice od nestabilnih molekula nazvanih slobodni radikali koji su povezani s kroničnim bolestima i starenjem (2).

Ovo su neki od glavnih antioksidanata koji se nalaze u pulpi zmajeve voćke (3):

  • Betalaini: Pokazalo se da se nalazi u pulpi crvenog zmajevog voća, te duboko crveni pigmenti štite „loš“ LDL kolesterol od oksidacije ili oštećenja (4).
  • Hidroksicinnamati: Ova skupina spojeva pokazala je antikancerogeno djelovanje u epruvetama i ispitivanjima na životinjama (5).
  • Flavonoidi: Ova velika, raznolika skupina antioksidanata povezana je s boljim zdravljem mozga i smanjenim rizikom od srčanih bolesti (6, 7, 8).

Jedno je istraživanje usporedilo antioksidacijska svojstva 17 tropskog voća i bobica.

Iako antioksidacijski kapacitet zmajevog voća nije bio posebno visok, pokazalo se da je najbolji u zaštiti određenih masnih kiselina od oštećenja slobodnih radikala (9, 10).

Potencijalne zdravstvene koristi

Studije na životinjama sugeriraju da plod zmaja može pružiti različite zdravstvene koristi.

Mnogo od njih je vjerojatno zbog sadržaja vlakana i antioksidanata.

Pokazalo se da su crvene i bijele sorte zmajevog voća smanjile otpornost na inzulin i masnu jetru kod pretilih miševa (11, 12, 13).

U jednoj studiji, miševi na dijeti s visokim udjelom masnoće koji su primili ekstrakt ploda dobili su manju težinu i imali su smanjenje jetrene masti, otpornost na inzulin i upalu, što se dijelom pripisuje blagotvornim promjenama u bakterijama u crijevima (13).

Dragon plod sadrži prebiotička vlakna koja potiču rast korisnih bakterija u vašem crijevu – što potencijalno poboljšava metaboličko zdravlje (14).

Iako ovo voće može poboljšati određene značajke metaboličkog sindroma – stanje povezano s dijabetesom tipa 2 – ne mogu svi učinci biti povoljni.

U studiji na miševima na dijeti s visokim udjelom ugljikohidrata, skupina koja je primila zmajev voćni sok imala je bolji odgovor na šećer u krvi i smanjenje nekih markera enzima jetre, dok se drugi marker jetrenih enzima značajno povećao (15).

U drugom istraživanju, štakori s dijabetesom liječeni ekstraktom ploda imali su 35% smanjenje malondialdehida, markera oštećenja slobodnim radikalima. Oni su također imali manju krutost arterija u usporedbi s kontrolnom skupinom (16).

Rezultati studije o učinku zmajevog voća na dijabetes tipa 2 kod ljudi nisu konzistentni, a potrebno je još istraživanja kako bi se potvrdili ovi korisni učinci (17).

Štetni učinci

Sve u svemu, čini se da je zmajevo voće sigurno. Međutim, ljudi mogu razviti alergijsku reakciju u nekim rijetkim slučajevima.

U dva slučaja, žene bez povijesti alergija na hranu razvile su anafilaktičke reakcije nakon konzumiranja voćne mješavine koja je sadržavala voće zmaja. Ispitivanja su potvrdila da u krvi imaju antitijela protiv zmajevog ploda (18, 19).

Ovo su jedine dvije prijavljene alergijske reakcije u ovom trenutku, ali drugi ljudi mogu biti alergični na ovo voće, a da toga nisu ni svjesni.

Kako jesti

Iako može izgledati zastrašujuće, zmajevo voće je vrlo lako jesti.

Evo kako jesti zmajevo voće:

  • Odaberite zrelo voće sa svijetlo crvenom, ravnomjerno obojenom kožom koja blago djeluje kada se stegne.
  • Upotrijebite oštar nož i režite ravno kroz plod, režući ga na pola.
  • Možete žlicom jesti voće s kože ili oguliti kožu i narezati pulpu na male komade.

Ideje za posluživanje zmajevog voća:

  • Jednostavno ga nasjeckajte i pojejte onako kako jest.
  • Nasjeckajte ga na sitne komade i premažite grčkim jogurtom i sjeckanim orasima.
  • Uključite ga u salatu.

Bottom Line

Zmajevo voće je niskokalorično voće koje sadrži manje šećera i manje ugljikohidrata nego mnoga druga tropska voća.

Možda nudi neke zdravstvene koristi, ali potrebne su ljudske studije da se to potvrdi.

Sveukupno, zmajevo voće jedinstveno je, nevjerojatno ukusno i može dodati raznolikost vašoj prehrani.